Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DENEYSEL TASARIM VE ANALİZİ Üçüncü Düzey TEM 609 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri İstatistik
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof.Dr. NAZIM PAŞAYEV
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yok
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Pasiv ve aktiv, tekfaktörlü ve çok faktörlü deneylerin tasarlanması, matematiksel modellerin kurulması, yorumlanmasının, teknolojik proseslerin yönetilmesinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Deneyler teorisinin temel kavramları, Ön deneyler. Pasif ve aktif deneyler, Aktif deneylerin tasarımı. Faktöriyel analiz, Tek faktörlü deneylerin planlaması, Çok faktörlü statik deneylerin planlaması, Tam faktörlü deneyler ve kesir replikler, İkinci dereceden polinomiyal matematik modellerin kurulması için planlar, Deney sonuçlarının işlenmesi. Deney sonuçlarının yorumlanması.

Dersin İçeriği
1 Deney tasarımına giriş. Temel tanımlar. Pasiv ve aktiv deneyler
2 Optimizasyon parametreleri ve türleri. Optimizasyon parametrelerine sunulan talepler
3 Faktörler ve türleri. Deney tasarımında faktörlere sunulan talepler. Faktöryel analiz
4 Matematiksel modeller. Matematiksel modelin seçilmesi. Varyasyon analizi
5 Deneylerin organizasyonu ve gerçekleştirilmesi
6 Tek faktörlü deneyler. 1. Ve 2. Dereceden tek faktörlü deneyler
7 Tam faktörlü deneyler. 2k ve 3k deney planları
8 Tam faktörlü deneylerin kesir replikleri. Yarım ve çeyrek replikler
9 2. Dereceden çok faktörlü deneyler. Deney planlarının optimalliği. Ortogonal ve rototabelli deney planları
10 2. Dereceden çok faktörlü deneyler. Deney planlarının optimalliği. Ortogonal ve rototabelli deney planları
11 Deney tasarımı sonucu elde edilmiş olan matematiksel modelin yorumlanması
12 Diğer deney planları
13 Optimizasyon meseleleri
14 Deney tasarımında uygulanan bilgisayar programları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Deneyler teorisinin temel kavramları, Ön deneyler hakkında bilgiler edinilmesi
2 Pasif ve aktif deneyler, Aktif deneylerin tasarlanmasının öğrenilmesi
3 Faktöriyel analiz hakkında bilgiler edinilmesi
4 Tek faktörlü deneylerin planlaması ve yürütülmesinin öğrenilmesi
5 Çok faktörlü statik deneylerin planlamasının öğrenilmesi
6 Tam faktörlü deneyler ve kesir replikler hakkında bilgiler edinilmesi
7 İkinci dereceden polinomiyal matematik modellerin kurulması için planlar ve deneyler hakkında bilgilerin edinilmesi
8 Deney sonuçlarının işlenmesi ve Deney sonuçlarının yorumlanması ile ilgili çalışmaların yürütülmesi
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 İstenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 İngilizce ve Türkçe etkin iletişim kurma becerisi
8 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
10 Çağın sorunları hakkında bilgi
11 Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, yetenekleri ve modern araçları kullanma becerisi
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 8 6 48
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 10 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 20 20
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 1 20 20
Toplam iş yükü     192
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 2 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Douglas C. Montgomery. Design and analusis of experiments. New York, 2001.
Yardımcı Kaynaklar 1. Adler Y.P. vb. Planirovaniye Experimenta. Moskova, 1971. 2. Aknazarova S.L., Kafarov V.V. Metodı optimizasii eksperimenta v kımıçeskoy teknologii. Moskova, 1985 3. Klaus Hınkelmann, Oscar Kempthorne. Design and Analysis of Experiments. New Jersey, 2005. 4. Nalimov V.V., Çernova N.A. Statistiçeskiye metodı planirovaniya eksperimenta. Moskova, 1965. 5. Sevostyanov F.G. Metodı i sredstva issledovaniya mekaniko-teknologiçeskih proçessov tekstilnou promışlennosti. Moskova, 1980.

Ders İle İlgili Dosyalar