Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EDEBİYAT VE PSİKOLOJİ Üçüncü Düzey ELIT604 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Ingilizce
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Yrd. Doc. Dr. Banu Akcesme
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Ders Anlatimi, Sunum, Tartisma
Dersin Amacı Temel Psikoanalitik terim, teori ve teorisyenleri ogrenmek ve edebi eserlerin analizinde kullanmak
Dersin Tanımı Bu ders psikoloji ile edebiyat arasindaki iliskiyi irdeler, Freud ile baslayan Psikoanalitik gelenegin ve teorilerin edebi eserlerin incelenmesinde kullanilmasini hedefler.

Dersin İçeriği
1 Peter Brooks, The Idea of a psychoanalytic Literary Criticism Freud, Creative Writers and Daydreaming Freud and Josef Breuer, From Studies on Hysteria, ON THE PSYCHICAL MECHANISM OF HYSTERICAL PHENOMENA: PRELIMINARY COMMUNICATION First Lecture on Psycoanalysis
2 From Introductory Lectures on Psychoanalysis Yellow Wall Paper, Wuthering Heights, Waves
3 From Interpretation of Dreams On Dreams
4 Mourning and Melancholia Civilization and Its Discontent Dissolution of Oedipus Complex Wide Sargasso Sea, Jane Eyre, Kin of Ata are waiting for you
5 Beyond the Pleasure Principle The Ego and The Id The unconscious A note on the unconscious Turn of The Screw
6 Obsessions and Phobias Further Remarks on Neuro-Psychoses of Defense Screen Memories JOkes and their relation to Unciousness Family Romances (Young Man as an Artist)
7 Repression Some character types met with in psychoanalytic work Some dreams of descates Libidinal types Female sexuality Psychopathic characters On the Stage Civilized sexual morality
8 Dostoyeski Fetishism On narcissism The theme of three caskets Medusa`s head
9 Mid-term
10 Edgar Allan Poe Purloined letter
11 The Uncanny Sandman
12 Lacan Equus
13 Kristeva
14 Jung
15 Wrap-up
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ilgili temel kavramlari ogrenmek
2 Psikoanalitik yaklasim ve teorileri ogrenmek
3 Freud, Lacan, Kristeva ve Jung`un teorilerini calismak
4 Ogrenilen yaklasim ve teorilerin edebi eserlerin analizinde kullanmak
5 Psikoanaliz ve feminism arasındaki ilişkiyi irdelemek
6 """""
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 1- Bu bölümde lisansüstü ders alan öğrenciler: Güçlü iletişim ve örgütleme becerilerini, kültürlerarası ortamlarda mesleki ve akademik amaçlar çerçevesinde sosyal ve kişisel gelişim için kullanabilirler.
2 2- Metin yorumlama aracı olarak geniş bir disiplinler alanından topladığı bilgiyi birleştirerek yorumları destekleyecek kanıtları bulup kullanabilirler.
3 3- Uluslararası bir toplulukta edebiyat, sanat ve metinsel incelemeler yapabilirler.
4 4- Tarih içinde geliştirilmiş olan farklı dil eğitim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olup yöntemlere uygun ders planları ve etkinlikler hazırlayıp uygulayabilirler.
5 5- Farklı dönem ve türlerin tarihi, biçimlerinden hareketle yazınsal söylem çözümlemesi yapabilirler.
6 6- Çeviri uzmanlığı isteyen alanlarda çeviri yetkinliği kazanabilirler.
7 7- Batı kültürünün temelini oluşturan mitoloji, klasik ve neo-klasik sanat anlayışları, Rönesans ve Reformasyon gibi Batı tarihine yön veren olayları rahatlıkla algılayabilirler
8 8- İngilizcenin öğretilmesine etkisi olan eğitim ve psikoloji gibi farklı bilim dalları kapsamında ileri sürülmüş teorileri ve bunların dil eğitimindeki yansımalarını özümseyebilirler.
9 9- Akademik disiplinin tarihi, kuramı ve yöntemlerine ilişkin bilgiyi kullanarak yazınsal metinlerin arka planlarını, yapılarını, anlamlarını ve ayırıcı özelliklerini kavrayarak okuyabilir, yorumlayabilir ve açımlayabilirler.
10 10- Tek tek farklı metinleri tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla ilişkilendirebilirler.
11 11- İngilizcenin sesbilimsel, morfolojik, semantik, etimolojik özelliklerini kavrayabilirler. Tarihsel dilbilim, edim-bilim, anlambilim, biçembilim, göstergebilim, ruh-dilbilim ve ilgili alanlarda bilgi sahibi olabilirler.
12 12- İkinci dil edinimi teorilerini ve alandaki sorunları ve çözümlerini kavrayabilirler.
13 13- Edebi terminoloji ve eleştirel yorum yaklaşımları ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olabilirler.
14 14- Açıklayıcı, tartışmacı ya da ikna edici yazım biçimlerini kullanarak bilimsel kurallara uygun çalışma yapabilirler.
15 15- Amerikan edebiyatının dönemleri, yazar ve eserleri hakkında ayrıntılı bilgiye sahip olabilirler. Amerikan edebiyatını, tarihini ve entelektüel arka planını kavrayabilirler.
16 16- Sosyal bilimler alanında çağdaş kuramların ortaya çıkış ve gelişim süreçleri hakkında bilgi edinebilir ve düşünsel artalanlarını genişletebilirler.
17 17- Eleştirel teknikler ve terminolojileri hakkında bilgi sahibi olabilirler ve bu bilgiyi kullanarak edebi metinleri çözümleyebilirler.
18 18- Akademik disiplin içindeki (eğretilemeye duyarlılık, sembollerin yorumu, izleksel gelişmelerin ve derin yapıların fark edilmesi gibi) kavrayış tarzlarını (sinema, televizyon, reklam endüstrisi gibi) diğer alanlara uygulayabilirler.
19 19- Amerikan ve İngiliz edebiyatlarında biçim ve içerik arasındaki mantıksal ilişkiyi değerlendirebilirler.
20 20- Yazma, üslup, retorik ve kaynakça başvuru ilkelerini kullanma yeteneğiyle ileri derecede sözel ve yazılı iletişime girebilirler.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 2 8 16
Sunum / Seminer hazırlama 2 6 12
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 6 6
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 60
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Freud, Studies on Hysteria, Freud, Introductory Lectures on Psychoanalysis, Freud, Introductory Lectures on Psychoanalysis, Peter Brooks, The Idea of a psychoanalytic Literary Criticism, Freud, The Interpretation of Dreams,Sigmund Freud, Beyond the Pleasure Principle; Civilization and Its Discontents (selections); “Dissolution of the Oedipus Complex”; Ego & Id (selection); “Family Romances”; “Group Psychology”; Interpretation of Dreams (selections); “Mourning & Melancholia”; “The Unconscious”; “The Uncanny”; Three Essays on the Theory of Sexuality (selection). Jacques Lacan, The Four Fundamental Concepts of Psychoanalysis. (Selections include: “Of the Gaze as Objet Petit a,” “On Narcissism,” “The Subject and the Other: Alienation,” “The Subject and the Other: Aphanisis”); “The Mirror Stage”
Yardımcı Kaynaklar John Fletcher, Freud and the Scene of Trauma

Ders İle İlgili Dosyalar