Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİNİ GELİŞİM PSİKOLOJİSİ Birinci Düzey FDB506 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MUSTAFA ULU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Bu dersin yardımcı öğretim elemanı bulunmamaktadır.
Dersin Veriliş Şekli Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde sözlü ve görsel materyaller kullanılarak yürütülmektedir.
Dersin Amacı Gelişimle ilgili temel konular, araştırma yöntem ve teknikleri, gelişim teorileri, gelişim dönemleri, gelişim dönemlerinde ortaya çıkan bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, dini duygu ve düşüncelerin gelişmesi ile ilgili genel yaklaşımlar, Türk İslam bilginlerinin karakter, huy, mizaç, kişilik, ahlakla ilgili görüşleri, dini gelişim teorileri, dini his, dini şuur vd. kavram, ilke ve becerilerin kazandırılmasıdır.
Dersin Tanımı Gelişimle ilgili temel konular, araştırma yöntem ve teknikleri, gelişim teorileri, gelişim dönemleri, gelişim dönemlerinde ortaya çıkan bedensel, bilişsel, kişilik ve ahlak gelişimi, dini duygu ve düşüncelerin gelişmesi ile ilgili genel yaklaşımlar, Türk İslam bilginlerinin karakter, huy, mizaç, kişilik, ahlakla ilgili görüşleri, dini gelişim teorileri, dini his, dini şuur vd. kavram, ilke ve becerilerin kazandırılmasını amaçlayan sözlü ve görsel materyallerin kullanıldığı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Psikolojinin Tanımı, Alt Alanları ve Araştırma Yöntemleri, Dn ve Psikoloji İlişkisi
2 Psikolojinin Temel Kuramları
3 Gelişim Psikolojisinin İçeriği, Temel Kavramlar
4 Gelişimi Etkileyen Etmenler
5 Gelişimin İlkeleri ve Gelişim Görevleri Kuramı
6 Bedensel Gelişim
7 Piaget''nin Bilişsel Gelişim Kuramı
8 Freud''un Kişilik Gelişimi Kuramı
9 Erikson''ın Psikososyal Gelişim Kuramı
10 Duygusal ve Sosyal Gelişim
11 Kohlberg''in Ahlak Gelişim Kuramı
12 Harms ve Dini Düşüncenin Gelişimi Kuramı
13 Elkind ve Arayış Kuram
14 Goldman ve Dini Düşünce Gelişimi Kuramı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Gelişim dönemleri ile ilgili temel kavramların öğrenilmesi
2 Gelişim dönemlerine genel bir bakış
3 Çocukluk dönemi gelişim görevleri
4 Çocukluk dönemi ve dindarlık
5 Çocukluk dönemi ve dindarlık (Rol-model olma açısından anne-baba rolü)
6 Ergenlik-Yetişkinlik ve Yaşlılık dönemlerinin kendine özgü dini gelişim özelliklerinin karşılaştırılması ve tartışılması
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 15 15
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Dini Gelişim Psikolojisi, F. Karaca, Erzurum, 2015.
Yardımcı Kaynaklar Gelişim Psikolojisi, B.Y. İnanç, M. Bilgin & M. Kılıç Atıcı, Nobel Kitabevi, 2004; Gelişim Psikolojisi, Yargı Yayınevi, 2011; Çocuk ve Ergen Gelişimi, M. J. Gander & H. W. Gardiner, İmge Kitabevi, 2004.

Ders İle İlgili Dosyalar