Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİYOİSTATİSTİK Birinci Düzey T214 D1 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. GÖZDE ERTÜRK ZARARSIZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. AHMET ÖZTÜRK, YRD.DOÇ.DR.FERHAN ELMALI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sınıf Dersi ve Laboratuar Uygulamaları
Dersin Amacı Öğrencilerin bilimsel bir çalışmanın aşamalarını öğrenmeleri, diş hekimliğinde biyoistatistik ve tıp bilişimi uygulamaları konusunda bilgi ve beceri kazanmaları amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Lisans düzeyinde birinci sınıf dersi

Dersin İçeriği
1 Biyoistatistik Bilimine Giriş
2 Temel Bilgi Teknolojileri ve Tıp Bilişimi
3 Tıp Bilimlerinde Bilimsel Araştırma ve Planlama
4 Tanımlayıcı İstatistikler
5 Çalışma Düzenleri
6 Örnekleme yöntemleri
7 Örnek hacminin belirlenmesi
8 Olasılık ve Olasılık Dağılımları
9 Parametre Tahminleri
10 Hipotez Testlerine Giriş
11 Parametrik Testler
12 Parametrik Olmayan Testler
13 Kategorik Veri Analizi
14 Korelasyon Analizi
15 Doğrusal Regresyon Analizi
16 Tanı Testlerinin Değerlendirilmesi
17 Verilerin Tablo ve Grafiklerle Gösterimi
18 Araştırmaların Rapor Haline Getirilmesi
19 Sağlık Alanına Özel İstatistiksel Yöntemler
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 1. Biyoistatistik biliminin gerekliliğini kavrayabilecek 2. Değişken türlerini belirleyebilecek 3. Tıp bilişiminin uygulama alanlarını sayabilecek 4. Bilimsel bir çalışmanın aşamalarını sayabilecek 5. Bilimsel bir çalışma için konu seçimi yapabilecek
2 6. Literatür kavramını açıklayabilecek 7. Araştırma evrenini tanımlayabilecek 8. Bir çalışmadaki yüzde, ortalama, standart sapma, medyan, kartil değerlerini yorumlayabilecek 9. Bir araştırma için uygun çalışma düzenini belirleyebilecek 10. Araştırma evreninin özelliğine göre uygun örnekleme yöntemini belirleyebilecek
3 11. Örneklem sayısının belirlenmesinde gerekli olan kavramları sayabilecek 12. Olasılık dağılımlarının biyoistatistik bilimindeki önemini kavrayabilecek 13. Parametre tahminlerini yorumlayabilecek, 14. Hipotez kurabilecek 15. Birinci tip hatayı gösteren p değerini yorumlayabilecek
4 16. Normallik kavramını açıklayabilecek, 17. Verilerin normalliği hakkında karar verebilecek 18. İnternet ortamında literatür tarayabilecek 19. Anket ile ölçek kavramını ayırabilecek 20. Anket hazırlama kurallarını sayabilecek
5 21. Altın standart kavramını açıklayabilecek 22. Tanı testi kavramını açıklayabilecek 23. Eğri altında kalan alanı değerlendirebilecek 24. Duyarlılık, özgüllük, negatif ve pozitif belirleyicilik oranlarını yorumlayabilecek 25. Değişkenlerin türüne göre uygun grafikleri seçebilecek
6 26. Sayısal değişkenin dağılımına göre uygun grafikleri belirleyebilecek 27. Araştırma raporunun başlıklarını sayabilecek 28. Araştırmanın rapor haline getirilmesinde dikkat edilmesi gerekenleri sayabilecek 29. Yayınlanmış makalelerin biyoistatistiksel kritiğini yapabilecek, 30. Oran, hız, prevalans, insidans, mortalite, fatalite kavramlarını açıklayabilecek
7 31. Parametrik ve parametrik olmayan kavramlarını açıklayabilecek 32. Tek örneklem t testini uygulayabilecek 33. Normal ve homojen dağılım gösteren değişkenlerde bağımsız iki grup karşılaştırmalarını yapabilecek 34. Normal ve homojen dağılım gösteren değişkenlerde ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarını yapabilecek 35. Gruplar arası farkları yorumlayabilecek
8 36. Sayısal değişkenler için tekrarlı ölçümlerde karşılaştırma yapabilecek 37. İşaret testini uygulayabilecek 38. Normal ve homojen dağılım göstermeyen değişkenlerde bağımsız iki grup karşılaştırmalarını yapabilecek 39. Normal ve homojen dağılım göstermeyen değişkenlerde ikiden fazla bağımsız grup karşılaştırmalarını yapabilecek 40. İki kategorik değişken arasındaki bağımsızlığı yorumlayabilecek
9 41. Değerlendiriciler arası uyumu yorumlayabilecek 42. Tek kategorik değişken için yapılan bağımlı ölçümleri değerlendirebilecek 43. İki sayısal değişken arasındaki ilişkiyi yorumlayabilecek 44. Bağımlı ve bağımsız değişkenleri belirleyebilecek 45. Bağımlı değişken ile bağımsız değişkenler arasındaki ilişkileri yorumlayabilecek
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Fiziksel kavramları öğrenme ve bu kavramlarla düşünebilme becerisi kazanır.
2 Doğadaki olay ve olguları gözleme, arkasındaki temel ilkeleri anlama ve ilişkilendirme yeteneğini geliştirir.
3 Doğru soruları sormayı ve bu sorulara yanıt verecek deneyleri tasarlama becerisini geliştirir.
4 Deney yapma ve deney sonuçlarını analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
5 Problemi tanımlama, çözme sonuç çıkarma ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Problemin çözümünü zorlaştıran bazı ayrıntıları ihmal ederek, karmaşık ve zor problemleri üstesinden gelinebilir hale getirmek için, idealleştirilmiş model oluşturma becerisi kazanır.
7 Evrende bilinen bütün etkileşmeler (nükleer, gravitasyonel, elektromanyetik) hakkında, mikro ölçekten makro ölçeğe kadar madde ve enerji hakkında bilgi sahibi olur.
8 Tüm mühendislik ve teknolojinin temeli olan fiziğin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini anlar.
9 Bilgiye ulaşabilme, analiz edip çözüm geliştirebilme becerisi kazanır.
10 Verinin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur.
11 Disiplinler arası gruplarda çalışabilme becerisi kazanır.
12 Analitik düşünme, sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneğini kazanır.
13 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi kazanır.
14 Etkin iletişim kurma becerisi kazanır.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 4 1 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     82
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar 1-Sümbüloglu K ve Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. Somgür Yayıncılık, Ankara, 2003. 2-2-Özdamar K. SPSS ile Biyoistatistik. Kaan Kitabevi, Eskişehir, 1999. 3-Alpar R. Spor Bilimlerinde Uygulamalı statistik.Nobel Yayın-Dağıtım, Ankara, 2001.

Ders İle İlgili Dosyalar