Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HADİS USULÜ İkinci Düzey TİB 663 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Habil NAZLIGÜL
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. M. Hulusi Yeşil - Arş. Gör. Fatma Betül Altıntaş
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Klasik hadis usulünün kaynaklarını, kavramlarını ve hadis usulüne dair problemlerin tespitini öğretmeyi amaçlar.
Dersin Tanımı Hadis usulünün kaynaklarını öğrenir Hadis usulü kavramlarını öğrenir. Hadis usulü literatürünü bilir. Hadis usulünün temel konularını bilir. Hadisleri değerlendirme yöntemi kazanır.

Dersin İçeriği
1 Hadis Usulünün Tanımı ve Önemi
2 Hadis Usulünün Doğuşu ve İlk Kaynakları
3 Hadis ve Sünnet Kavramları
4 Hadislerin Öğrenilmesi ve Aktarılması
5 Ravinin Tanımı ve Tabakaları
6 İlk Râvî Tabakaları (Sahabe ve tabiun nesli)
7 Hadislerin Kaynağı Yönünden Sınıflandırılması ve Tanımları
8 Kudsi, Merfu, Mevkuf ve Maktu hadisler
9 Ravi Sayısı Yönünden Hadislerin Sınıflandırılması ve Tanımları
10 Kabul veya Red Açısından Hadislerin Sınıflandırılması
11 Sahih ve Hasen Hadis
12 Zayıf Hadis
13 Zayıf Hadis Çeşitleri
14 Mevzu Hadisler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Hadis usulünün kaynaklarını öğrenir.
2 Hadis usulü kavramlarını öğrenir.
3 Hadis ilmini ve ilgili kavramları bilir
4 Hadis ilmiyle ilgili alanları bilir.
5 Hadis usulü literatürünü bilir.
6 Hadis usulünün temel konularını bilir.
7 Hadisleri değerlendirme yöntemi kazanır.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuran ayetlerinin manalarını anlayıp kavrar, yorum yapma kabiliyetini geliştirir.
2 Kuran meallerini ve tefsirlerini yakından tanır, aralarında mukayese yapabilir.
3 İlahiyat alanındaki ortaya çıkacak yeni problemleri Kur’an, Sünnet ve bunlara bağlı diğer delillerden yararlanarak bilimsel anlamda ifade etme ve topluma objektif veriler üretmek.
4 Temel İslam ilimleriyle ilgili konuları tasavvufi açıdan yorumlar.
5 Kuran ve yorumuyla ilgilenenelerle uluslararası düzeyde görüş alışverişinde bulunabilme becerisi kazanır.
6 Hadis ve sünnet kavramlarının anlam alanlarını bilir. Kur’an’ın anlaşılmasında sünnetin önemini bilir. Kur’an-sünnet ilişkisini bilir.
7 Tarihi süreçte ve günümüzde hadis ve sünnet konularıyla ilgili tartışılmış ve tartışılmakta olan konuları bilir. Üzerlerinde tartışmalar süren konuları değerlendirir. Problemlerle ilgili çözüm önerileri sunar.
8 Hadis ilminde kavramsal olarak tenkidin nasıl gerçekleştiğini bilir. İslam kültür tarihindeki tenkid zihniyetini örneklerle inceleme ve tartışma imkanı bularak bu konuda perspektif kazanır. Batıda uygulanan tenkid yöntemlerini öğrenir ve yöntemler arasında karşılaştırma yapar.
9 İslâm Mezhepleri Tarihi’ni konuları ve amaçları bakımından, ayrıca diğer din bilimleriyle ilişkisi açısından tanır.
10 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin oluşum ve gelişim sürecini anlar, değerlendirir ve yorumlar.
12 İslam Mezhepleri Tarihinin temel kaynakları, metodolojisi ile erken dönemlerden itibaren ortaya çıkmış olan ana dini akımları/mezhepleri tanır.
13 İslam inanç esaslarını tarihsel süreç ışığında kavrar ve analiz eder.
14 Mezhepler arası teolojik farklılıkların siyasal ve sosyal arka planını anlar ve değerlendirir.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 12 5 60
Ödevler 5 4 20
Sunum / Seminer hazırlama 3 2 6
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 60
Kısa sınav 0 0
Ödev 5 40
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   50
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   50
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ahmet Yücel, Hadis Usulü, İstanbul 2011; Talat Koçyiğit, Hadis Usulü, Ankara 1993
Yardımcı Kaynaklar er-Râmhurmûzî, el-Muhaddisu’l-Fâsıl beyne’r-Râvî ve’l-Va’î, Beyrut 1984. el-Hatib el-Bağdadî, el-Kifaye fi İlmi’r-Rivaye, Medine t.y; İbnu’s-Salah, Ulumu’l-Hadis, Dımaşk 1984; es-Suyuti, Tedribu’r-Râvi, Riyad t.y.;Talat Koçyiğit, Hadis Usulü, Ankara 1993; İ. Lütfi Çakan, Hadis Usulü, İstanbul 1989; Talat Koçyiğit, Hadis Istılahları, Ankara 1985; Abdullah Aydınlı, Hadis Istılahları Sözlüğü, İstanbul 1987; Ali Yardım, Hadis I, Hadis II, İzmir, 1984; Tayyib Okiç, Bazı Hadis Meseleleri Üzerine Tetkikler, İstanbul 1959.; İzmirli İsmail Hakkı, Hadis Tarihi, İstanbul 2002;Ali Osman Koçkuzu, Hadis İlimleri ve Hadis Tarihi, İstanbul 1983; Selman Başaran - Mehmet Ali Sönmez, Hadis Tarihi ve Usulü, İstanbul; M. Hayri Kırbaşoğlu, İslam Düşüncesinde Hadis Metodolojisi, Ankara 1999; M. Hayri Kırbaşoğlu, Alternatif Hadis Metodolojisi

Ders İle İlgili Dosyalar