Course unit title Level of course unit Course unit code Type of course unit Semester of course unit Local credit ECTS credit Syllabus
TURKISH LANGUAGE-I First cycle TDE 101 1 2.00 2.00 Print
   
Description of course unit
Prerequisites and course requisities None
Language of instruction TURKISH
Coordinator ZEHRA GÜMÜŞ
Lecturer(s) ZEHRA GÜMÜŞ
Teaching assitant(s) None
Mode of delivery Theoretical
Course objective To tell to all young people who have completed higher education structure and functioning of the main language features. To gain the ability to use Turkish correctly and To dominate language in education connective and integrative. To educate young people with main language consciousness.
Course description Public Relations And Publicity First Class Lesson

Course contents
1 What ıs language. Language as a social institution and its importance in the life of the nation.
2 Language-culture relationship
3 Place of Turkish language among world languages??, the common features of the Altai language.
4 Outlines the historical development of Turkish Language and historical periods. Present situation and spread areas of the Turkish language.
5 Sounds in Turkish and their classification. Turkish sound features.
6 Representative works review: poerty, story.
7 Writing rules and application (rules of voice and appendices)
8 MIDTERM EXAM
9 Writing rules and application (Separate and adjacent typed words, the spelling of proper names)Punctuation and application.
10 General background information about composition (applications on the text.)
11 Affixes and suffixes (applications on the text.)
12 Current issues in Turkish and discussions on the topic.
13 Prepared, unprepared speech methods
14 Representative works review: poerty, story.
15 FINAL
16
17
18
19
20

Learning outcomes of the course unit
1 Written and oral expression skills, proper use of basic spelling and punctuation rules, confidence and creativity in written and oral expression.
2 To perceive life-long learning requirement and acquire the self-learning skills
3 The ability to adapt to changing circumstances
4 Have the professional and ethical responsibility, taking charge and fulfill the need for skills
5 Review existing systems and analytical thinking, the ability to create algorithmic solutions for the improvement and development
6 The skill of teamwork
7 To using skillks of basic sciences and Turkish language in the computer field
8
9
10

*Contribution level of the course unit to the key learning outcomes
1 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme Ziraat Mühendisliği disiplinine özgü alanlarda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, ziraat mühendisliği problemlerine uygulayabilme becerisi
2 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun analiz ve modelleme ve çözüm yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
3 Toprak Bilimi ve Bitki Besleme alanı ile ilgili bir süreci, ürünü, modeli gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında bir başka değişle eldeki imkânlar ve söz konusu alanın mevcut durumu dikkate alınarak, belirli gereksinimleri karşılayacak, geliştirecek şekilde tasarlama ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
4 Alanıyla ilgili yeniklere karşı farkındalık
5 Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
6 Alanlarıyla ilgili tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
7 Alanında disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi
8 Alanında etkin rapor yazma ve yazılı olan raporları anlama, üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılabilir talimat alma ve verme becerisi
9 Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
10 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi
11 Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Number of stars refer to level of contribution from 1 (the least) to 5 (the most)

Planned learning activities, teaching methods and ECTS work load
  Quantity Time (hour) Quantity*Time (hour)
Lectures (face to face teaching) 10 2 20
Study hours out of classroom (study before and after the class) 7 2 14
Homework 8 2 16
Presentation / seminar 0 0 0
Quiz 0 0 0
Preparation for midterm exams 0 0 0
Midterm exams 0 0 0
Project (term paper) 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Field study 0 0 0
Preparation for final exam 0 0 0
Final exam 0 0 0
Research 0 0 0
Total work load     50
ECTS     2.00

Assessment methods and criteria
Evaluation during semester Quantity Percentage
Midterm exam 1 40
Quiz 0 0
Homework 0 0
Semester total   40
Contribution ratio of evaluation during semester to success   40
Contribution ratio of final exam to success   60
General total   100

Recommended and required reading
Textbook Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Prof. Dr. Yakup KARASOY, Yrd. Doç. Dr. Orhan Yavuz, Akçağ Yay., Ankara.; Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri/Üniversiteler İçin, D. Mehmet Doğan/Dr. Ali Yakıcı/ Mustafa Yücel/ V. Savaş Yelok, BİLGE Yay. Ankara; Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon İsa Kocakaplan/ Rekin Ertem, KESİT Yay.
Additional references Muharrem Ergin, Üniversiteler için Türk Dili, Boğaziçi Yayınları, İstanbul 1986.

Files related to the course unit