Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
UYGULAMALI ÇOK KRİTERLİ KARAR VERME TEKNİKLERİ Birinci Düzey A-İŞL411 Seçmeli 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM GÖREVLİSİ SABRİ GÜNGÖR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. YASEMİN YAVUZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Ders anlatımı
Dersin Amacı Dersin amacı, orta ve üst kademe işletme yöneticilerinin karşılaşabileceği farklı nitelikteki karar problemlerini ve bu problemlerin çözümünde kullanılabilecek yöntemleri tanıtmaktır.
Dersin Tanımı Yönetim Bilimi kapsamında, işletmenin çeşitli fonksiyonlarını ilgilendiren stratejik ve taktik düzeydeki karar problemlerinin çözümüne yönelik kantitatif yöntemler incelenecektir.

Dersin İçeriği
1 Yönetim bilimi ve karar teorisine giriş. Tek aşamalı karar analizi. Karar probleminin yapılandırılması: Ödeme tabloları ve karar ağaçları.
2 Belirlilik altında karar verme. Belirsizlik altında karar verme: Maximax, maximin, Laplace ve minimax fırsat kaybı yaklaşımları. Risk altında karar verme. Tam bilginin beklenen değeri.
3 Tek aşamalı karar problemleri için duyarlılık analizi.
4 Çok aşamalı karar analizi. Temel olasılık kavramları: Marjinal, müşterek ve şartlı olasılıklar. Araştırmaya dayalı ilave bilginin beklenen değeri ve araştırmanın etkinliği.
5 Çok aşamalı karar analizi uygulama örnekleri.
6 Markov süreçleri. Tek adımlı geçiş olasılıkları. Durum olasılıkları. Denge durum olasılıkları.
7 Markov zincirleri ile pazar payı tahmini. Kısa ve uzun vadeli karar problemleri için uygulama örnekleri.
8 Ara sınav
9 Oyun teorisi. Oyunlar, stratejiler ve ödeme tabloları. İki kişilik sıfır toplamlı oyunlar. Saf stratejiler.
10 Karma stratejiler. 2x2 oyunlarda karma stratejiler için cebirsel yöntem. 2x2 ve daha büyük oyunlar için doğrusal programlama modeli.
11 Çok amaçlı optimizasyon. Çok amaçlı doğrusal programlama modelleri. Çözüm yöntemleri: Öncelik sırasına göre optimizasyon. Amaç fonksiyonlarının ağırlıklı toplamı.
12 Veri zarflama analizi.
13 Veri zarflama analizi.
14 Çok kriterli karar yöntemleri. Analitik hiyerarşi yöntemi.
15 Çok kriterli karar yöntemleri. Analitik hiyerarşi yöntemi.
16 Dönem sonu sınavı
17 Dönem sonu sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 İşletme yöneticilerinin karar verme sürecini tanımlar ve analiz eder.
2 Belirsizliğin veya riskin hakim olduğu şartlar altında yöneticinin karar vermesine yardımcı olacak karar analizi tekniklerini uygular.
3 Sistemin dönemler itibariyle nasıl bir evrimden geçeceğini analiz eder. Kısa veya uzun vadede sistemin içinde bulunacağı durumların gerçekleşme olasılığı ile ilgili tahminler yapar ve karar probleminin çözümünde bu tahminleri kullanır.
4 Rakiplerin bulunduğu ortamda tarafların uygulayabilecekleri stratejileri analiz eder ve işletmenin uzun vadedeki kazancını maksimize eden optimal stratejileri belirler.
5 Aynı sistem içinde faaliyet gösteren birimlerin nispi etkinliklerini ölçer ve analiz eder.
6 Birden çok amacın veya kriterin bulunduğu karar problemlerinin çözümüne yönelik karar tekniklerini uygular.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İşletmeciliğin temel kavramlarını açıklar.
2 İşletmenin yönetim, pazarlama, üretim, muhasebe, finansman, insan kaynakları yönetimi, halkla ilişkiler ve araştırma geliştirme gibi temel fonksiyonları arasındaki ilişkileri kurar.
3 İşletmenin temel fonksiyonlarına sistem bakış açısıyla bakar ve bu fonksiyonların bütüne yaptıkları katkıyı açıklar.
4 İşletmenin ilgili fonksiyonlarına yönelik yasal ve etik kuralları listeler ve uygular.
5 İşletme biliminin gelişimine katkıda bulunan “yönetim-örgüt kuramlarını” açıklar ve bu kuramların uygulamadaki yerini tartışır.
6 Tüm örgütler için sözkonusu olan temel yönetim sürecini (planlama, organizasyon, yürütme, koordinasyon, kontrol) tasarlar.
7 İşletme faaliyetlerini etkileyen ve bu faaliyetlerden etkilenen insan davranışlarının gerisinde yatan nedenleri algı, tutum ve niyet ilişkisi kurarak açıklar.
8 Yeni iş-işletme kurma süreçlerini tasarlar ve geliştirir.
9 İşletmelerin bağlamsal koşullarında meydana gelen değişimleri analiz ederek, tüm işletme fonksiyonlarına yönelik stratejik alternatifler tasarlar ve stratejik plan yapar.
10 İşletmenin paydaşlarıyla olan ilişkilerini anlar ve paydaş memnuniyetinin artırılmasına yönelik öneriler geliştirir.
11 Sözlü ve yazılı iletişim kurma tekniklerini ve bunlarla ilgili teknolojileri kullanmayı öğrenir ve uygular.
12 Bilimsel bir araştırmayı bağımsız şekilde tasarlar, uygular ve sonuçlarını yorumlar.
13 İşletmelerdeki temel iş yapma süreçlerini tanımlar ve bu süreçleri kalite standartları çerçevesinde yürütür.
14 Belirsizliğin ve riskin yüksek olduğu gerçek iş ortamında, analitik düşünür ve problemleri çözer.
15 İşletmenin mali tablolarını hazırlayarak analiz eder.
16 Bir işletmede gerçekleşen işlemlerin muhasebe kayıtlarını yapar ve denetler.
17 Ulusal ve uluslararası piyasaları takip ederek finansal kararlar alır.
18 Ulusal ve uluslararası boyutlarda farklı pazar koşullarına ve müşteri potansiyeline uygun, etkin ve yaratıcı pazarlama karması stratejileri geliştirir.
19 Uluslararası gelişmeleri takip edecek düzeyde yabancı dil bilir.
20 ECDL (European Computer Driving Licence)/ICDL de (International Computer Driving Licence) yedi modüle karşılık gelen temel/orta/ileri düzey bilgisayar kullanım yetkinliği elde eder.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 15 15
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 25 25
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     110
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cemal Özgüven, (2008), Karar Teorisi, Erciyes Üniversitesi, İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Yayınları, ISBN: 978-975-93151-2-2
Yardımcı Kaynaklar D. R. Anderson, D. J. Sweeney, T. A. Williams, J. D. Camm, K. Martin, (2012), An Introduction to Management Science: Quantitative Approaches to Decision Making, Revised 13th Edition, South-Western Cengage Learning, USA

Ders İle İlgili Dosyalar