Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ŞEHİRCİLİK VE ÇEVRE PLANLAMA Birinci Düzey ÇM 325 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. OZAN HOVARDAOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Son yıllarda planlama literatüründe üzerinde ağırlıkla durulan konu, plan eliyle oluşturulan kararların niteliği ve meşruiyetidir. Böyle bir tartışma iki açıdan ele alınabilir: birincisi karar verme modeli ya da farklı bir deyişle karar mekanizması, ikincisi de karar çevresidir. Bu derste amaçlanan, farklı planlama yaklaşımlarının neler olduğunun anlatılması ve her bir farklı yaklaşımın karar mekanizması, karar çevresi ve uygulama araçlarının öğrenciye tanıtılmasıdır
Dersin Tanımı Akılcı kapsamlı planlama yaklaşımından başlayarak stratejik planlamaya kadar farklı planlama yaklaşımları ve bunların karar mekanizmaları, karar çevreleri ve uygulama araçları dersin içeriğini oluşturmaktadır. Bununla birlikte araçsal rasyonalite, bilimsel bilgi, rasyonel karar verme modeli, oyun kuramına giriş, iletişimsel rasyonalite kavramları da ders içinde anlatılmaktadır. Akılcı kapsamlı planlama yaklaşımından başlayarak, stratejik planlamaya kadar olan bir aralıkta farklı planlama yaklaşımlarının neler olduğunun öğrenilmesi, her bir farklı planlama yaklaşımının karar mekanizması, karar çevresi ve uygulama araçları dersin temel kazanımlarıdır.

Dersin İçeriği
1 Dersin kapsamı konusunda genel bilgilendirme ve giriş
2 Aydınlanma felsefesi ve aydınlanma kavramı
3 Modernite ve rasyonalite
4 Rasyonel karar verme modeli
5 Rasyonel karar verme modeli
6 Akılcı-kapsamlı planlama
7 Akılcı-kapsamlı planlamada süreç
8 Parçacı planlama
9 Savunucu planlama
10 Savunucu planlama
11 Işbirlikçi planlama
12 Işbirlikçi planlama
13 Stratejik planlama
14 Stratejik planlama
15 Stratejik planlama
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Son yıllarda planlama literatüründe üzerinde ağırlıkla durulan konu olarak plan eliyle oluşturulan kararların niteliği ve meşruiyeti
2 Rasyonalite, bilimsel bilgi, rasyonel karar verme modeli
3 iletişimsel rasyonalite kavramı
4 Farklı planlama yaklaşımlarının karar verme modelleri
5 Farklı planlama yaklaşımlarının uygulama araçları
6 Planlama karar ve süreçleriyle çevre mühendisliği arasındaki ilişkiler
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, Fen Bilimleri ve Çevre Mühendisliği konularında yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri karmaşık mühendislik çözümlerinde kullanabilme becerisi,
2 Karmaşık mühendislik problemlerini belirleme, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve uygulama becerisi,
3 Karmaşık bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi; bu doğrultuda modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi,
4 Mühendislik uygulamalarında karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin kullanma becerisi,
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi, etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme,
6 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi, alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi,
7 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni, başladığı bir işi tamamlama ve karşılaşabileceği olası karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi,
8 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi,
9 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği konusunda farkındalık, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi, yenilikçi fikirlere açık olma bilinci,
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi,
11 İş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi ile çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilinci,
12 Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerini kavrayabilme becerisi, mühendislik çözümlerinin hukuksal konusunda farkındalık,
13 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını mühendislik problemleri ve çözüm önerileri ile ilgili konularda yazılı ve sözlü olarak bilgilendirme becerisi,
14 Alanında her türlü proje geliştirebilme ve uygulama bilgi ve becerisi, sorumluluğu altında çalışanları projeye dâhil etme bilinci, meslek etkinliklerini planlama ve yönetme becerisi, girişimcilik hakkında farkındalık
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 5 1 5
Ödevler 5 1 5
Sunum / Seminer hazırlama 1 3 3
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 5 5
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 5 5 25
Toplam iş yükü     85
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 1 10
Ödev 5 10
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ---
Yardımcı Kaynaklar Harvey, David, Social Justice and the City 1973 Friedman, John Planning in the Public Domain, 1987 Albrechts, Louis, Changing Roles and Positions of Planners, 1991 Tekeli, İlhan Modernite Aşılırken Kent Planlaması 2002 Healey, Patsy Collaborative Planning 1997 J. Murdoch, 1998, The Spaces of Actor Network Theory, Geoforum Vol: 29 No:4 pp 357-374. Ayda Eraydın, 1992, Post-Fordizm ve Değişen Mekansal Öncelikler, ODTÜ Mimarlık Fakültesi Yayınları. W.B.Stöhr, J.S. Edralin, D.Mani, 2001, Decentralization, Governence and the Planning for Local-Level Development, New Regional Development Paradigms, Vol:3, Greenwood Press. A.G. Noble, F.J.Costa, A.K.Dutt, R.B.Kent, 1998, Regional Development and Planning for the 21st Century: New Priorities, New Philosophies, Asgate Publishing. Tony Fitzpatrick, 2001, Welfare Theory: An Introduction, Palgrave Publishing. S. Campbell, S. Fainstein, 1996, Readings in Planning Theory, Blackwell Publishers. (Diğer okumalar ders esnasında yürütücü tarafından sağlanacaktır).

Ders İle İlgili Dosyalar