Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI SİYASİ TARİHİ Birinci Düzey İTS701 Seçmeli 7 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. ŞEFAETTİN SEVERCAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Seminer, Anlatım, Görsel materyal kullanımı
Dersin Amacı Osmanlı siyasi tarihi ana dönüm noktalarına bölerek, ana planları, etkileşimleri itibariyle tarihi seyrin kavranmasını sağlamak. Sebep-sonuç ilişkilerinin ve tarihi kanuniyetlerin tespitini yapmaya çalışarak, öğrencinin Osmanlı siyasi tarihini bilimsel çerçevede algılamasını sağlamak.
Dersin Tanımı Osmanlı siyasi tarihini bilimsel tarih metodu çerçevesinde inceler.

Dersin İçeriği
1 Osmanlı Tarihi Kaynakları ve Osmanlı Tarihçiliği
2 Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu
3 Beylikten Devlete: Osman Bey, Orhan Bey ve I.Murat Dönemleri
4 Devletten Devlet-i Âl-i Osman’a/İmparatorluğa: Yıldırım-II.Murat Dönemleri
5 Devletten Devlet-i Âl-i Osman’a/İmparatorluğa: Fatih Dönemi
6 Cihan Devleti/ İmparatorluk ve İhtişam: II.Bayezid ve Kanuni Dönemi.
7 Cihan Devleti/ İmparatorluk ve İhtişam: Kanuni ve II.Selim Dönemi.
8 İhtişamın Sarsılması ve Yeni Arayışlar: III. Murat, III. Mehmet Dönemleri; Celali İsyanları.
9 İhtişamın Sarsılması ve Yeni Arayışlar: I. Ahmet’ten IV. Murat’a.
10 Osmanlı Barışının Sonu/Çözülme: S.İbrahim ve IV.Mehmet Dön., Köprülülüler ve Kadızadeler
11 Osmanlı Barışının Sonu/ Çözülme: İkinci Viyana Kuş. Ve Avrupa’dan Dönüş; II.Süleyman’dan III.Mustafa’ya
12 Sonun Başlangıcı/Küçük Kaynarca’da Sona: I.Abdülhamit, III.Seli Dön. Islahat/Yenileşme Hareketleri.
13 Sonun Başlangıcı/Küçük Kaynarca’da Sona: II.Mahmut Dön. Ve Islahatlar; Sultan Abdülmecid ve Abdülaziz Dönemleri.
14 Dağılan Devlet-i Âl-i Osman/ İmparatorluk: II.Abdülhamit Dönemi.
15 Dağılan Devlet-i Âl-i Osman/ İmparatorluk: Sultan Vahdettin, Son ve Yeni Bir Başlangıç/Türkiye Cumhuriyeti
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Osmanlı Tarihi kaynaklarını ve Osmanlı tarihçilerini tanır.
2 Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını kronolojik olarak kavrar.
3 Osmanlı Dönemi siyasi olaylarını tarihsel çerçevesi içinde değerlendirebilme becerisi kazanır.
4 Osmanlı siyasi tarihini ekonomik, kültürel ve sosyal boyutlarını göz önünde bulunudurarak değerlendirir.
5 Osmanlı Tarihinin dünya tarihi açısından önemini analiz eder.
6 Osmanlı dönemi siyasi gelişmelerini günümüze bakan boyutları ile bilimsel tarih anlayışı çerçevesinde değerlendirir.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kur’an ve Sünnet çerçevesinde bütüncül ve sistematik bir dini düşünce ve kavrayışa sahiptir. (Yetkinlik)
2 İlahiyat alanında temel kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar. (Bilgi)
3 İlahiyat ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere (Tarihi ve güncel, araç ve gereçlere ilişkin, saha çalışmalarında uygulanan araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin, ilahiyatla ilgili diğer kaynaklarda desteklenen) sahiptir. (Bilgi)
4 İlahiyat alanında değişmez olan ve değişebilen bilgileri ayırt eder. (Beceri)
5 Klasik ve güncel dini meseleleri tespit etme, tanımlama, yorumlama, tahlil etme, terkip etme ve çözme becerisine sahiptir. (Beceri)
6 Farklı düşünce ve yorumlar karşısında evrensel ilke ve değerleri üstün tutan bir anlayışa sahiptir. (Yetkinlik)
7 Akıl, bilgi, istişare, emanete riayet, ehliyet ve adalet gibi temel değerler/ilkeler ışığında çalışma ve sorumluluk üstlenebilme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
8 İlahiyat alanına ilişkin temel kaynakları asli dilinden (Arapça) okuyup anlayabilir. (Yetkinlik)
9 İtikat, ibadet, ahlak ve muamelata dair usul ve esasları kavrar ve dayandığı temelleri açıklar. (Bilgi)
10 Zaman ve mekâna göre ortaya çıkan farklı dini yaklaşımları doğru anlama ve tutarlı değerlendirme yetkinliğine sahiptir. (Yetkinlik)
11 Din istismarı, şiddet, İslam karşıtlığı gibi dine ve topluma zararlı eğilimlere karşı söylem ve tutum geliştirir. (Yetkinlik)
12 İslam kültür, sanat ve medeniyeti hakkında temel ve bütüncül bilgilere sahiptir. (Bilgi)
13 Kuran-ı Kerim okuma, anlama ve öğretme konusunda teorik ve pratik yeterlilik kazanır. (Beceri)
14 İslam’ın temel kaynakları ışığında din eğitimi ve din hizmetleri verme yetkinliğine sahiptir. (Beceri)
15 İlahiyat alt dallarının birbiri ile ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak, disiplinler arası araştırma-inceleme, yorum, analiz ve değerlendirme yapar. (Beceri)
16 Dini/Manevi danışmanlık ve rehberlik bilgi ve becerisine sahiptir. (Beceri)
17 Dünya dinlerinin temel inanç esasları ve uygulamalarını tanır. (Bilgi)
18 İlahiyatla ilişkili başlıca ekoller, kuramlar ve meseleler hakkında yeterli düzeyde bir kavrayışa sahip olur. (Bilgi)
19 İlahiyat alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. (Yetkinlik)
20 İlahiyat alanının gerektirdiği bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. (Yetkinlik)
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 1 10 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     71
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 70
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 30
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Osmanlı Siyasi Tarihi-Şefaettin Severcan, İsmail Hakkı Uzunçarşılı-Osmanlı Tarihinden Seçme Bölümler, Halil İnalcık-Osmanlı Tarihi Üzerine Eserlerinden Seçmeler, Tacü't-Tevarih-Hoca Saadeddin Efendi.
Yardımcı Kaynaklar İlber Ortaylı-Osmanlı Tarihi üzerine Yazılmış Eserlerinden Seçmeler,Süreyya Faruki-Osmanlı Tarihi Nasıl İncelenir?, Mehmet Maksudoğlu-Osmanlı Tarihi

Ders İle İlgili Dosyalar