Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SANAT SOSYOLOJİSİ Birinci Düzey HEYT202 Seçmeli 3 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ ASLI ASLAN SEVİNÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Dr. Aslı Aslan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze / Online, senkron, anlatım, tartışma
Dersin Amacı Toplumsal bağlam içinde sanat, sanatçı, sanat eseri ve izleyicinin etkileşimini kavratabilmek.
Dersin Tanımı Sanatın işlevi ve sosyolojik perspektifi bağlamında sanat ve toplum ilişkisi.

Dersin İçeriği
1 • Ders içeriği ve değerlendirme ölçütleri hakkında bilgilendirme.
2 • Sanat nedir? Sosyoloji nedir? Sanat sosyolojisi nedir? Sanatın niteliği ve öğeleri nelerdir?
3 • Sanatın kökeni, ortaya çıkışı.
4 • Sanatın sınıflandırılması ve sosyolojiye göre sanatın tarihsel gelişimi, dönemleri. Sanatın işlevleri nelerdir?
5 • Toplumsal yaşamda sanatın yeri (Sanat sosyolojisi ve sanatı etkileyen toplumsal öğeler)
6 • Sanat sosyolojisinin dünü bugünü (Hyppolyte Taine, Sanat için sanat ve toplum için sanat anlayışları)
7 • Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı - Nedensel yaklaşıma göre sanat sosyolojisi / Ara Sınav
8 • Klasik sosyolojik kuramlarda sanat anlayışı - Anlatımcı yaklaşım
9 • Toplumsal yapı kavramı, toplum tipleri ve sanatın toplumsal çerçeveleri
10 • Sanat ve toplumsal yaşam - Sanatın toplumsal yaşamdaki yeri ve önemi - Toplumsal yaşamın sanata etkisi
11 • Sanat ve toplumsal yaşam - Sanatın toplumsal yaşama etkisi
12 • Bilim-sanat ilişkileri
13 • Toplumsal değişme ve sanat
14 • Sanat ve demokrasi
15 Final Sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sanatın geçmişten günümüze değişim süreçlerini toplumsal yapıdaki dönüşüm ile ilişkilendirebilir.
2 Sanat ve toplum ilişkisine dair çeşitli görüş ve anlayışlar hakkında bilgi sahibi olur ve tartışır.
3 -
4 -
5 -
6 -
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Heykel sanatını çağın dinamikleriyle beraber düşünür, yaratıcı ve özgün eserler ortaya koyar.
2 Heykel sanatında geleneksel malzeme/teknikleri tanır ve uygulamalı olarak bilir.
3 Sanat ve heykel sanatıyla ilgili ulusal ve uluslararası gelişmeleri takip eder.
4 Heykel eğitimindeki yöntem ve yaklaşımların gelişimini ve dönüşümünü, diğer disiplinler ile ilişki kurarak değerlendirir.
5 Edindiği sanat kültürü ve eğitimi ile ortaya koyduğu özgün eserlerle, toplumun sanat düşüncesine katkıda bulunur.
6 Alanı ile ilgili terminolojiyi bilir. Buna uygun olarak sanatsal ifade biçimlerini doğru ve etkili olarak kullanır.
7 Alanıyla ilgili teknolojik gelişmeleri takip eder ve bunları uygulama sürecinde etkili olarak kullanır.
8 Bir sanat projesini geliştirme, planlama ve uygulama becerisine sahip olur.
9 Diğer meslek alanlarında ve sosyal konularda oluşturulan ekip çalışmalarında etkin olarak yer alır ve sorumluluk üstlenir.
10 Demokrasiye ve insan haklarına, toplumsal, bilimsel, kültürel değerlere ve mesleki etik ilkelere uygun davranır.
11 Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
12 Diğer sanat disiplinleri ile ilgili uygulamaları da asgari düzeyde kullanır.
13 Temel sanat prensiplerini tanır ve kompozisyon içerisinde kullanarak analitik düşünce becerisi kazanır.
14 Etkin bir şekilde görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar.
15 Mesleki uygulamalarda etik sorumlulukları kavrar, benimser ve uygular.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     46
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı • Mahmut Tezcan, “Sanat Sosyolojisi Giriş”, Ankara: Anı Yayıncılık, 2011
Yardımcı Kaynaklar • Vera L. Zolberg, “Bir Sanat Sosyolojisi Oluşturmak”, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2013 • Nathalie Heinich, “Sanat Sosyolojisi”, İstanbul: Bağlam Yayınları, 2017 • Sıtkı M. Erinç, “Sanat Sosyolojisine Giriş”, Ankara: Ütopya yayınevi, 2013 • Ali Akay, “Sanatın Sosyolojik Gözü”, İstanbul: Bağlam yayınları, 1999 • Ali Akay, “Sanatın ve Sosyolojinin Ruh Hali”, İstanbul: Belge Yayınları, 2016 • Herbert Read, “Sanat ve Toplum”,İstanbul: Hayalperest yayınevi, 2018 • Ömer Naci Soykan, “Sanat Sosyolojisi-Kuram ve Uygulama”, İstanbul: Bilge Kültür Sanat, 2019 • Ernst Fischer, “Sanatın Gerekliliği”, İstanbul: Sözcükler, 2016

Ders İle İlgili Dosyalar