Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
VİTAMİNLER Birinci Düzey BİK 524 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. DİDEM BARLAK KETİ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr.Öğr.Üyesi DİDEM BARLAK KETİ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Bölüm araştırma görevlileri
Dersin Veriliş Şekli Teorik (yüz yüze eğitim)
Dersin Amacı Vitamini tanımlayarak,çözünürlüklerine göre sınıflandırmak,suda ve yağda çözünen vitaminlerin fizyolojik fonksiyonlarını,metabolizmalarını, vitamin eksiklikleri ve fazlalıklarının nedenlerini ve semptomlarını sıralamak,ortaya çıkabilecek hastalıkları belirtmek,vitaminlerin analiz yöntemlerini vermektir.
Dersin Tanımı Bu ders suda ve yağda çözünen vitaminlerin yapısı ve çeşitleri, emilim ve transportu, fonksiyonları, metabolik önemi, biyomedikal önemini ve eksikliklerinde ortaya çıkan hastalıkları açıklamak için düzenlendi

Dersin İçeriği
1 Vitaminlerin tanımı
2 Vitaminlerin sınıflandırılması
3 Yağda çözünen vitaminlerin özellikleri
4 Yağda çözünen vitaminlerin ölçüm yöntemleri
5 A,D,E,K vitaminlerinin kimyası,kaynakları,fonksiyonları
6 A,D,E,K vitaminlerinin emilimi,taşınması ve metabolizması
7 Yağda çözünen vitaminlerin eksikliği ve toksisitesi
8 Vitamin eksikliğine bağlı hastalıklar
9 Tiyamin,riboflavin,piridoksin kimyası,kaynakları,fonksiyonları,emilimi,taşınması ve metabolizması
10 Niyasin,siyankobalamin,folik asit kimyası,kaynakları,fonksiyonları,emilimi,taşınması ve metabolizması
11 Biyotin,pantotenik asit ve askorbik asitin kimyası,kaynakları,fonksiyonları,emilimi,taşınması ve metabolizması
12 Suda çözünen vitaminlerin özellikleri
13 Suda çözünen vitaminlerin eksikliği ve ölçüm yöntemleri
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Vitaminin tanımı yapılabilecek.
2 Vitamin eksikliklerinin hangi nedenlerden kaynaklandığı ifade edilebilecek.
3 Vitaminler sınıflandırılabilecek.
4 Yağda çözünen vitaminler sayılarak,kaynakları, fonksiyonları,emilimi ve metabolizması söylenebilecek.
5 Yağda çözünen vitaminlerin eksikliği ve fazlalığı durumunda ortaya çıkabilecek tablolar açıklanabilecek.
6 Suda çözünen vitaminler sayılarak,kaynakları, fonksiyonları,emilimi ve metabolizması söylenebilecek.
7 Suda çözünen vitaminlerin eksikliği durumunda ortaya çıkabilecek tablolar açıklanabilecek.
8 Yağda ve suda çözünen vitaminlerin ölçüm yöntemleri açıklanabilecek.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Zootekni alanında hayvan yetiştirme, hayvan besleme, hayvan ıslahı, gen kaynakları, ekoloji, biyoteknoloji ve çiftlik yönetimi konularında temel bilgileri edinme, bu bilgileri pratik ve teorik olarak kullanabilme becerisi,
2 Türkiye'de ve Dünya'da hayvancılık ve hayvansal üretimin önemini kavrama, geliştirme yeni fikirler oluşturabilme becerisi,
3 Temel ziraat ile ilgili yerli ve yabancı kaynaklardan günceli takip etme ve bilgi kaynaklarına ulaşma, kaynak araştırması yapabilme becerisi,
4 Zootekni alanına ilaveten, ziraatin diğer alanlarında da (bitkisel üretim) temel bilgilere sahip olma ve gerektiğinde bu bilgileri geliştirebilme becerisi,
5 Tarım ve Mühendislikle ilgili olarak etik değerleri kavrama ve bunlara uygun olarak hareket edebilme becerisi,
6 Büyükbaş, Küçükbaş, Kanatlı grubu hayvanları (genel çiftli hayvanları)tanımlayabilme, adlandırabilme ve yetiştirebilme, bu alanda işletme kurabilme ve işletebilme yeterliliği becerisi,
7 Hayvan genetiği, gen kaynakları ile tüm hayvansal materyalin ve çevrenin korunması ile sürdürülebilirlik için yöntemleri belirleme ve uygulama becerisi,
8 Hayvansal kaynaklı ürünlerin insan beslenmesinde öneminin ve kalite standartlarının kavranması , bu ürünlerin işlenme aşamaları, ekonomik değeri ve pazarlanma noktalarının bilgi ve becerilerinin kazanılması,
9 Zootekni alanında ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; saha çalışmaları yapabilme, bilgilerini ve sorunlara karşı çözüm önerilerini aktarabilme becerisi,
10 Çiftlik hayvanlarında fizyoloji, anatomi, üreme biyolojisi, hayvan davranışları-refahı, hayvan hastalıkları ve sağlık konusunda temel bilgiler kazanma ve gerektiğinde kullanabilme becerisi,
11 Hayvan beslenmesinin önemi, yem kaynakları ve bunların etkin şekilde kullanılması, alternatif besin kaynakları, rasyon hazırlama becerisi,
12 Araştırma ve denemeler sonucunda veri analizi, istatistik yöntemlerin uygulanması becerisi,
13 Tarımsal problemlerin çözümünde araştırma, analitik düşünme, bilgiye ulaşma ve çözüm üretme becerisi (Proje, ödev, tez, seminer, staj),
14 Tarımsal problemlerin farkında olma, onları izleyebilme, bu konularla ilgili görüşlerini açık bir şekilde sözlü ve yazılı ifade ederek iletişim kurabilme (Türk dili, sosyal içerikli ders) becerisi,
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 4 10 40
Sunum / Seminer hazırlama 3 5 15
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 2 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ders sorumlusu tarafından hazırlanmış konu ile ilgili sunumlar
Yardımcı Kaynaklar Tietz textbook of clinical chemistry, third edition; Harper's Biochemistry; İnsan biyokimyası,2.baskı.

Ders İle İlgili Dosyalar