Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ORTADOĞU: İDEOLOJİLER, AKTÖRLER VE TOPLUM Birinci Düzey ULS530 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET ÖCAL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Ortadoğu bölgesi sorunsalının değişik boyutlarıyla kavranması
Dersin Tanımı Ortadoğu''da toplumlar, ideolojiler, aktörler ve sorunların tanımı

Dersin İçeriği
1 Ortadoğu kavramının tanımı, coğrafi ve demografik bilgiler
2 Tarihi perspektiften Ortadoğu’daki sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi değişimler
3 Oryantalizm ve Ortadoğu’da Batı Emperyalizmi
4 Türk milliyetçiliği, Arap ve Fars milliyetçiliği ve Baas Rejimleri
5 Mısır ve Nasır dönemi, Iran ve Şah dönemi, Filistin-İsrail Sorunu
6 Irak, Suriye ve Lübnan’daki gelişmeler, İran’daki Humeyni İhtilali, İran-Irak Savaşı
7 Suudi-Arabistan, Yemen ve körfez ülkeleri
8 Magreb ülkelerindeki (Fas Tunus, Cezayir ve Libya) gelişmeler
9 I. Körfez Savaşı, Kuzey Irak’taki gelişmeler ve Çekiç Güç
10 11 Eylül 2001, terörizme karşı savaş
11 II. Körfez Savaşı ve ABD’nin Irak ve Afganistan’ı istilası
12 İslam karşıtlığı, Büyük Ortadoğu Projesi
13 Arap dünyasındaki sistemik değişimler ve Türkiye’nin yeni konumu
14 Ortadoğu''da yeni fay hatları - Yeni bir Ortadoğu’ya doğru mu?
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Ortadoğu coğrafyası hakkında bilgi edinme
2 Ortadoğu’daki sosyal, kültürel, siyasi ve iktisadi değişimleri anlama ve algılama
3 Emperyalist Ülkelerin Ortadoğu politikalarını anlama
4 Bu coğrafyadaki etnik milliyetçiliği ve kökenlerini tanıma
5 Soğuk savaş döneminin bu coğrafyaya etkilerini kavrama
6 Soğuk savaş sonrası bu coğrafyadaki kırılma noktalarını öğrenmek: körfez savaşları, BOP, Arap baharı gibi
7 Türkiye''''nin bu coğrafyadaki rolü ve sorumluluğunu kavrama
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Rus dili, edebiyatı, tarihi ve kültürü alanlarında kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir; bu bilgiyi akademik ve mesleki süreçlerde etkili biçimde kullanır.
2 Rus dili ve edebiyatıyla ilgili yazılı ve sözlü sunumları akademik düzeyde hazırlar ve sunar; düşüncelerini farklı ortamlarda açık ve etkili biçimde ifade eder.
3 Edebi türleri, dönemleri ve temsilcilerini tarihsel ve kültürel bağlamlarıyla birlikte analiz eder; eleştirel bir perspektifle değerlendirir.
4 Rusça-Türkçe ve Türkçe-Rusça metinleri, dilin yapısal ve anlamsal özelliklerini dikkate alarak çevirir; çeviri sürecinde kuramsal bilgi ve etik ilkeleri uygular.
5 Disiplinlerarası yaklaşımları kullanarak edebiyat ve kültür metinlerini çağdaş kuramlar çerçevesinde yorumlar ve analiz eder.
6 Bağımsız araştırma yapar, edebi ve dilsel meseleleri çözümleyici bir yaklaşımla ele alır; akademik yazım ve yayın ilkelerine uygun ürünler üretir.
7 Kültürlerarası farklılıklara duyarlı bir yaklaşım geliştirir; Rus ve Türk kültürlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
8 Güncel bilgi teknolojileri ve dijital kaynakları kullanarak veri toplar, analiz eder ve bu verileri eğitim-öğretim ve mesleki ortamlarda paylaşır.
9 Rus dili ve edebiyatı bilgisini kamu ve özel sektördeki mesleki uygulamalara aktarır; çeşitli alanlarda istihdam edilebilirlik becerisi geliştirir.
10 Kültürel ve sanatsal etkinliklerin planlanması ve uygulanmasında aktif rol alır; topluma katkı sağlayan sosyal projeler geliştirir.
11 Bireysel ve ekip çalışmasına yatkındır; akademik ve mesleki ortamlarda iş birliği içinde çalışır.
12 Evrensel etik değerleri benimser; dil, ırk, cinsiyet, inanç ve sosyal statü farkı gözetmeksizin saygılı, duyarlı ve kapsayıcı bir tutum sergiler.
13
14 .
15 .
16 .
17 .
18 .
19 .
20 .
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 3 36
Ödevler 2 10 20
Sunum / Seminer hazırlama 2 5 10
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     148
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 30
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   50
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1) Halliday, Fred: The Middle East in International Relations - Power, Politics and Ideology, Cambridge University Pres, Cambridge/New York 2005. 2) Lewis, Bernard: The Arabs in History, Oxford University Pres, Oxford/New York 1993. 3) Davutoğlu, Ahmet: Stratejik Derinlik, 56. baskı, Küre Yayınları, İstanbul 2011. 4) Goldschmidt, Arthur and Davidson, Lawrence: A Concise History of the Middle East, Eight edition, Westview Press,Colorado/Oxford 2006. 5) Lewis, Bernard: Faith and Power - Religion and Politics in the Middle East, Oxford University Pres, Oxford/New York 2010.
Yardımcı Kaynaklar 1) Little, Douglas: American Orientalism - The United States and the Middle East since 1945, Third edition, The University of North Carolina Pres, Chapel Hill 2008. 2) Mattar, Philip (ed.): Encyclopedia of the Modern Middle East and North Africa, second edition, Thomson Gale, Detroit 2004. 3) Lewis, Reina: Rethinking Orientalism, women, travel and the Ottoman harem, I.B. Taurus, London/New York 2004. 4) Petras, James: The Power of Israel in the United States, Clarity Press, 2006 5) Chomsky, Noam/Pappe, Ilan/Barat, Frank (ed.): Gaza in Crisis: Reflections on Israel''''s War Against the Palestinians, Haymarket Boks, Chicago 2010. 6) Pappe, Ilan: The Ethnic Cleansing of Palestine, Oneworld Publications 2006

Ders İle İlgili Dosyalar