Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
CUMHURİYET DEVRİ TÜRK EDEBİYATI Üçüncü Düzey TDE 561 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. ŞAHİKA KARACA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Teori-Uygulama
Dersin Amacı Şiir bilgisi, tahlili yöntem ve uygulama becerisi geliştirmek, Cumhuriyet Türk şiir tarihinin belli başlı yönelişleri, şahsiyetleri ile poetikaları hakkında bilgi kazandırmak.
Dersin Tanımı Şiir tahlilinde yöntemler ve uygulamaları. Modern Türk şiir bilgisi. Çağdaş poetikalar.

Dersin İçeriği
1 Şiir sanatı. Terminoloji ve tarifler. Eski çağlardan beri poetik görüşler. Modern Türk Şiirinin AnA çİZGİLERİ
2 Cumhuriyet Dönemi toplumsal ve siyasal olayları ve bunların edebiyata yansıması
3 Cumhuriyet Dönemi şiirinde belli başlı yönelişler
4 Modern Türk şiirinde en köklü değişim: Orhan Veli ve Garip poetikası.
5 Uygulama çalışması: Orhan Veli, Hürriyete Doğru şiirinin tahlili.
6 Necip Fazıl: Şiiri ve poetikası.
7 Uygulama çalışması: Necip Fazıl, Çile şiirinden bir bölümün tahlili.
8 ARA SINAV
9 Attila İlhan: Şiiri, şiir görüşleri ve Mavi Hareketi.
10 Uygulama çalışması: Attila İlhan, An Gelir şiirinin tahlili.
11 İkinci Yeni hareketi ve Cemal Süreya şiiri.
12 Uygulama çalışması: Cemal Süreya, Üvercinka şiirinin tahlili.
13 İsmet Özel ve Şiir Okuma Kılavuzu. Bir Yusuf Masalı şiirinin tahlili.
14 Değerlendirme ve YARIYIL SONU SINAVI
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Şiir tahlili yöntem ve uygulama becerisi geliştirmek.
2 Modern Türk şiir tarihinin belli başlı yönelişleri.
3 Cumhuriyet Döneminde şiir türünün seyrini kavramak.
4 Şahsiyetleri ile poetikaları (Ahmet H. Tanpınar) hakkında bilgi kazandırma.
5 Şahsiyetleri ile poetikaları (Orhan Veli) hakkında bilgi kazandırma.
6 Şahsiyetleri ile poetikaları (Necip Fazıl) hakkında bilgi kazandırma
7 Şahsiyetleri ile poetikaları (Atilla İlhan) hakkında bilgi kazandırma
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10 Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13 13- Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 5 70
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Selçuk Çıkla Türk Edebiyatında Manzum Poetikalar (1860-1960), Akçağ Yay., Ankara 2010.
Yardımcı Kaynaklar Mehmet Kaplan Şiir Tahlilleri I-II, Dergah Yayınları, İst. 1983. Hasan Bülent Kahraman Türk Şiiri, Modernizm Agora Kitaplığı, İst. 2004. M. Kayahan Özgül Kandille İskandil, Hece Yayınları, İst. 2003. Şerif Aktaş Şiir Tahlili (Teori-Uygulama), Akçağ Yay., Ankara 2009. İsmail Çetişli, Metin Tahlillerine Giriş- Şiir, Kardelen, Isparta 1999. Doğan Aksan, Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Engin Yay., Ankara, 1995. Erdoğan Aklan, Şiir Sanatı, Yön Yayıncılık, İstanbul 1995. Orhan Okay, Cumhuriyet Devri Şiir Poetikaları, Atatürk Ün. Y.1988. Kenan Akyüz, Batı Tesirinde Türk Şiiri Antolojisi, Ankara 1970. Türk Dili, Türk Şiiri Özel Sayısı I-II-III-IV, 1986,1987, 1989, 1992.

Ders İle İlgili Dosyalar