Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORTAÇAĞ ANADOLU TÜRK SANATINDA BEZEME I Birinci Düzey ST 615 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. CELİL ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı YOK
Dersin Veriliş Şekli Kaynaklar eşliğinde eserler, fotoğraf ve çizimlerle desteklenerek anlatılacaktır.
Dersin Amacı Türk Süsleme Sanatinin Tarihsel Gelişimi, Süsleme Alanlari Ve Gruplandirilmasi, Anadolu Türk Sanatinda Süsleme
Dersin Tanımı Türk Sanatı’nda süsleme anlayışı, süslemenin tarihi gelişimi,motifler ve kullandıkları yerler, motiflerin kullanıldıkları yerlere göre aldığı değişimler, tarih içinde süsleme algısında meydana gelen degişimler ve Türk Süsleme sanatının dönemlere göre değişim ve gelişimi.

Dersin İçeriği
1 Türk Süsleme Sanatinin Tarihsel Gelişimi, Süsleme Alanlari Ve Gruplandirilmasi, Anadolu Türk Sanatinda Süsleme hakkında bilgi edinilecektir.
2 Türk Sanatı’nda Kullanılan Motiflerin Kökenleri ve Türk Süsleme Sanatında Ana İlkeler hakkında bilgi edinilecektir.
3 Türk Süsleme Sanatında Desenlerin Işlenen Yüzeylere Geçirilmesi ve Kullanılan Yöntemler hakkında bilgi edinilecektir.
4 Türk Süsleme Sanatında Kullanılan Motif ve Desen Grupları hakkında bilgi edinilecektir.
5 Süslemenin Oluşumu Ve Motiflere Şematik Bir Bakış, Motifler ve Temalar hakkında bilgi edinilecektir.
6 Türk Süsleme Sanatında Bitkisel Motifler: Çiçekler: Stilize- Yarı Stilize Çiçekler (Hatai, Palmet, Rumi, Lotus, Münhani) , Realist Çiçek Motifleri (vazolu-vazosuz), Minyatürdeki Çiçekler hakkında bilgi edinilecektir.
7 Yapraklar: Seberk,Pençberk,Sadberk... Ağaçlar: Yapraklı Veya Meyveli Ağaçlar, Hayat Ağacı, Servi hakkında bilgi edinilecektir.
8 ARA SINAV
9 Türk Süsleme Sanatında Geometrik Motifler hakkında bilgi edinilecektir.
10 Çokgen ve Dairesel Motifler, Açık ve Kapalı Sistemler hakkında bilgi edinilecektir.
11 Bordür ve Geçme Motifleri hakkında bilgi edinilecektir.
12 Türk Süsleme Sanatında Figür ve Semboller hakkında bilgi edinilecektir.
13 Türk Sanatında İnsan ve Hayvan Figürleri (Sembolizmi) hakkında bilgi edinilecektir.
14 Türk süsleme sanatında görülen yırtıcı olmayan kuşlar, kartal, arslan, balık, tavus kuşu, kurt, ejder, yılan, tilki, maymun, koç, koyun, keçi, tavuk, horoz, geyik, at, boğa, öküz, köpek .... On İki Hayvanlı Türk Takvimi İkonografik Figürlerin Sembolizmi hakkında bilgi edinilecektir.
15 YARIYIL SONU SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk Sanatı’nda süsleme anlayışı, motif geçitleri ve kullandıkları yerler, semboller ve tarihi gelişimi, motiflerin kullanıldıkları yerlere göre aldığı değişimler, tarih içinde süsleme algısında meydana gelen degişimler ve nedenlerini kavratabilmek.
2 Türk Sanatı’nda Kullanılan Motiflerin Kökenleri ve Türk Süsleme Sanatında Ana İlkeleri Öğretmek.
3 Türk Süsleme Sanatında Desenlerin Işlenen Yüzeylere Geçirilmesi ve Kullanılan Yöntemler Hakkında Bilgi Edinmelerini sağlamak.
4 Türk Süsleme Sanatında Kullanılan Motif ve Desen GruplarıHakkında fikir kazandırmak.
5 Süslemenin Oluşumu Ve Motiflere Şematik Bir Bakış, Motifler ve Temaların Tanıtılması
6 Süsleme Sanatlarımızda Bitkisel Motifler (Hatai, Rumi, Palmet,Lotus…) Tanıtılması
7 Geometrik Motiflerin Kavratılması
8 Türk Süsleme Sanatında Figür ve Sembolleri Kavratabilmek.
9 Türk Süsleme Sanatında Hat Sanatını Öğretebilmek.
10 Ve Türk Süsleme Sanatında Diğer Temalar hakkında bilgi kazandırmak.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisan derecesi yeterliklerine dayalı olarak Alman Dili Eğitimi alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirme ve derinleştirme
2 Öğrencilere yerinde ve uygun geribildirim sunma becerisi
3 Öğrencilerin öğretmenle ve birbirleriyle öğrenme amaçlı etkileşimlerini geliştiren okul içi ve dışı çoklu öğrenme (multimedia) ortamları düzenleyebilme becerisi
4 Öğrencilerin etkin katılımını sağlayacak ve başarılarını arttıracak ortamları oluşturabilme becerisi
5 Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri kavrayabilme becerisi.
6 Almanca dil yetilerini sürekli geliştirme becerisi(Almanca dilbilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilme becerisi; okuma, yazma, konuşma ve dinleme becerilerini geliştirecek etkinlikler düzenleyebilme ve uygulayabilme becerisi)
7 Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alabilme becerisi
8 Öğretim sürecinde kullandığı materyallerin kullanışlılığı, güncelliği, öğrencilerinin yaş ve dil düzeyine göre etkililiğini değerlendirerek seçebilme becerisi
9 Öğretim sürecinde kullanmak üzere özgün materyaller geliştirebilme becerisi
10 Dil öğretmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi
11 Mesleki özgüven kazanmış olma (Bir öğretmen olarak kendini yeterli bulma)
12 Sosyal, kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi
13 Yaşam boyu öğrenme sürecinin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi
14 Toplumsal ve mesleki sorumluluk bilincine sahip olma.
15 Günlük ve mesleki hayatta karşılaşabilecekleri farklı ortamlarda sözel iletişim kurabilme becerisi
16 Dile özgü kavramlar ve kavramlar arasındaki ilişkileri kavrayabilme becerisi
17 İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi
18 Dil öğrenmeye ilişkin kavram ve süreçleri anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahip olma ve kullanabilme becerisi
19 Günlük ve mesleki hayatta karşılaşacakları farklı sözlü ve yazılı metinleri anlama, yorumlama ve değerlendirebilme becerisi
20 Etkili dil öğrenme stratejilerini geliştirmelerine uygun eğitim ortamı düzenleyebilme becerisi
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 3 39
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 4 4 16
Ödevler 8 8 64
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 2 8 16
Toplam iş yükü     147
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Türk mimarisinde süsleme sanatı. Author, Pelin Tolga. Publisher, Haşet. Original from, the University of Michigan. Digitized, Nov 24, 2009. Length, 144. ARSEVEN, Celal Esat, Les Arts Decoratifs Turcs, _stanbul, 1950. ________, Türk Sanatı Tarihi. Menseinden Bugüne Kadar Mimari, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyini Sanatlar, _stanbul, 1955-1959. İnci BİROL-Çiçek DERMAN, Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, Ankara 1991. İnci Birol-Çiçek Derman, Türk Tezyini Sanatlarında Motifler, Istanbul 1991. Süheyl Ünver (Gülbün Mesara-Aykut Kazancıgil), Türk Süsleme Sanatları I-II, Istanbul 2010.
Yardımcı Kaynaklar ÇAKMAKOGLU, Alev Kuru, “Orta Asya Türk Sanatında Palmet ve Lale Motiflerinin Degerlendirilmesi Hakkında Bir Deneme”, Belleten, LXI/230, Ankara ,Nisan 1997, 37-41. GÜNDOGDU, Hamza, Türk Mimarisinde Figürlü Tas Plastik, İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayınlanmamıs Doktora Tezi, İstanbul, 1979. MÜLAYİM, Selçuk,“ Selçuklu Palmet Motiflerinin Tipolojisi”, Anadolu (Anatolia), XX, Ankara, 1976-1977, 141-159. ________, Anadolu Türk Mimarisinde Geometrik Süslemeler. Selçuklu Çagı, Ankara, 1982. ________, “Türk Süsleme Sanatında Arabesk Problemi” Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, 2, İzmir, 1983, 62-85. ________, “Ortaçag Anadolu Süslemeciliginde Geometrik Kompozisyonlar”, Boyut, 2, Ankara, Subat 1983, 4-5. ________, “Selçuklu Sanatında _nsan Figürünün _konografik Kaynagı”, Antalya III. Selçuklu Semineri , Bildiriler,10-11 Subat 1989, 91-95. ________, “Selçuklu Süsleme Sanatı”, Selçuklular Devrinde Kültür ve Medeniyet, Kayseri, 1992, 81-135. ________, “Yazının Dili” , Thema Larousse, _stanbul, 1993, 279. ________, “Anadolu’da Hayvan Üslubunun Bir Örnegi”, Folklor ve Etnografya Arastırmaları, _stanbul, 1984, 325-346. ________, “Rumi Motifinin Zoomorfik Kökeni Hakkında”, Uluslararası Osmanlı Öncesi Türk Kültürü Sempozyumu, 4-7 Eylül 1989, Ankara, 1997, 177-182. ________, “Selçuklu Sikkelerinde Yazı Dısı Unsurlar”,V.Selçuklu Semineri, 8-9 Aralık 1998 Antalya, 1999, 12-15. ________, “Selçuklu Toplumunun _konografik Hafızası”, Antalya IV. Selçuklu Semineri Bildirileri, 13-14 Mart 1992, Antalya, 1993, 62-69. ________, “Türk Süsleme Sanatlarında Arabesk Problemi”, Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, II, _zmir, 1983, 65- ________, “Geometrik Kompozisyonların Çözümlenmesine Bir Yaklasım”, Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, I, _zmir, 1982, 51-62. ________, “Plastik Sanatlarda Anlatım Biçimleri ve Üslup”, Arkeoloji Sanat Tarihi Dergisi, III, _zmir, 1984, 97-114. ________, “Selçuklu Geometrik Süslemeleri”, Sanat Tarihi Arastırmaları Dergisi, 3/9, _stanbul, Aralık 1990, 47-53.

Ders İle İlgili Dosyalar