Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİTKİ BESLEME Birinci Düzey TO 301 Zorunlu 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. ADEM GÜNEŞ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bitki beslemenin temel süreçlerini ve ilişkilerini bilimsel olarak açıklamak, besin elementlerinin (makro-mikro elementler )tanımı, sınıflandırılması, bitki yetiştirme ortamı olarak toprağın fiziksel- kimyasal özellikleri, besin elementlerinin taşınımı, bitki besin noksanlık belirtileri ve bunların giderim yollarının belirlenmesidir.
Dersin Tanımı Bitki beslenmesi, bitki büyüme- gelişmesi, morfolojisi, kimyasal bileşim, noksanlık ve toksite belirtileri, bitkisel üretim, kantite ve kalite üzerindeki kompleks etkilerini incelenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Bitki beslemenin tarihçesi
2 Bitki besleme açısından toprağın önemi, toprağın fiziksel, kimyasal ve biyolojik özellikleri,
3 Bitki besin elementlerinin sınıflandırılması
4 Kök biyolojisi, rizosfer bölgesi ve bitki besin alımı arasındaki ilişkiler
5 Bitki beslemede yer alan teori ve yasalar
6 Bitki besin elementlerinin alım yolları
7 Ara sınav
8 Bitki besin elementlerinin alımını etkileyen faktörler
9 Bitkilerde stres ve stres koşulları
10 Bitki besin elementleri yarayışlılık dilimleri
11 Bitki besin elementlerinin bitkideki hareketlilikleri
12 Bitki besin elementleri genel noksanlık belirtileri
13 Makro Bitki besin elementleri fonksiyonları ve noksanlık belirtileri
14 Mikro Bitki besin elementleri fonksiyonları ve noksanlık belirtileri
15 Final sınav
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bitkisel verim ve kalite üzerine besin elementlerinin etkisini öğrenir.
2 Bitki besin elementlerini öğrenir.
3 Bitki gelişimine etki eden faktörleri yorumlar.
4 Besin elementlerinin yarayışlılığını etkileyen biyolojik ve kimyasal süreçleri öğrenir.
5 Bitkilerde yaygın beslenmesel bozuklukları teşhis eder.
6 Bitkilerde besin elementlerinin fonksiyonunu öğrenerek bitki besin elementleri ile bitki hastalıkları arasındaki ilişkiyi değerlendirir.
7 Gözlemsel ve analitik teknikler kullanarak beslenme dengesizliklerini yorumlar.
8 -
9 -
10 -

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri öğrenebilme
2 Temel Bilim ve Mühendislik bilgilerini kullanma becerisi kazanma
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme konularında temel kuramsal bilgileri uygulayabilme becerisi kazanma
4 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme temelinde toprak, bitki, gübre, su ve çevresel atıkların analiz tekniklerini öğrenebilmek ve bu teknikleri toprak verimliliği ile ilgili sorunların çözümüne yönelik olarak kullanabilme becerisi kazanma
5 Doğal kaynakların izlenmesi ve planlanmasında Uzaktan Algılama ve Coğrafi Bilgi Sistemleri tekniklerini anlama ve kullanma becerisi kazanma
6 Arazi yönetimi ve kullanım planlaması konusunda temel kavramları ve kuramları anlama ve kullanma becerisi kazanma
7 Ülkemizde ve Dünyada Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunları görebilme, analiz etme, çözüm üretme ve çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak topluma aktarma becerisi kazanma
8 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki ulusal ve uluslararası yenilikleri takip etmek ve kendisini sürekli yenileme ve geliştirme becerisi kazanma
9 Mesleki uygulamalar sırasında elde ettiği bulguları ülke çıkarları ile tarım ve çevre korumayı gözeterek uygulayabilme becerisi kazanma
10 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanındaki sorunlara çözüm üretebilmeye yönelik araştırma - geliştirme projelerinde yer alabilecek bilgi ve beceriye sahip olma
11 Toprak, su ve diğer doğal kaynakların tanınması, planlanması, korunması ve sürdürülebilir kullanımı ile iş sağlığı ve güvenliği konularında bilgi sahibi olma
12 Ziraat Mühendisliği Mesleğinin etik değerlerine ve gerekli bilimsel formasyona sahip bireyler olarak takım çalışması içerisinde yer alabilmek ve gerektiğinde sorumluluk üstlenebilme
13 Yazılı ve sözlü iletişimde Türk dilini etkin kullanabilmek; alanıyla ilgili uluslararası literatürü izleyebilme ve iletişim kurabilme açısından yabancı dil ve bilgisayar bilgisine sahip olma
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 2 4 8
Sunum / Seminer hazırlama 2 4 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     127
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı - Karaman, M.R., 2012. Bitki Besleme - Yıldız. N. 2012. Bitki Beslemenin Esasları ve Bitkilerde Beslenme Bozukluğu Belirtileri. ISBN. 978-605-62759-0-6. ERZURUM
Yardımcı Kaynaklar Marschner, H., 2002. Mineral Nutrition of Higher Plants, Academic Press, London. Mengel.K ,E A. Kirkby,H. Kosegarten and T. Appel. 2001.Principles of plant nutrition.Cluwer Academic Publishers. Printed in the Netherlands.

Ders İle İlgili Dosyalar