Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BİTKİ ISLAHI Üçüncü Düzey TAB 401 7 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. SATI UZUN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SATI UZUN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Araş. Gör. Onur OKUMUŞ
Dersin Veriliş Şekli Yüz Yüze
Dersin Amacı Öğrenciye bitki ıslahının önemini, amaçlarını, kendine ve yabancı tozlaşan bitkilerde seleksiyon, melezleme, geriye melezleme, türler ve cinsler arası melezleme gibi ıslah yöntemleri konusunda teorik bilgiler kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Yetiştiricilerin ve tüketicilerin taleplerine uygun yeni çeşitlerin geliştirilmesinde uygulanan ıslah yöntemleri anlatılmaktadır.

Dersin İçeriği
1 Bitki ıslahına giriş
2 Üreme sistemleri
3 Karakterlerin genetik mekanizmaları
4 Karakterlerin genetik mekanizmaları
5 Kısırlık ve uyuşmazlıklar
6 Melez gücü (heterosis)
7 Kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Introdüksiyon, seleksiyon
8 Kendine döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Melezleme
9 Yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Seleksiyon, melezleme
10 Yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Hibrit çeşitler, tekrarlamalı seleksiyon
11 Yabancı döllenen bitkilerde ıslah yöntemleri: Sentetik çeşit ıslahı
12 Mutasyon ıslahı
13 Poliploidi ıslahı
14 Transgenik bitkiler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Islah programlarının uygulanmasında bitkilerin üreme tarzlarının etkisini kavrar
2 Bitki ıslahında bitkisel gen kaynaklarının önemini kavrar
3 Kendine veya yabancı tozlaşan bitkilerde seleksiyon programlarını oluşturabilir
4 Kendine veya yabancı tozlaşan bitkilerde melezleme ıslahında kullanılacak anaçların seçimini yapabilir ve ıslah sürecini programlayabilir.
5 Hibrit ıslahı konusunda bilgi sahibi olur.
6 Mutasyon ıslahını bilir.
7 Poliploidi kavramını bilir.
8 Poliploidi ıslahı programı oluşturur.
9 Transgenik bitkiler hakkında bilgi sahibi olur
10 ---

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 2 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 5 5
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 1 1 1
Arazi çalışması 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     102
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Şehirali, S. ve Özgen, M., 2010. Bitki Islahı. A.Ü. Ziraat Fakültesi Yayınları Yay. No. 1582, Ders Kitabı No. 534, A.Ü. Basımevi, Ankara, 270 s.
Yardımcı Kaynaklar Sleper, D.A. and Poehlman, D.A., 2006. Breeding Field Crops. Blackwell Publihing, State Avenue, Ames, Iowa,USA, p. 424. Brown, J. and Caligari, P., 1988. An Introduction to Plant Breeding. Blackwell Publishing, State Avenue, Iowo, USA, p. 209. Chahal, G.S. and Gosal, S.S., 2002. Principles and Procedures of Plant Breeding. Alpha Scientific Int., Ltd., Pangbourne RG8 8UT, UK, P. 604. Taji, A., Kumar, P. and Lakshmanan, P., 2002. In Vitro Plant Breeding. Food Products Press, New York, London, Oxford, p. 166.

Ders İle İlgili Dosyalar