Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SANAT SOSYOLOJİSİ Üçüncü Düzey HEYT202 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ASLI ASLAN SEVİNÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Aslı Aslan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze / Online, senkron, anlatım, tartışma
Dersin Amacı Toplumsal bağlam içinde sanat, sanatçı, sanat eseri ve izleyicinin etkileşimini kavratabilmek.
Dersin Tanımı Sanatın işlevi ve sosyolojik perspektifi bağlamında sanat ve toplum ilişkisi.

Dersin İçeriği
1 • Ders içeriği ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgilendirme.
2 • Sanat nedir? Sosyoloji nedir? Sanat sosyolojisi nedir? Sanatın niteliği ve öğeleri nelerdir?
3 • Sanatın kökeni, ortaya çıkışı.
4 • Sanatın sınıflandırılması ve sosyolojiye göre sanatın tarihsel gelişimi, dönemleri. Sanatın işlevleri nelerdir?
5 • Toplumsal yaşamda sanatın yeri (Sanat sosyolojisi ve sanatı etkileyen toplumsal öğeler)
6 • Sanat sosyolojisinin dünü bugünü (Hyppolyte Taine, Sanat için sanat ve toplum için sanat anlayışları)
7 • Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı - Nedensel yaklaşıma göre sanat sosyolojisi / Ara Sınav
8 • Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı - Anlatımcı yaklaşım
9 • Toplumsal yapı kavramı, toplum tipleri ve sanatın toplumsal çerçeveleri
10 • Sanat ve toplumsal yaşam - Sanatın toplumsal yaşamdaki yeri ve önemi - Toplumsal yaşamın sanata etkisi
11 • Sanat ve toplumsal yaşam - Sanatın toplumsal yaşama etkisi
12 • Bilim-sanat ilişkileri
13 • Toplumsal değişme ve sanat
14 • Sanat ve demokrasi
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sanatın geçmişten günümüze değişim süreçlerini toplumsal yapıdaki dönüşüm ile ilişkilendirebilir.
2 Sanat ve toplum ilişkisine dair çeşitli görüş ve anlayışlar hakkında bilgi sahibi olur ve tartışır.
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     46
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı • Mahmut Tezcan, “Sanat Sosyolojisi Giriş”, Ankara: Anı Yayıncılık, 2011
Yardımcı Kaynaklar • Vera L. Zolberg, “Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2013 • Nathalie Heinich, “Sanat Sosyolojisi”, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2017 • Sıtkı M. Erinç, “Sanat Sosyolojisine Giriş”, Ankara: Ütopya yayınevi, 2013 • Ali Akay, “Sanatın Sosyolojik Gözü”, İstanbul: Bağlam yayınları, 1999 • Ali Akay, “Sanatın ve Sosyolojinin Ruh Hali”, İstanbul: Belge Yayınları, 2016 • Herbert Read, “Sanat ve Toplum”,İstanbul: Hayalperest yayınevi, 2018 • Ömer Naci Soykan, “Sanat Sosyolojisi-Kuram ve Uygulama”, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2019 • Ernst Fischer, “Sanatın Gerekliliği”, İstanbul: Sözcükler, 2016

Ders İle İlgili Dosyalar