Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HALK OYUN VE SPORLARI Birinci Düzey THB 216 4 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç.Dr. Aida Babutcu
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Örgün (Çevrimiçi uzaktan eğitim)-Sözlü anlatım, ekran sunumu ve münazara.
Dersin Amacı Türk Halk oyunları ve geleneksel Türk sporları hakkında temel bilgileri öğretmek, geleneksel oyun ve spor türlerini tarihi ve kültürel yönleriyle incelemek.
Dersin Tanımı 1. Tarih boyunca savaşçılığıyla ön plana çıkmış Türklerin milli mizaçla eğlenceli idmana dönüştürdüğü halk sporlarını kavram ve tür özellikleriyle tanıtmak; 2. Türk halk Oyunlarını tarihçesi, kültürümüzdeki yeri ve önemi ile birlikte tanıtmak.

Dersin İçeriği
1 Oyun kavramı, halk oyunlarının folklor içerisindeki yeri, kökeni, tarihi gelişimi ve önemi.
2 Halk oyunlarının sınıflandırılması.
3 Halk oyunlarında kullanılan çalgılar.
4 Halk oyunları giysileri.
5 Halk oyunlarının sahnelenmesi.
6 Halk oyunlarının öğretiminde yöntem ve teknikler.
7 Türk halklarına özgü yöresel oyunlar ve etkileşim.
8 Ara Sınav Haftası
9 Spor ve hareket tarihi, eski Türklerde spor (at kültürü ve atlı sporları, doğa sporları - güreş, avcılık, okçuluk, seğirtmek, koşu, kayak ve b.)
10 Türk boylarında, Selçuklularda spor ve çevresel coğrafi etkileşim.
11 Osmanlı döneminde spor.
12 Cumhuriyet döneminde spor (İdman cemiyetleri, spor kuruluşları ve federasyonları, spor eğitim merkezleri v. b.)
13 Türk sporunda Atatürk, geleneksel Türk sporlarının günümüzdeki durumu: değişim/dönüşüm, TMOK.
14 Genel tekrar.
15 Yarıyıl Sonu Sınavı (Final)
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Oyun türü teorisi hakkında bilgi sahibi olmak.
2 Müzikle, halk oyunlarıyla ve halk oyunları çevresiyle bilinçli, bilgili ve etkili bir iletişim içine girebilme.
3 Yöresel halk oyunlarının teşekkülü, karakteristik özellikleri, hareket tekniği hakkında bilgi sahibi olmak.
4 Türk Halklarının geleneksel spor oyunları hakkında bilgi sahibi olmak.
5 Geleneksel halk spor türlerini tanımak, teşekkül ve özelliklerini öğrenmek.
6 Halk sporlarının tarihsel-kültürel gelişimini incelemek ve kavramak.
7 Türkiye’de modern sporun ve olimpizmin doğuşunu kültürel miras olarak değerlendirebilmek.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri hakkında bilgi sahiptir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve acil durumlarda ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 Ameliyat odasındaki bütün alet ve cihazların periyodik kontrollerini yaptırır.
4 Ameliyat masasının her ameliyattan önce kontrolünü sağlar, hazır hale getirir ve gerekli malzemeleri hazırlar.
5 Ameliyat için hastaya uygun pozisyon verir.
6 Ameliyat sonrasında cerrahi aletlerin, malzemelerin ve ortamın dezenfeksiyonunu sağlayarak yeniden kullanıma hazır hale getirir.
7 Ameliyat sırasında hastadan çıkartılan herhangi bir cerrahi materyalin uygun bir şekilde ilgili birime gönderilmesini sağlar.
8 Cerrahi malzemelerin sterilizasyonunu ve uygun şartlarda muhafaza edilmesini sağlar.
9 Hastanın ameliyat odasına alınmasına ve ameliyat sonrası transportuna yardımcı olur.
10 Cerrahi işlem sırasında hekimin uygun gördüğü durum ve şekilde cerrahi ekibe dahil olur.
11 Kendi alanı ile ilgili teknolojileri kullanır.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 1 4 4
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 8 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Demirsipahi, Cemil (1975).Türk Halk Oyunları. Ankara: Tarih Kurumu Basımevi. Şenol, Ahmet (1993).Halk Oyunları. Folklor Araştırmaları Kurumu Yayınları:19. And, Metin (2003). Güven, Özbay. (1992). Türklerde Spor Kültürü. Ankara: Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, 57. Oyun ve Bügü. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Akyıldız, Naciye (1981).Türk Halk Oyunları. İstanbul: Yapa Yayınları. Ataman, Sadi Yaver (1975).100 Türk Halk Oyunları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Ay, Gökten (1990). Folklora Giriş. İstanbul: PanYayıncılık. Çıblak, Nilgün (1999)."İçel-Mut Çömelek Köyü Köy Seyirlik Oyunlarından Saya Oyunu". III. Uluslararası Çukurova Halk Kültürü Bilgi Şöleni Bildiriler. Adana: Adana Valiliği.
Yardımcı Kaynaklar Mahmud, Kaşgarlı. (1947). Divanü Lügati’t Türk. (Çev: Besim Atalay). Ankara. Eberhard, Wolfram. (1940). Çin Kaynaklarına Göre Türkler ve Komşularında Spor. Ülkü, cilt: 15. Güven, Özbay. (1988). Türklerde Pehlivanlık. Türk Dünyası Araştırmaları, no: 56. Kepecioğlu, Kamil. (1935). Türklerde Spor. Bursa. Ercilasun, Ahmet Bican (1991). “Oynamak”. Ankara: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, 668-671. Ercilasun, Ahmet Bican (1991). “Oyun”. Ankara: Karşılaştırmalı Türk Lehçeleri Sözlüğü I, 668-671. Eroğlu, Türker (1994). “İnsan ve Oyun”.Kayseri: Oyun, Dans ve Halk Oyunları, 3. Şenol, Ahmet (1997). “Halk Kültürü Olarak Halk Oyunlarının İç Dünyası ve Bu Pencereden Anlamı”. İçel Kültürü Dergisi, S: 51, 29-30. Gerek, Zinnur (1997). Türk Halk Oyunlarının Tarihsel Gelişimi. İstanbul: İstanbul Teknik ÜniversitesiSosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Çıblak, Nilgün (2005). Mersin Tahtacıları -Halkbilimi Araştırmaları-. Ankara: Ürün Yayınları. Çobanoğlu, Özkul (1999). Türk Halk Bilimi Kuram Ve Yöntemlerine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları. Çıblak, Nilgün (2005). Mersin Tahtacıları -Halkbilimi Araştırmaları-. Ankara: Ürün Yayınları. Çobanoğlu, Özkul (1999). Türk Halk Bilimi Kuram Ve Yöntemlerine Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar