Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARİHİ DOKUDA TASARIM Birinci Düzey MİMS37 Seçmeli 5 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL AKŞEHİRLİOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ AYŞEGÜL AKŞEHİRLİOĞLU
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Bu dersin amacı, tarihi kent dokularının geçmiş uygarlıkların sosyal, kültürel ve ekonomik yapısını, yaşam felsefelerini ve estetik anlayışlarını yansıtan özgün mekânlar olarak korunması ve gelecek kuşaklara aktarılması sürecinde, çağdaş yaşamın gerektirdiği yeni mekân ihtiyaçlarına nasıl yanıt verilebileceğini irdelemektir. Bu bağlamda, tarihi çevrelerde yeni yapı tasarımı konusuna odaklanılarak, koruma biliminin öngördüğü yönetmelik ve tüzükler, tasarımda etkili ölçüt ve yöntemler ile mimarın yaklaşımı ele alınacak; tarihi çevrelerin kimliğini koruyarak sağlıklı bir dönüşümünün nasıl sağlanabileceği tartışılacaktır.
Dersin Tanımı Tarihi çevrelerde yeni yapı tasarımı, geçmişten günümüze ulaşan özgün kent dokularının kimliğini koruyarak, çağdaş yaşamın gereksinimlerine uygun mekânların üretilmesini konu edinen bir çalışma alanıdır. Bu alan, tarihi dokuların taşıdığı sosyal, kültürel ve estetik değerleri gözetirken, aynı zamanda güncel ihtiyaçlara duyarlı, sürdürülebilir ve koruma bilinciyle şekillenen tasarım yaklaşımlarını içerir. Bu çerçevede yeni yapıların, ait oldukları çevreyle uyumlu, özgün değerleri zedelemeyen, fakat çağdaş mimarlığın imkânlarını da yansıtan bir anlayışla ele alınması hedeflenir. Öğrenciler, tarihi dokuda modern tasarım yaklaşımı ile ilgili temel bilgileri elde ettikten sonra konu ile ilgili çalışmalar gerçekleştireceklerdir. Bu kapsamda öğrenciler tarafından, tarihi dokuda yapılan çağdaş eklerin Dünya''daki uygulamalar üzerinden araştırılması yapılacaktır.Dersin değerlendirmesinde, Yarıyıl içerisinde bir vize bir final sınavı uygulanacaktır. Vize sınavı klasik sınav şeklinde olacak, final sınavı ise klasik sınav+ödev teslimi şeklinde olacaktır. gruplar halinde iki sunum yapılır. Bu sunumların not ortalaması ara sınav notu olarak belirlenir. Dönem sonunda teslim alınacak ödev sunumu ve açıklama raporu yarıyıl sonu sınav notunu oluşturur. Yarıyıl sonu/bütünleme sınavı final sınavı ile aynı şekilde gerçekleştirilecektir. Ara sınav notunun %40''''ı ve yarıyıl sonu veya bütünleme sınavının %60''''ının ortalaması alınarak değerlendirilen not dönem sonu notudur.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı. Ders işleniş planı ve literatür araştırma yöntemlerinin açıklanması
2 Tarihi Çevre Kavramı ve Tarihi Çevre Koruma Nedenleri
3 Koruma Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Kuramsal Temeli
4 Koruma Kavramının Tarihsel Gelişimi ve Kuramsal Temeli
5 Tarihi Çevre Korumada Yaşanan Sorunlar
6 Koruma Amacıyla Yapılan Uluslararası Anlaşmalar, Bildirgeler ve Tüzükler
7 Tarihi Çevrede Yeni Yapı Tasarım Yaklaşımları
8 Tarihi Çevrede Yeni Yapı Tasarım Ölçütleri
9 Ara Sınav
10 Tarihi dokuda tasarım örneklerinin değerlendirilmesi
11 Tarihi dokuda tasarım örneklerinin değerlendirilmesi
12 Tarihi dokuda tasarım örneklerinin değerlendirilmesi
13 Tarihi dokuda tasarım örneklerinin değerlendirilmesi
14 Tarihi dokuda tasarım örneklerinin değerlendirilmesi
15 Tarihi dokuda tasarım örneklerinin değerlendirilmesi
16 Final sunumları için istenenler/beklenenlerin anlatılması
17 .
18 .
19 .
20 .

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihi çevre kavramı ve koruma nedenlerinin öğrenilmesi
2 Koruma kavramının tarihsel gelişiminin anlaşılması
3 Koruma alanında yapılan Ulusalararası tüzükler, bildirgeler hakkında bilgi sahibi olmak,
4 Tarihi dokuda tasarım yaklaşımlarının ve ilkelerinin öğrenilmesi
5 Tarihi dokuda tasarım uygulamalarının araştırılması
6 Tarihi dokuda tasarım konusunda farkındalık kazanılması
7
8
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Temel Tasarım ve Biçimsel Kompozisyon
2 Tasarım Düşüncesi Becerisi
3 Kuramsal Bilgi Becerisi
4 Görsel İletişim ve Grafik Anlatım
5 Eleştirel Düşünme
6 Araştırma ve Yorumlama Becerileri
7 Kültürel Çeşitlilik ve Küresel Örnekler
8 Geniş Kapsamlı Tasarım
9 İletişim ve Disiplinlerarası Çalışma
10 Toplum ve Çevre Sorumluluğu
11 Yasal Sorumluluklar ve Mesleki Etik
12 Taşıyıcı Sistemler
13 Yapı Malzemeleri ve Uygulamaları
14 Proje ve Yapım Yönetimi
15 Çevre Kontrolü ve Servis Sistemleri
16 Sürdürülebilir Tasarım
17 Tarihi Çevre Koruma Bilinci
18 Tarihi Yapı ve Çevre Belgeleme
19 Mimari Çeşitlilik ve Yerel Mimarlıklar
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 16 2 32
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 10 10
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     75
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Asatekin, G., 2004. Kültür ve Doğa Varlıklarımız, Neyi, Niçin, Nasıl Korumalıyız?,T.C Kültür ve Turizm Bakanlığı, DÖSİMM Basımevi, 184s. Madran, E., Özgönül, N., 2005. Kültürel ve Doğal Değerlerin Korunması, TMMOB Mimarlar Odası, Ankara, 189s. Zeren, M., 2010. Tarihi Çevrede Yeni Ek ve Yeni Yapı Olgusu, Yalın Yayıncılık, 90s. Eldem, N., 1992. Tarih Bilinci ve Çağdaş Kişilik, Arradamento Dekorasyon, İstanbul, 100-101s. Velioğlu, A., 1992. Tarihi Çevre İçinde Mimari Tasarım ve Süreci Üzerine Bir Araştırma, K.T.Ü., Fen Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, Trabzon. 216 Richard Sennett, Gözün Vicdanı: Kentin Tasarımı ve Toplumsal Yaşam Ayrıntı Yayınları Müjgan Bahtiyar Karatosun, Geleneksel Dokularda Yeni Yap› Tasarımı: Alaçatı Örne¤inin incelenmesi, Ege Mimarlık, Nezihat Köşklük Kaya, İtalya’da Tarihi Yapılarda Yeni Ek Uygulamalarında Çağdaş Çatı ve Cephe Sistemleri ile Tasarım İlkeleri, 6. Ulusal Çatı & Cephe Sempozyumu 12 -13 Nisan 2012, Uludağ Üniversitesi Mühendislik ve Mimarlık Fakültesi Doğan Kuban, Çağdaş koruma,tasarım ve planlama ilişkilerine kuramsal bir yaklaşım

Ders İle İlgili Dosyalar