Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YILDIZ İÇ YAPI MODELLERİ İkinci Düzey AUB 506 Seçmeli 2 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İBRAHİM KÜÇÜK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Dersin amacı opasite, durum eşitliği ve nükleer reaksiyonlar mikro fiziğinin dahil olduğu yıldız iç yapı ve evriminin anlaşılmasıdır.
Dersin Tanımı Yıldızların modellenmesinin temeli

Dersin İçeriği
1 Yıldızların oluşumu: Molekul bulutları, atomik bulutlar, ionize bulutlar
2 Jeans kütle ve yarıçap limiti
3 Yıldızların gözlemsel büyüklükleri: kara cisim ve yıldızların yüzeyi, Planck yasaları
4 Yıldızların gözlemsel büyüklükleri: Magnitude ve renkler, Lüminosite, gürünür ve mutlak parlaklıklar, etkin sıcaklık, renk indisleri
5 Hertzsprung-Russell diagramı: Renk-magnitude diagramı, Etkin sıcaklık-Luminosite diagramı
6 Yıldızların evrimi: Anakol, kırmızı devler, beyaz cüceler
7 Voght-Russell Teoremi (Bütün enerjisini nükleer enerjiden sağlayan, termik ve hidrostatik dengede bir yıldızın yapısını onun kütlesiyle ve içerisindeki kimyasal bollukların dağılımyla belirlendiği yıldız yapı denklemleri, sınır-değer koşılları), Yıldız yapı denklemlerinin fiziksel yorumu
8 VİZE SINAVI
9 Konveksiyon ile enerji taşınımı
10 Yıldız madde durumu: Durum eşitliği ve termodinamik
11 Mükemmel gaz ve ortalama molekül ağırlığı; basınç integrali; gaz basıncı; radyasyon basıncı; dejenere gaz basıncı
12 Dejenere gaz, Maxwell-Boltzmann ve Fermi-Dirac dağılımları
13 Lane-Emden Eşitlikleri ve çözümü, Politropik yapı modeli
14 Fortran programlama dili, Nümerik analiz: Euler ve Runge-Kutta metodu
15 FİNAL SINAVI
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bir rapor yazma yeteneğini elde etme
2 Verileri analiz etmek için, programlama dili kullanma yeteneğini elde etme, öğrenme
3 Bir konuyu derinden öğrenme
4 Bağımsız yazma ve düşünmeyi öğrenme
5 Fakülte üyeleri ile iyi ilişkiler kurma/ekip çalışmasına teşvik
6 Problem çözme teknikleri
7 Bilimin takdiri
8 Matematiksel sonuçları fiziksel yorumlama ve analiz kabiliyeti edinme
9 Araştırmaya yöneltme ve kabiliyetlerinin arttırılması
10 Araştırmada iletişimin önemi

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Alanıyla ilgili bilim dallarını ve kullanılmakta olan kuramsal ve gözlemsel yöntemleri bilmek ve uygulamak.
2 Fizik, Matematik, Uzay Bilimleri ve Teknolojileri konularında, edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirmek, ihtiyaçları belirlemek, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışmak, gelişmeleri izlemek ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanmak.
3 Astronomi ve Uzay Bilimleri ile ilgili alanlarda tez çalışmaları projeler yapmak, konulara ilişkin düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm yollarını, nicel ve nitel verilerle desteklemek.
4 Sözlü ve yazılı iletişim kurmak; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojileri alanındaki gelişmeleri ve meslektaşları ile iletişim becerileri geliştirmek.
5 Astronomi ve Uzay Bilimleri alanında kazanılan becerilere yönelik bilimsel ve teknolojik materyalleri tasarlamak ve geliştirmek.
6 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleme ve bunları uygulama.
7 Yazılı, kalıcı, güvenilir ve doğru kaynaklardan bilgiye erişebilme ve bilgi kaynaklarını kullanabilme.
8 Disiplin içi ve disiplinler arası grup çalışmaları yapabilme, etkin çalışabilme ve zamanı etkin kullanabilme
9 Sorumluluk alma, bağımsız davranma ve yaratıcılık becerisi kazanma.
10 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştirmek.
11 Temel fiziksel etkileşimlerle ışınım süreçleri arasında bağlantı kurarak kaydedilen fotonlardan kaynağın özelliklerine ve evrimine ilişkin bilgi türetebilme.
12 Bir bütün olarak evrenin ve içerdiği cisimlerin yapısı, oluşumu ve evrimini bilimsel yöntemlerle çok yönlü değerlendirebilme.
13 Verinin toplanması, analiz edilmesi ve yorumlanması ile ilgili süreçleri kavrayıp uygulayabilme.
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 4 4 16
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 6 6
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 16 64
Toplam iş yükü     190
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders notları
Yardımcı Kaynaklar Stellar Structure and Evolution: R. Kippenhahn, A. Weigert An introduction to the Theory of Stellar Structure and Evolution: Dina Prialnik

Ders İle İlgili Dosyalar