Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TIP VE EDEBİYAT Birinci Düzey ELK152 1 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Ön koşul dersi bulunmamaktadır.
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. HALİL TEKİNER
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. HALİL TEKİNER
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Bu dersin amacı; Tıp Fakültesi öğrencilerine hasta, hekim, hastane veya çeşitli sağlık sorunlarını konu alan edebi eserlerden hareketle empati becerisi kazandırmak ve tıp etiğinin temel kavramlarını edebi eserlerden hareketle tanıtmaktır. Bununla birlikte bibliyoterapi (kitapla tedavi) yaklaşımı hakkında farkındalık kazandırılması, dünya ve Türk edebiyatındaki hekim yazarların ve eserlerinin tanıtılması, etkin iletişim becerilerinin geliştirilmesi ve genel tıp ve edebiyat kültürünün kazandırılması da diğer amaçlar arasındadır.
Dersin Tanımı Tıp ve Edebiyat dersi, özellikle son 20 yılda önem kazanan Tıpta İnsan Bilimleri (Medical Humanities) ana başlığı altında yer alan ve hastanın bir birey olarak özerkliğini vurgulayan bir yaklaşımı, Türk ve dünya edebiyatından seçilmiş örnekler üzerinden tanıtmakta, bunun yanı sıra hekim yazarlar ve eserleri hakkında bilgiler vermektedir.

Dersin İçeriği
1 Dersin içeriği ve amacı, tıp ve edebiyat ilişkisi VE insan odaklı tıp anlayışı
2 Bibliyoterapi (kitapla tedavi)
3 Tıbbi aforizmalar (özdeyişler)
4 Sabahattin Ali’nin “Böbrek” başlıklı öyküsü
5 Türk ve dünya edebiyatının sağlık meslek mensubu yazarları
6 Agatha Christie romanlarında tıp ve eczacılık
7 Dr. Ercan Kesal’ın edebi eserlerinde tıp
8 Prof. Dr. Selçuk Erez’in edebi eserlerinde tıp
9 Dr. Tevfik Sağlam’ın hatıraları
10 Haldun Taner’in eserlerinde tıp ve eczacılık
11 Elçin Tapan’ın “Ben Mutlu Bir Down Annesiyim” adlı kitabı
12 Tıbbın edebi eponimleri
13 Edebiyatta alkaloitler
14 Biyoetik temalı romanlar
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 (Hedef 3) Birey ve grup kavramlarını, bireyin sosyalleşmesini, içinde bulunduğu toplum ve kültürle etkileşimini değerlendirir.
2 (Hedef 9) Dünya Sağlık Örgütü’nün sağlık tanımını anlar, hastalığın toplumsal ve kültürel bir olgu olduğunu kavrar.
3 (Ek hedef) Sağlık hizmetlerini bütüncül ve hasta-odaklı bir perspektiften değerlendirir.
4 (Ek hedef) Kültür ve sanat alanında başarılı olmuş hekimleri tanır.
5 (Ek hedef) Hasta ve hasta yakınları ile empati kurma becerisi kazanır.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Turizm sektörünün yapısı, işleyişi ve ülke kalkınmasındaki önemi konusunda bilgi sahibi olur,
2 İngilizcede Avrupa Dil Portföyü C2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
3 İkinci bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B2 genel düzeyinde okuma, anlama, konuşma ve yazma becerileri gösterir,
4 Yazılı, sözlü ve sözsüz olarak etkili iletişim kurar ve sunum becerileri gösterir.
5 Grup yönetimi ilkelerini bilir ve uygular.
6 Toplumsal ve mesleki etik değerleri bilir, bunları eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirir ve uygun davranışları geliştirir.
7 Hem temel hem de alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini ve yazılımlarını ileri düzeyde kullanır.
8 İşletme, iktisat ve sosyal psikoloji alanındaki temel kavramlar, kuramlar, ilkeler ve olgular hakkında bilgi sahibi olur.
9 Turist rehberliği mesleği ile ilgili hizmet verme süreçlerini bilir ve ziyaretçi memnuniyeti sağlayacak şekilde yerine getirir.
10 Bir seyahat işletmesini etkin bir şekilde yönetebilmek için güncel yönetim teorilerini ve uygulamalarını bilir ve uygular.
11 Türkiye’de yaşamış olan uygarlıkların kültür, tarih, din ve sanatları hakkında detaylı bilgiye sahip olur, analiz eder ve yorumlar.
12 Dünya ve Türkiye coğrafyası hakkında detaylı bilgiye sahip olur.
13 Bir turu planlar, uygular ve denetler.
14 İlkyardım konusunda temel bilgiye sahip olur ve uygular.
15 Turizm alanı ve turist rehberliği ile ilgili hukuki düzenlemeleri ve mesleki standartları bilir ve uygular.
16 Bilgi ve verileri mesleki anlamda tanımlar, analiz eder, sentezler, yorumlar ve değerlendirir.
17 Başkalarıyla ve bağımsız olarak etkin bir şekilde çalışır.
18 Kendini kişisel ve mesleki anlamda sürekli geliştirir, kendi kendine öğrenme için sorumluluk alır ve bunu gösterir.
19 Farklı kültürleri tanır, anlar ve farklı kültürlerle iletişim kurar.
20 Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme turist rehberliğinin gerektirdiği şekilde özen gösterir.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 1 3
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 2 4
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 3 1 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     26
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar * Bamforth, Iain. Kütüphanedeki Beden. İstanbul: Çınar Yayınları; 2019. * Çehov, Anton. Doktor Çehov''dan Öyküler. İstanbul: Can Yayınları; 2018. * Muschg, Adolf. Edebiyat Terapi Olabilir mi? İstanbul: Salkım Söğüt Yayınları; 2006. * Salinsky, John. Medicine and Literature: The Doctor''''''''s Companion to the Classics. CRC Press; 2001. * Sarı, Ahmet. Edebiyatın İyileştirici Gücü: Edebiyat-Terapi Bağlamında Düşünceler. İstanbul: Ketebe Yayınevi; 2020. * Tekindal, Melike Tunç., Öztemiz, Semanur. Mesleğe Dayalı Stresle Başa Çıkmada Bibliyoterapi. İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık; 2020.

Ders İle İlgili Dosyalar