Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
KADIN SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI HEMŞİRELİĞİ II İkinci Düzey NHEM 551 1 8.00 8.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. EVRİM BAYRAKTAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli TEORİK UYGULAMA
Dersin Amacı Bu ders öğrenciye kadın ve anne sağlığının korunması, yükseltilmesi ve kadına ve anneye özgü fiziksel, psiko-sosyal sorunları yeni gelişmelerin ışığı altında kazandırır.
Dersin Tanımı Bu derste öğrenciye interaktif eğitim yaptırılır. Öğrenciye hazırlanması için iki hafta süre verilir ve en az beş yabancı kaynakla sunum yapması beklenir.

Dersin İçeriği
1 Derse Giriş-Dersin Tanımı, İçeriği, Öğretim Yöntemi ve Kaynakların Tanıtılması-
2 Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımı (Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar
3 Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumu
4 Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisi
5 Güvenli Annelik
6 Kadının Dünya ve Türkiye’deki Durumu, Erişkin Dönemdeki Kadının Özellikleri, Kadın Hayatının Devreleri
7 Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisi
8 Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımaları
9 Kadının İnsan ve Sağlık Hakkı ( Medeni Kanun, Avrupa Birliğinin Ön gördüğü Yasal Düzenlemeler, Üreme Sağlığı Hakları)
10 Şiddet ve Kadın
11 Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konuları
12 Toplum, Kültür ve Sağlık
13
14
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Üreme Sağlığı, Üreme Sağlığı Sorunları ve Hemşirelik Bakımını Tanımı ve Önemi, Amacı ve Kapsamı, Uluslar Arası Kararlarda ve Türkiye’de Üreme Sağlığı Alanındaki Uygulamalar)tanımlayabilme
2 Ülkemizde Kadın Sağlığının Durumunu açıklayabilme
3 Dünyada ve Türkiye’de Anne Ölümleri, İstenmeyen Gebelik ve Düşüklerin Kadın Sağlığına Etkisini açıklayabilme
4 Kadınla İlgili Yapılan Uluslar Arası Toplantılar ve Ülkemize Yansımalarını açıklayabilme
5 Toplumsal Cinsiyet Kavramı ve Kadın Sağlığına Etkisini anlatabilme
6 Kadın-Çalışma Yaşamı, Politika ve Din, Kentleşme-Göçler ve Kadın Konularını açıklayabilme
7 Kadın Sağlığına şiddetin etkisini açıklayabilme
8 Güvenli annekiği açıklayabilme
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 4 56
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 4 2 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 4 4
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 4 8 32
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 4 4 16
Toplam iş yükü     196
AKTS     8.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Taşkın L . Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Sistem Ofset Matbaacılık Ankara, 2012. 7- Ergenlerin Sağlık Bilincinin Geliştirilmesi Projesi-Ergenler ve Sağlık Durum Raporu 2002, Kadın ve Çocuk Sağlığı Eğitim ve Araştırma Birimi İstanbul Üniversitesi İstanbul Tıp Fakültesi, 2003:4-24 8- Hackenberry MS, Wilson D Wong’s Nursing Care of Infant and Children, Edition, Mosby Elsevier 8. Ed. 2007. 9- Çavuşoğlu H, Çocuk Sağlığı Hemşireliği, II. Cilt, 2013. 10- Yiğit R., Çocukluk Dönemlerinde Büyüme ve Gelişme. Mersin üniversitesi yayınları 2005. 11- Öztürk O (2007) Ruh Sağlığı ve Bozuklukları, 7. Basım, Medikomat Basım, Ankara. 12- Erci B, Avcı İA, Hacıalioğlu N, ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği. İçinde: Temel Sağlık Hizmetleri. Türkiye’de Sağlık Örgütlenmesi. Ed. Erci Behice, Göktuğ Yayınları, Amasya, 2009, s: 9-28. 13- Öztek Z, Üner S, Eren N. Sağlık hizmetleri ve Sağlık yönetimi. Ed: Güler Ç, Akın L. İçinde: Halk Sağlığı Temel Bilgiler Cilt. III, 2. Baskı, Hacettepe Üniversitesi Yayınları, Ankara, 2012 , s: 1480-1525. 14- Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü, Ulusal Aile Planlaması Hizmet Rehberi, Cilt I, Damla Matbaacılık, Reklamcılık ve Yayıncılık Ltd.Şti., Ankara, 2000.
Yardımcı Kaynaklar Cumhuriyetin 75. Yılında Türkiye’de Kadının Durumu (2002) “Sağlık” T.C. Başbakanlık Kadının Statüsü ve Sorunları Genel Müdürlüğü, Ankara, s:15-23 16- Türmen T. (2003) Toplumsal Cinsiyet ve Kadın Sağlığı, Toplumsal Cinsiyet, Sağlık ve Kadın, Ed: Akın A, Hacettepe Üniversitesi Kadın Sorunları Araştırma ve Uygulama Merkezi, Ankara. 17- Cüceloğlu D (2000) Yeniden İnsan İnsana, Remzi Kitabevi, İstanbul 18- Cüceloğlu D (2003) İletişim Donanımları, Remzi Kitabevi, İstanbul 19- Terakye G (1998) Hasta- Hemşire İlişkileri, Zirve Ofset, Ankara 20- Bilen M. Sağlıklı İnsan İlişkileri,5. Baskı,Armoni LTD Şirketi, Ankara 21- Öztürk Y. Ve Günay O. (2011) Yetişkin Sağlığı , Halk Sağlığı Genel Bilgiler, Erciyes Üniversiyesi yayınları No:172,Kayseri Emiroğlu N. Yıldız A., İş Yeri Hemşireliği, Teknik Rapor No:6, Halk Sağlığı Kurumu Derneği, Sağlık Ve Sosyal Yardım Vakfı.

Ders İle İlgili Dosyalar