Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENOMİK HAYVANCILIK Birinci Düzey VGB 527 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili
Koordinatör PROF. DR. BİLAL AKYÜZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze-online
Dersin Amacı Genomik hayvancılık yaklaşımının anlaşılmasını ve kavranmasını amaçlar.
Dersin Tanımı

Dersin İçeriği
1 Temel Yetiştiricilik Kavramları
2 Klasik Islah Yaklaşımları
3 Seleksiyon kavramı
4 Genom kavramı
5 Genom kavramı
6 Genom kavramı
7 Ara Sınav
8 Genomik hayvancılık nedir?
9 Aday gen yaklaşımı
10 Mikroçip analizi
11 GWAS
12 SNP
13 Yeni jenerasyon sekans sistemleri
14 Dünyada genomik hayvancılığa bakış
15 Ülkemizde genomik hayvancılığıa bakış
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hayvan yetiştiriciliğinin temel prensiplerini ve önemini kavrayabilme. Yetiştiricilikte kullanılan genetik, biyoteknoloji ve ıslah kavramlarını tanımlayabilme. Yetiştiricilik uygulamalarının hayvan sağlığı, verimliliği ve kalite üzerindeki etkilerini değerlendirebilme.
2 Klasik ıslah yöntemlerini ve bu yöntemlerin yetiştiricilikteki önemini açıklayabilme. Seçici yetiştiricilik, melezleme ve yapay seçilim gibi klasik ıslah yöntemlerini tanıyabilme. Klasik ıslah yöntemlerinin avantajları ve sınırlamalarını kavrayabilme.
3 Seleksiyonun hayvan ıslahında nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Farklı seleksiyon türlerini ve seleksiyonun genetik gelişim üzerindeki etkilerini anlayabilme. Seleksiyon süreçlerinin verimlilik ve genetik çeşitliliğe olan katkılarını değerlendirebilme.
4 Genomun tanımını ve genetik materyalin organizasyonunu kavrayabilme. Hayvan genetiğinde genomun işlevi ve önemini açıklayabilme. Genetik bilgi taşıyan DNA’nın yapısını ve organizmasını tanıyabilme.
5 Genomik hayvancılığın tanımını ve amaçlarını açıklayabilme. Genomik verilerin hayvancılık sektöründe kullanım alanlarını öğrenebilme. Genomik hayvancılığın verimlilik, hastalık dayanıklılığı ve sürdürülebilirlik açısından avantajlarını kavrayabilme.
6 Aday gen yaklaşımının hayvancılıkta nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Aday genlerin seçimi ve genetik özelliklerin iyileştirilmesindeki rollerini tanımlayabilme. Hayvan ıslahında aday gen kullanımının yararlarını ve sınırlamalarını değerlendirebilme.
7 Mikroçip analizinin ne olduğunu ve biyoteknolojideki önemini açıklayabilme. Mikroçip analizi ile genomik verilerin analiz edilmesi sürecini öğrenebilme. Hayvan genetiği araştırmalarında mikroçip analizinin kullanım alanlarını kavrayabilme.
8 GWAS’ın amacını ve çalışma prensiplerini açıklayabilme. GWAS ile genetik özellikler ve hastalık riskleri arasındaki ilişkilerin nasıl belirlendiğini kavrayabilme. GWAS’ın hayvancılık ve genetik araştırmalardaki önemini değerlendirebilme.
9 SNP’lerin tanımını ve genetik çeşitlilik üzerindeki etkilerini açıklayabilme. SNP analizlerinin hayvancılıkta genetik özellikleri belirleme süreçlerine katkılarını kavrayabilme. SNP verilerinin genetik seleksiyonda nasıl kullanıldığını öğrenebilme.
10 Yeni nesil sekanslama (NGS) teknolojilerini tanımlayabilme. NGS’in genom analizleri üzerindeki katkılarını ve hayvancılık sektöründeki uygulamalarını anlayabilme. Yeni nesil sekanslama ile yüksek doğruluklu genetik veri elde etme süreçlerini kavrayabilme.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Eczacılık mesleğini, mevcut yasalar ve mevzuat doğrultusunda, etik ve deontolojik ilkeler çerçevesinde uygulayabilme ve gerektiğinde bu anlamda inisiyatif kullanabilme
2 Edinmiş olduğu bilgileri toplumun sağlık düzeyinin ve yaşam kalitesinin yükseltilmesi için kullanabilme
3 Eczacılık meslek uygulamalarındaki süreçleri ve kişiler arası ilişkileri yönetebilme ve iletişim yeteneklerini kullanabilme
4 Meslek uygulama alanlarındaki çalışma süreçlerini planlayabilme, ekip üyesi olabilme, ortak çalışmalara katılabilme ve bu çalışmaları yönetebilme
5 Evrensel ve ulusal sağlık sorunlarının farkında olarak sağlık hizmet kalitesinin artırılmasına yönelik politikalar üretebilme
6 İnsan sağlığının temelini oluşturan biyolojik sistemlerin işleyişi, sürdürülmesi ve patolojisine yönelik kavramlara sahip olabilme
7 Temel ve uygulamalı fen bilimlerini eczacılık meslek uygulamaları ile birleştirerek eczacılık alanında kullanabilme
8 Eczacılık alanında sahip olduğu bilgileri, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yorumlayabilme, analiz edebilme ve çözüm önerileri getirebilme
9 Doğal, sentetik ve biyolojik kaynaklı ilaç etkin ve yardımcı maddelerinin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
10 Farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin araştırılması, geliştirilmesi ve üretilmesi konularında yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
11 İlaç etkin ve yardımcı maddelerinin, farmasötik preparatların ve tıbbi ürünlerin fiziksel, kimyasal, biyolojik, mikrobiyolojik ve toksikolojik analizleri konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerisine sahip olabilme
12 Birinci basamak sağlık hizmetinin gerektirdiği eczacılık hizmetlerini sunabilme
13 İlaçların hastaya sunulmasından önce, reçeteyi oluşturan ilaçların en uygun dozu, uygulama yolları ve geçimsizlikleri konusunda gerekli bilgiye sahip olma ve bu bilgileri kullanabilme
14 İlaçların ve tıbbi ürünlerin metabolizmaları, etkileri ve kullanımları ile ilgili bilgileri kullanarak hastaların reçetelerini doğru ve uygun olarak karşılayabilme
15 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde hasta kayıtlarını yönetebilme; hasta, hekim ve diğer sağlık personeline ilaçlar konusunda danışmanlık hizmeti verebilme
16 İlaçların en uygun şekilde kullanımını sağlamak ve teşvik etmek amacıyla, farmasötik bakım ve klinik eczacılık uygulamaları çerçevesinde ilaç tedavisinin hasta boyutunda değerlendirilmesi, değiştirilmesi ve karar verilmesi aşamalarına katılabilme ve bu alanda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
17 Doğru ilaç kullanımını teşvik etmek üzere kullanımındaki eğilimleri izleme, değerlendirme ve çözüm geliştirebilme becerilerine sahip olabilme
18 İlaçlar ve sağlık alanında eğitim verebilme, danışmanlık ve denetim yapabilme
19 Eczacılık meslek uygulama alanlarının gerektirdiği çeşitli teknolojik araçlar, bilgi kaynakları ve yazılımlar konusunda yeterli bilgi ve uygulama becerilerine sahip olabilme
20 En az bir yabancı dili kullanarak eczacılık uygulama alanlarındaki bilgi ve gelişmeleri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde olarak, eczacılık meslek uygulamaları, bilim, teknoloji, çağdaş düşünce ve davranış boyutunda güncel bilgilere sahip olabilme, bu bilgileri geliştirebilme ve derinleştirebilme
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 7 98
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 8 8
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 1 1
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1-J. Darnell, H.Lodish, D.Baltimore (1990): Molecular Cell Biology (2nd Edition), Scientific American Books, New York 2-Gelissen G. Production of Recombinant Proteins. Wiley Interscience. 2005 3-Van Buskirk R., Liyanage U. K. An Electronic Companion to Molecular Cell Biology, Cogito Learning Media Inc. 1997
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar