Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME Birinci Düzey MB 303 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri İstatistik, Eğitim Bilimine Giriş, Öğretim Yöntem ve İlkeleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ EMİNE YAVUZ HARMAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD. DOÇ. DR. M. İZZETTİN YILMAZER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Sunuş, Proje tabanlı öğrenme
Dersin Amacı Öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme kavramları hakkında bilgi sahibi olmasını sağlamak, temel istatistik kavramlarını öğrenmek, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımlarını bilmek, geçerlik ve güvenirliği bilmek, madde indeksleri hakkında bilgi sahibi olmak.
Dersin Tanımı Ölçme nedir? Ölçme türleri nelerdir? Ölçmede hatalar nelerdir? Ölçekler ve özellikleri nelerdir? Ölçme araçları nelerdir? Değerlendirme nedir? Türleri nelerdir? Karar verme süreçleri nelerdir? Temel istatistik kavramları nedir? (aritmetik ortalama, mod, medyan,...) Sınıf içi testlerin hazırlanma basamakları nelerdir? Bu testler nasıl hazırlanır? Bu testler nasıl puanlanır? Güvenirlik ve geçerlik nedir? Hazırlanan testlerde güvenirlik ve geçerlik testleri nasıl yapılır? Güçlük ve ayır edicilik indeksleri nedir? Portfolio nedir? Kavram Haritası nedir?

Dersin İçeriği
1 Ölçme değerlendirme nedir? Ölçme türleri ve hataları, ölçekler ve özellikleri,
2 Değerlendirme türleri, karar verme türleri
3 Aritmetik ortalama, mod, medyan, standart sapma,
4 Normal dağılım, ranj, basıklık, çarpıklık, Z puanı, T puanı
5 Ölçme araçları nelerdir? Açık uçlu sorular ve özellikleri, puanlanması (Rubrik)
6 Kapalı uçlu sorular (çoktan seçmeli) ve özellikleri, puanlanması
7 Boşluk doldurma, doğru yanlış ve eşleştirme sorularının özellikleri
8 Geçerlik nedir? Kapsam geçerliği, ölçüt geçerliği, yapı geçerliği
9 Güvenirlik nedir? Güvenirlik belirleme yöntemleri
10 Bir ölçme aracının geçerlik ve güvenirliğini artırma yolları
11 Madde güçlük indeksi Madde ayırt edicilik indeksi
12 Alternatif değerlendirme yöntemleri: Portfolio oluşumu avantajları, sınırlılıkları ve puanlama
13 Alternatif değerlendirme yöntemleri: Kavram haritası ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanımı
14 -
15 -
16 -
17 -
18 -
19 -
20 -

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ölçmenin tanımını yapabilecekler, türleri ve hataları hakkında bilgi sahibi olacaklar
2 Ölçekler ve özelliklerini bilecekler
3 İstatistik kavramları hakkında bilgi sahibi olacaklar
4 Ölçme araçları (sınıf içi testler) hakkında bilgi sahibi olacaklar
5 Sınıf içi bir testin nasıl hazırlanacağı ve nasıl puanlanacağı hakkında bilgi sahibi olacaklar
6 Hazırlamış oldukları testlerin güvenirlik ve geçerlik çalışmasının nasıl yapılacağını bilecekler
7 İndeksler hakkında bilgi sahibi olacaklar
8 Portfolio hakkında bilgi sahibi olacaklar
9 Kavram Haritası hakkında bilgi sahibi olacaklar
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 OK1. Sanat ve tasarım bilgisi – Seramik sanatının tarihini, kuramlarını ve kültürel bağlamlarını kavrar.
2 OK2. Görsel ve teorik analiz – Sanat eserlerini eleştirel yaklaşımla değerlendirir ve yorumlar.
3 OK3. Araştırma ve gözlem yeteneği – Sanat ve tasarım süreçlerinde bilgi toplar ve analiz eder.
4 OK4. Malzeme bilgisi – Seramik malzemelerinin fiziksel, kimyasal ve estetik özelliklerini tanır ve uygular.
5 OK5. Teknik beceriler – Seramik üretiminde modelleme, sırlama, pişirme ve kalıplama gibi teknikleri kullanır.
6 OK6. Sanatsal ifade – Seramik malzeme ile özgün bir üslup geliştirir
7 OK7. Tasarım yetkinliği – Estetik ve işlevselliği birleştirerek yaratıcı tasarımlar oluşturur.
8 OK8. Dijital beceriler – Bilgisayar destekli tasarım programlarını sanatsal ve endüstriyel seramik üretiminde kullanır.
9 OK9. Proje geliştirme – Tasarım ve üretim süreçlerini planlar ve yönetir.
10 OK10. Problem çözme – Karşılaşılan teknik ve tasarım problemlerine yaratıcı çözümler üretir.
11 OK11. Bağımsız çalışma – Kendi sanatsal projelerini geliştirir ve uygular.
12 OK12. Ekip çalışması – İş birliği yaparak grup projelerinde etkin rol alır.
13 OK13. İletişim becerileri – Görsel, yazılı ve sözlü sunumlarla fikirlerini etkili bir şekilde ifade eder.
14 OK14. Sanatsal farkındalık – Kültürel ve toplumsal değerleri gözeterek sanatsal üretimde bulunur.
15 OK15. Sergi ve küratörlük bilgisi – Sanat eserlerini sergileme ve koleksiyon yönetimi konusunda bilgi sahibidir.
16 OK16. Atölye yönetimi – Seramik atölyesinin güvenliğini ve sürdürülebilirliğini sağlar.
17 OK17. Girişimcilik ve marka yönetimi – Kendi kişisel markasını ve sanat stüdyosunu oluşturma becerisine sahiptir.
18 OK18. Sosyal sorumluluk – Sanatın toplumsal etkisini göz önünde bulundurarak sosyal projelere katkı sağlar.
19 OK19. Eleştirel düşünme – Sanatsal üretimde analitik ve eleştirel bir bakış açısı geliştirir.
20 OK20. Uluslararası bakış açısı – Seramik sanatındaki ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder ve katkıda bulunur.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 17 3 51
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 17 1 17
Ödevler 17 1 17
Sunum / Seminer hazırlama 3 1 3
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 1 3
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 1 3
Toplam iş yükü     109
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 3 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Zorunlu kaynak yoktur.
Yardımcı Kaynaklar Baykul, Y. (2010). Eğitimde ve psikolojide ölçme: Klasik test teorisi ve uygulaması. Ankara: Pegem Akademi Berberoğlu, G. (2006). Sınıf içi ölçme değerlendirme teknikleri. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları Çepni S. ve arkadaşları (2012). Ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi Haladayna, T.M. (1997). Writing test items to evaluate higher order thinking. Allyn & Bacon. Özçelik, D. A. (2010). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi. Turgut, M.F. ve Baykul Y. (2012). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi

Ders İle İlgili Dosyalar