Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİN EĞİTİMİ TARİHİ (TANZİMAT ÖNCESİ) İkinci Düzey FDB563 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör PROF. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET KORKMAZ
Dersin Veriliş Şekli YÜZ YÜZE
Dersin Amacı İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamalarını kurum, program, öğretmen, öğrenci, ders kitapları vb. açılardan incelemek.
Dersin Tanımı Bu derste İslam'ın doğuşundan Tanzimat'a (1839)kadar olan dönemde din eğitimi uygulamaları ele alınmaktadır. Bu çerçevede söz konusu dönemdeki eğitim uygulamaları, kurum, program, öğretmen, öğrenci ve ders kitapları vb. açılardan incelenmektedir.

Dersin İçeriği
1 Din eğitimi tarihiyle ilgili temel kavramlar
2 Din eğitimi tarihi araştırmalarının güçlükleri
3 Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynakları
4 İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özellikleri
5 Kütttap'lardaki (ileriki dönemlerde Sıbyan mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özellikleri
6 Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özellikleri
7 Diğer eğitim mekânlarındaki eğitim uygulamaları
8 Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörler ve kurumlar
9 Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemi medreselerinin özellikleri
10 Medreselerin gerileyişini etkileyen faktörler
11 Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yeri
12 İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkileri
13 İslam eğitim geleneğinde kadınların eğitimi
14 İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri ve okul kuralları
15 İslam Eğitim Geleneğinde Ölçme-Değerlendirme: İcazet uygulamaları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Din eğitimi tarihiyle İLGİLİ temel kavramları açıklayabilir.
2 Din eğitimi tarihi araştırmalarının kaynak ve güçlüklerini açıklayabilir.
3 İslam eğitim tarihinin teşekkül devrinin temel özelliklerini açıklayabilir.
4 Kütttap'lardaki (Sıbyan Mekteplerindeki) eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
5 Mescitlerdeki eğitim uygulamalarının özelliklerini açıklayabilir.
6 Medreselerin oluşum sürecini etkileyen faktörleri ve kurumları açıklayabilir.
7 Medreselerde (Abbasi, Selçuklu ve Osmanlı dönemleri)verilen eğitimin usul ve esaslarını açıklayabilir.
8 Vakıfların İslam eğitim tarihindeki yerini açıklayabilir.
9 İslam eğitim geleneğinde öğretmen-öğrenci ilişkilerini açıklayabilir.
10 İslam eğitim geleneğinde öğretim yöntemleri, okul kuralları, ölçme değerlendirme konularında yapılanları açıklayabilir.

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Felsefe ve Din Bilimleri alanındaki temel bilgi, kuram ve yaklaşımları öğrenir.
2 Felsefe ve Din bilimlerinin meselelerini bilimsel araştırma metotlarını esas alarak inceleme becerisi kazanır.
3 Felsefe ve din bilimlerinin verileri ile ilahiyat alanının diğer disiplinleri arasında yeterli ilişkileri kurar.
4 Felsefe ve Din Bilimlerinin temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
5 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulusal ve uluslar arası çalışmalar hakkında birikim edinir.
6 Alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
7 Felsefe ve Din Bilimleri alanında özgün araştırmalar yapabilir.
8 Felsefe ve Din Bilimleri alanında ulaştığı sonuçları ulusal ve uluslar arası düzeydeki akademik ortamlarda paylaşabilir.
9 Bilimsel ve meslekî etiğe sahip olur.
10 Alanıyla ilgili kaynakları kullanacak derecede Arapça ve Batı dillerine sahip olur.
11 Alanında edindiği birikimi toplumun ihtiyaçlarını karşılamada kullanır.
12 Alanıyla ilgili çeşitli organizasyonlara katılır ve katkıda bulunur.
13 Uzmanlık alanıyla ilgili konularda strateji geliştirilmesine yardımcı olur.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 6 6
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 14 2 28
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Ahmet Çelebi, Çev. Ali Yardım, İslam’da Eğitim Öğretim Tarihi, Damla Yay. İst.1999; 2. Mehmet Dağ, H. Raşit Öymen, İslam Eğitim Tarihi, MEB, Yay. Ankara 1974; 3. Ziya Kazıcı, İslam Medeniyeti ve Müesseseleri Tarihi, Kayıhan yay. İst.1999.
Yardımcı Kaynaklar 1. M. F. Bayraktar, İslam Eğitiminde Öğretmen-Öğrenci Münasebetleri, İFAV Yay.; 2. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Dergâh yay.; 3. Hıfzırrahman Raşit Öymen; “İslamiyet’te Öğretim ve Eğitim Hareketleri”, Ankara Üniv. İlahiyat Fakültesi Dergisi, C. XI; 4. G. Makdisi, Ortaçağda Yüksek Öğretim, Klasik yay., 2012.

Ders İle İlgili Dosyalar