Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
İSLAM HUKUK USULÜ METİNLERİ Birinci Düzey TİB309 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Arapça
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Davut İLTAŞ, Doç. Dr. Osman BAYDER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Öğrencilerin, İslam Hukuk Usulü alanında yazılmış klasik ve modern dönem metinlere aşina olmasını sağlamak
Dersin Tanımı Bu ders, Mütekellim ve fukaha metoduna göre yazılmış fıkıh usulü eserlerini tanımayı amaçlayan bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Klasik fıkıh usulü eserleri hakkında genel bilgi, yazım türleri
2 Fukaha Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
3 Fukaha Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
4 Fukaha Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
5 Fukaha Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
6 Fukaha Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
7 Mütekellim Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
8 Mütekellim Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
9 Mütekellim Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
10 Mütekellim Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
11 Mütekellim Metoduna Göre Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
12 Modern Dönemde Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
13 Modern Dönemde Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
14 Modern Dönemde Yazılmış Fıkıh Usulü eser Okuması
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Klasik eserlerin yazım metodu hakkında bilgi sahibi kılmak
2 Klasik usul eserlerinin meseleyi ele alış tarzı hakkında bilgilendirmek
3 Klasik usul eserlerinin karşıt görüşleri nasıl ele aldığını ortaya koymak
4 Fukaha ve mütekellim metodu arasındaki farkı gözlemlemek
5 Günümüzdeki yazılan fıkıh usullerine aşinalık sağlamak
6 Günümüz fıkıh usulü eserlerin klasik eserlerden farkını ortaya koyabilmek
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cessas, el-Fusul; Debusi, Takvimu''''l-edille; Pezdevi, el-Usul; Serahsi, el-Usul; Gazali, el-Mustasfa; Zerkeşi, el-Bahru''''''''l-muhit.
Yardımcı Kaynaklar Amidi, el-İhkam; Cüveyni, el-Burhan

Ders İle İlgili Dosyalar