Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DOĞRUSAL OLMAYAN SİSTEM ANALİZİ İkinci Düzey BMM 521 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Lisans öğrencileri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ESMA UZUNHİSARCIKLI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Bu dersin amacı; kaos, fraktals ve nonlineer dinamik fikirlerini ve uygulamalarını vermektir. Tek boyutlu sonlu fark denklemlerin yada tek veya iki boyutlu diferansiyel denklemlerinin asimtotik dinamiklerinin analizi ve kararlılık analizini gerçekleştirmek için cebirsel ve geometrik yaklaşımlar sunmaktır.
Dersin Tanımı Ders; kaos, fraktals ve nonlineer dinamik fikirlerini ve uygulamalarını vermektedir.

Dersin İçeriği
1 Lokal ve genel kararlılık analizleri ile problemlerin hem cebirsel hem de geometrik yaklaşımlarla çözümü,
2 Kaos fikrinin anlatımıyla bir boyutlu, sonlu fark denklemlerinin grafiksel çözümü,
3 Kaos fikrinin anlatımıyla bir boyutlu, sonlu fark denklemlerinin grafiksel çözümü,
4 Ayrık zaman serilerinin analizi
5 Fraktal boyut analizi, Lyapunov üsteli ve İlinti boyutu hesabı,
6 Fraktal boyut analizi, Lyapunov üsteli ve İlinti boyutu hesabı,
7 Tek boyutlu lineer diferansiyel denklemler,
8 Ara sınav
9 Nonlineer denklemlerin kararlı durum cebirsel analizinin nonlineer denklemin asimtotik dinamiklerinin grafiksel analizi ile birleştirilmesi,
10 Nonlineer denklemlerin kararlı durum cebirsel analizinin nonlineer denklemin asimtotik dinamiklerinin grafiksel analizi ile birleştirilmesi,
11 Nonlineer dinamiklerden elde edilen modern metotların klasik data analiz metotları ile kıyaslanması ve biyomedikal sistemlerdeki uygulamaları.
12 Nonlineer dinamiklerden elde edilen modern metotların klasik data analiz metotları ile kıyaslanması ve biyomedikal sistemlerdeki uygulamaları.
13 Nonlineer dinamiklerden elde edilen modern metotların klasik data analiz metotları ile kıyaslanması ve biyomedikal sistemlerdeki uygulamaları.
14 Nonlineer dinamiklerden elde edilen modern metotların klasik data analiz metotları ile kıyaslanması ve biyomedikal sistemlerdeki uygulamaları.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi,
2 Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi,
3 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
4 Mühendislik problemlerini tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
5 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
6 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyomedikal Mühendisliğinde bir uzmanlık alanında derinlemesine bilgi edinmek, literatüre vakıf olmak.
2 Uzmanlık alanında problem tanımlama formüle etme, araştırma yapma, modelleme, analiz yapma yeteneklerini kazanmak.
3 Araştırma sonuçlarını analiz ederek sonuçlar çıkarma ve bunları yazılı sözlü sunma becerisi kazanma.
4 Mühendislik bilgilerini yaşam bilimleri alanında etkin kullanma yeteneği kazanmak.
5 Disiplinler arası çalışmalarda takım çalışması yapabilmek.
6 Araştırma sonuçlarını çok kullanılan bir yabancı dilde yazılı ve sözlü sunabilmek.
7 Yaşam boyu öğrenme, yeni bilgilere erişebilme, yeni alanlara yönelebilme becerisini kazanmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci kazanmak.
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10 Hastanerlerde teknoloji kullanımında kalite ve güveni artırmak için klinik mühendisliği alanında eğitim ve danışma hizmeti sağlayabilme.
11 Hastane, sağlık örgütleri ve tıbbi teknoloji üretici/satıcılarına danışmanlık ve teknik destek hizmeti sağlayabilme.
12 Yeni biyomalzemeler üzerine bilgi ve beceri kazanma.
13 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında bilgi sahibi olur ve gerektiğinde bunları kullanma becerisi kazanma.
14 Araştırıcı, üretici ve girişimci kapasiteye sahip olabilme.
15 Çağdaş, yenilikçi, katılımcı olabilme, kendini iyi ifade edebilme, kalite ve kalite yönetimi konularında bilinç sahibi olabilme.
16 Ulusal gereksinimlere öncelik verebilme ve bu konulardaki gelişmeleri yakından izleyebilme.
17 Biyomedikal alanındaki bilimsel çalışma sonuçlarını ulusal ve evrensel çevrelere aktarabilme ve öncülük edebilme.
18 Sınırlı verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle aynı veya farklı disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisine sahip olur.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 3 14 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 6 4 24
Ödevler 6 4 24
Sunum / Seminer hazırlama 6 4 24
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 6 4 24
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 6 4 24
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 3 6 18
Toplam iş yükü     184
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı • D. Kaplan, L. Glass, Understanding Nonlinear Dynamics, Springer, 1995.
Yardımcı Kaynaklar • D. Kaplan, L. Glass, Understanding Nonlinear Dynamics, Springer, 1995.

Ders İle İlgili Dosyalar