Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
MİMARLIKTA MODERN SÖYLEMSEL ÇERÇEVELER İkinci Düzey MİMS15 3 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri -
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ OKTAY TURAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ OKTAY TURAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli TEORİK DERS ANLATIMI VE SINIF-İÇİ TARTIŞMALAR
Dersin Amacı MİMARİ SÖYLEMLERİN VE BUNLARIN MİMARİ PRATİK İÇİNDEKİ ROLÜNÜN TARTIŞILMASI
Dersin Tanımı 20. Yüzyıl bağlamında ortaya çıkmış mimarlıkta modern söylemsel çerçevelerin çeşitli temalar bağlamında ele alınması; bu araçların mimarlığın bilgi alanına etkileri, bu söylemlerin mimarlık eleştirisi/kuramı/tarihi kapsamında tartışılması Değerlendirme Arasınav Notu (%40): Teorik Sınav (%20) + Ödev Teslimi (%20) Final Notu (%60): Teorik Sınav (%40) + Ödev Teslimi (%20) Bütünleme Sınavı (%60): Teorik Sınav (%40) + Ödev Teslimi (%20)

Dersin İçeriği
1 Giriş-Dersin Tanıtımı Mimarlıkta Modern Söylemsel Çerçeveler ve Analizi Makale ve Poster Konularının Duyurulması
2 Mimarlık Eleştirisi, Mimarlık Kuramları, Mimarlık Manifestoları
3 Mimarlık - Sanat ilişkisi
4 Mimarlık - Sanat ilişkisi
5 Mimarlık - Teknoloji ilişkisi
6 Mimarlık - Teknoloji ilişkisi
7 RESMİ TATİL
8 Mimarlık – Kent İlişkisi
9 ARA SINAV + ÖDEV TESLİMİ
10 Mimarlık – Kent İlişkisi
11 Mimarlık – Kent İlişkisi
12 Mimarlık Süsleme İlişkisi
13 Mimarlık Süsleme İlişkisi
14 RESMİ TATİL
15 Mimarlık İdeoloji İlişkisi
16 Mimarlık İdeoloji İlişkisi
17 RESMİ TATİL
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 20. Yüzyıl bağlamında ortaya çıkmış mimarlıkta modern söylemsel çerçevelerin tanıtılması
2 20. Yüzyıl bağlamında ortaya çıkmış mimarlıkta modern söylemsel çerçevelerin çeşitli temalar bağlamında ele alınması;
3 bu araçların mimarlığın bilgi alanına etkileri,
4 bu söylemlerin mimarlık eleştirisi kapsamında tartışılması
5 bu söylemlerin mimarlık kuramı kapsamında tartışılması
6 bu söylemlerin mimarlık tarihi kapsamında tartışılması
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen ve Mühendislik bilgilerini uygulama becerisi
2 Deney tasarlama ve yapma ile deney sonuçlarını yorumlama becerisi
3 istenen gereksinimleri karşılayacak biçimde bir sistemi, parçayı veya süreci tasarımlama
4 Disiplinler arası takımlarda çalışabilme becerisi
5 Mühendislik problemleri tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi
6 Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
7 Mühendislik çözümlerinin evrensel ve toplumsal boyutlarda etkinliklerini anlamak için gerekli genişlikte eğitim
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci
9 Mühendislik problemlerini tanımlayabilme, çözüm yöntemi geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama ve geliştirebilme becerisi
10 Çalışmalarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 8 8
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 8 8
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 0 0 0
Araştırma 5 6 30
Toplam iş yükü     84
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı -
Yardımcı Kaynaklar Artun, Ali. Sanat Manifestoları: Avangard Sanat ve Direniş. Edited by Ali Artun. İstanbul: İletişim, 2010. Constant. “Yeni Babilon.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 154–155. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Corbusier, Le. “Kent Planlamasını Yönlendirici İlkeler.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 75–79. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, De Stijl. “Manifesto 1.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 26–27. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Doesburg, Theo van. “Plastik Bir Mimarlığa Doğru.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 64–67. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Graeff, Werner. “Yeni Mühendis Geliyor.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 57–58. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Güzer, Abdi. “Kültürel Çatışma ve Süreklilik Alanı Olarak Mimarlık Eleştirisi,” 2009. http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=362&RecID=2113. Heynen, Hilde. “New Babylon: Ütopyanın Çelişkileri.” In Mimarlık ve Modernite: Bir Eleştiri, 207–236. İstanbul: Versus Yayınları, 2011. Koolhaas, Rem. “Ders (21.01.1991).” In Rem Koolhaas: Öğrencilerle Söyleşiler, edited by Sanford Kwinter, 7–30. İstanbul: YEM, 2014. Lissitzky, El. “İdeolojik Üstyapı.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 103–104. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Loos, Adolf. “Süsleme ve Suç.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 8–12. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Negri, Antonio. “Rem Koolhaas Üzerine,” 2013. http://www.mekanar.com/tr/yazi-arşiv-2013/makale/rem-koolhaas-üzerine-antonio-negri.html. Rohe, Ludwig Mies van der. “Mimarlıkta Biçim Üzerine.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 85. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. ———. “Teknoloji ve Mimarlık.” In 20. Yüzyıl Mimarisinde Program ve Manifestolar, edited by Ulrich Conrads, 132–133. İstanbul: Şevki Vanlı Mimarlık Vakfı, 1991. Şentürk, Levent. “Mimarlıkta Süsün ve Suçun Yüz Yıllık Anlamları.” Rh+ Sanat 53, no. Süsten Minimale Cürüm (2008). Tanyeli, Uğur. “Kaotik Denizdeki Düzen Adaları Ya Da ‘Organize Edilmiş Cinnet.’” In Rüya, İnşa, İtiraz: Mimari Eleştiri Metinleri, 405–408. İstanbul: Boyut Yayıncılık, 2013. ———. “Mimarlar Teknolojiden Neden Korkar?” In Rüya, İnşa, İtiraz: Mimari Eleştiri Metinleri, 183–186. İstanbul: Boyut Yayıncılık, 2013. ———. “Mimarlık Düşünmek Için İki Yol.” In Rüya, İnşa, İtiraz: Mimari Eleştiri Metinleri, 167–170. İstanbul: Boyut Yayıncılık, 2013. ———. “Modernizmin Sınırları ve Mimarlık.” In Modernizmin Serüveni, edited by Enis Batur. Yapı Kredi Yayınları, 2003. http://baumimarlik.blogcu.com/modernizmin-sinirlari-ve-mimarlik/8092506. ———. “Söylem ve Kuram: Mimari Bilgi Alanının Sınırlarını Çizmek.” In Rüya, İnşa, İtiraz: Mimari Eleştiri Metinleri, 223–235. İstanbul: Boyut Yayıncılık, 2013. ———. “Teknoloji Fetişinin İki Düşsel Görüntüsü: Masum Yapıcılıktan Dehşetengiz Yıkıcılığa.” In Rüya, İnşa, İtiraz: Mimari Eleştiri Metinleri, 187–190. İstanbul: Boyut Yayıncılık, 2013.

Ders İle İlgili Dosyalar