Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HAYVANCILIKTA BİYOTEKNOLOJİ Birinci Düzey ZT 441 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Genetik ve Biyoteknolojiye giriş
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MEHMET ULAŞ ÇINAR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. MEHMET ULAŞ ÇINAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gör. Mahmut Kaliber
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Çiftlik hayvanlarında biyoteknolojiden yararlanma olanakları, hayvanların yetiştirilmesi, beslenmesi ve ıslahında biyoteknolojik yöntemlerin uygulama olanakları konularını anlatır.
Dersin Tanımı Hayvansal Biyoteknoloji, Biyoteknoloji uygulamaları, Klonlama, Transgenik hayvan üretimi, GDO, Moleküler markırlar

Dersin İçeriği
1 Biyoteknolojinin tanımı ve tarihsel gelişimi
2 Kromozom, DNA, gen kavramları, gen yapı ve fonksiyonlarının açıklanması, ökaryotik organizmalarda genin yapısı
3 Transgenik hayvanların üretiminde kullanılan gen aktarma teknikleri
4 Transgenik hayvanların uygulama alanları
5 Hayvancılıkta kullanılan moleküler belirteç teknikleri ve kullanım alanları
6 Kök hücre ve kök hücre tedavisi
7 Gamet, embriyo ve dokuların dondurulması
8 GDO
9 Mikroarray teknolojisi
10 Biyoinformatik
11 Nanobyoteknolojisi
12 Endüstriyel biyoteknolojisi
13 Gen tedavisi
14 Biyoteknoloji ve ulusal strateji
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Biyoteknoloji kavramını açıklar
2 Hayvansal üretimde biyoteknolojik çalışmaların yerini ve uygulama alanlarını kavrar
3 Türkiye’de ve dünyada yapılan biyoteknolojik çalışmalar hakkında bilgilenir
4 Hayvan ıslahına katkıda bulunacak tekniklerin uygulanması hakkında bilgi sahibi olur
5 Hayvan besleme alanında biyoteknoloji uygulamalarını bilir
6 --
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İnsan vücudunun temel yapısı, organ ve sistemlerine ait tanım ve terimleri, yerleşimleri, komşulukları ve işleyişleri bilir.
2 Sağlığın korunması, sistemlere ait hastalıklar ve ilk yardım bilgisine sahiptir.
3 İntravenöz girişim yapar ve bakanlıkça belirlenen acil ilaçları ve sıvıları kullanır.
4 Temel -ileri hava yolu ve oksijen uygulamaları, endotrakeal entübasyon uygulamasını yapar.
5 Hasta/yaralıyı değerlendirir ve sorununu saptar. Hastanın nakil için hazır hale gelmesini ve uygun taşıma teknikleri ile hastanın naklini sağlar.
6 Travma stabilizasyonu, kırık, çıkık ve burkulmalarda stabilizasyonu sağlar. Yara kapatma ve basit kanama kotrolünü yapar.
7 EKG çekimi ve ritim değerlendirmesi yapar.
8 Monitörizasyon ve defibrilasyon. uygulaması yapar.
9 Temel yaşam desteği protokollerini uygular. Acil doğum durumunda doğum eylemine yardımcı olur.
10 Ambulansı teknik, tıbbi araç-gereç ve malzeme yönünden kullanıma hazır halde bulundurur, zorunlu hallerde ambulansta sürücülük görevi yapar.
11 Görevinin tüm aşamalarında haberleşme ağını doğru ve hızlı bir biçimde kullanır. Olay yeri, araç ve sürüş güvenliği konusunda gerekli tedbirleri alır. Sağlığı koruma ve güvenlik önlemlerini uygular.
12 Birey ve halk sağlığı, iş güvenliği ve çevre koruma konularında yeterli bilince sahiptir.
13 Alanıyla ilgili konularda bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve mesleki bilgilerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
14 Bir yabancı dilde temel düzeyde iletişim kurar ve mesleki uygulamalarda kullanır.
15 Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle güncelleyip kendini kişisel ve mesleki olarak geliştirir.
16 Alanıyla ilgili temel mesleki yasal mevzuatı anlar. Sosyal, kültürel ve hukuksal hak ve sorumluluklara uygun hareket eder.
17 Kalite yönetimi ve süreçlerine katılır.
18 Diğer sağlık disiplinleri ile çalışır.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 13 1 13
Proje (Yarıyıl ödevi) 1 2 2
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 5 5
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     53
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Modern Biyoteknoloji ve Uygulamaları ERÜ yayınları No:180 2010
Yardımcı Kaynaklar 1. Engelhard, M., Hagen, K., Boysen, M. (edt) 2009. Genetic engineering in livestock: New applications and interdisciplinary perspectives. Springer-verlag Heidelberg. ISBN 978-3-540-85842-3 2. Murray,J.D., Anderson,G. B., Oberbauer, A.M., McGloughlin.M. M. 1999. Transgenic Animals in Agriculture. CABI Publishing, ISBN 0851992935 3.Arda, M.,1994. Biyoteknoloji (Bazı Temel İlkeler). Kükem Derneği Bilimsel Yayınları No:2, Ankara. 4. Kirby, L.T., 1992. DNA Fingerprinting. W.H. Freeman and Company, ISBN 0-7167-7001-6 5. Holland A. and Johnson A. (1998). Animal Biotechnology and Ethics. Published by Chapman &Hall 6.Renaville R. and Burny A. (2001) Biotechnology in Animal Husbandry. Published by Kluwer Academic Publishers, P.O. Box 17, 3300 AA Dordrecht, The Netherlands 7. Kaymakçı, M. 2009. Üreme Biyolojisi(Beşinci Baskı). E.Ü. Ziraat Fakültesi Yayın No:503, Bornova-İzmir. 8. Lyons, T.P.; Jacques, K.A. (2003). Nutritional biotechnology in the feed and food industries. Nothingam University Press, ISBN 1-897676-40-9, 9.Wallace, R. J.; Chesson, A. (1995). ’Biotechnology in animal feeds and animal feeding’. VCH-Verlag, Weinheim, ISBN 3-527-30065-1, (1995)

Ders İle İlgili Dosyalar