Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLI TARİHİ I Birinci Düzey SBÖ 301 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri ---
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. CEVDET KIRPIK
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Prof. Dr. Cevdet KIRPIK
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı ---
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Kuruluş. Yükselme ve Duraklama devirlerinde Osmanlı Devleti''nin siyasal, sosyal ve ekonomik tarihi hakkında bilgi sahibi olmak. Elde edilen bilgilerle eleştirel düşünme, mekanı algılama, kronoloji, araştırma, empati, TÜrkçe''yi doğru kullanma, harita kullanımı gibi genel ve tarihsel düşünme becerilerini geliştirme.
Dersin Tanımı Kuruluşundan yıkılışına kadar Osmanlı siyasi ve kültür tarihi.

Dersin İçeriği
1 Programın tanıtımı, dersin temel kaynaklarının tanıtımı
2 Osmanlı Devleti''nin kurulduğu dönemde Anadolu ve Balkanlarda siyasi durum
3 Osmanlı Beyliğinin kuruluşu
4 Orhan, I.Murat ve Yıldırım Bayezid dönemleri
5 Fetret Devri ve Osmanlı''''ya etkileri
6 Çelebi Mehmet ve II. Murad dönemi siyasi olayları
7 Kuruluş devri devlet teşkilatlanması ve yerel yönetim birimleri; toplum hayatı ve toplumsal kurumlar, kültürel gelişmeler ve önemli şahsiyetleri
8 Arasinav
9 Fatih Sultan Mehmet döneminde iç ve dış siyaset
10 II. Bayezit, Yavuz Sultan Selim dönemlerinde siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmeler
11 Kanuni Sultan Süleyman ve II. Selim dönemlerinde siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmeler
12 16. yüzyılın ikinci yarısında yaşanan siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmeler
13 16. yüzyılın ikinci yarısında yaşanan siyasal, sosyal, kültürel ve ekonomik gelişmeler
14 Duraklama devrine geçiş
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bütün öğrenciler Osmanlı Devleti''nin kuruluşundan 16. yüzyılın sonuna kadarki süreçte siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olur.
2 Birçok öğrenci Osmanlı Devleti''nin kuruluşundan 16. yüzyılın sonuna kadarki süreçte siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeleri analiz eder.
3 Bazı öğrenciler Osmanlı Devleti''nin kuruluşundan 16. yüzyılın sonuna kadarki süreçte siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeleri değerlendirir.
4
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Sosyal Bilgileri oluşturan disiplinler ile ilgili temel, güncel, kuramsal, olgusal ve metodolojik bilgiye sahip olur.
2 Sosyal Bilgilerin disiplinlerarası özelliği çerçevesinde konuyla ilgili disiplinleri bütünleştirerek olay ve konulara tematik yaklaşabilme bilgi ve becerisini geliştirir.
3 Birey ve öğretmen olarak görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuatı kavrayarak bu mevzuat ile birlikte mesleki etik ilkelere uygun davranır.
4 Alanıyla ilgili edindiği bilgileri kanıta ve araştırmaya dayalı eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; bireysel, toplumsal ve çevresel sorunları değişim ve süreklilik perspektifinden hareketle tanıyabilir, verileri yorumlayabilir ve araştırmaya dayalı çözüm önerileri getirebilir.
5 Öz değerlendirme yapar; kişisel ve mesleki gelişimine yönelik gereksinimleri belirleyerek hayat boyu öğrenme faaliyetlerini sürdürür; alanıyla ilgili yayınları, tartışmaları ve güncel gelişmeleri izler ve değerlendirir.
6 Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşlarıyla yazılı ve sözlü olarak etkili bir iletişim ve iş birliği kurar; paydaşlarla birlikte sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinlikler düzenler.
7 Öğretim sürecinde Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı doğrultusunda aktif ve yapılandırmacı öğrenmeye dayalı öğrenme etkinlikleri planlayarak etkili ve güvenli öğrenme ortamları hazırlar.
8 Sınıf yönetiminde demokratik bir yaklaşımla güdüleyici ve etkileşimli iletişim ortamı oluşturur.
9 Sosyal Bilgiler öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanabilir.
10 Ders sürecinde kazanımla ve öğrencilerin bireysel farklılıklarıyla uyumlu araç, gereç ve materyalleri seçip/tasarlayıp kullanabilir.
11 Sonuç ve süreç ölçme-değerlendirme yöntem/teknik ve araçlarını etkin ve amacına uygun olarak kullanarak öğrencilerin bireysel gelişimini izleyip değerlendirebilir.
12 Mesleki gelişimine yönelik uygulamalarda ya da eğitimle ilgili karşılaştığı sorunların çözümünde bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinden yararlanabilir.
13 Eğitimle ilişkili tüm konularda bireysel olarak inisiyatif alır, bağımsız ve takım halinde çalışabilir, gerektiğinde içinde bulunduğu gruplara liderlik eder.
14 Milli, manevi ve evrensel değerler ile sosyal adalet, kalite kültürü, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak bunlara uygun davranışlar sergiler.
15 Atatürk ilke ve inkılâplarının dayandığı temel esaslar ile Türk inkılabının tarihi anlamını, toplumun siyasal, sosyal ve kültürel alanda gelişimine etkilerini, önemini ve öğrencilere kavratabileceği yöntem ve teknikleri bilir.
16 Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
17 Öğretmenin rehberlik görevlerini ve öğrenciyi tanıma yollarını kavrar. Öğrencinin bilişsel, duyuşsal ve fiziksel gelişimini destekleyerek öğretim süreciyle ilişkilendirir.
18 Özel gereksinimli ve dezavantajlı öğrencilerin gereksinimlerini karşılayan kapsayıcı bir öğretim süreci planlar.
19 Alanı için gerekli olacak düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır; mesleki uygulamalarına etkili bir şekilde entegre eder.
20 Bir yabancı dili en az Avrupa Dil portföyü B1 düzeyinde kullanarak Sosyal Bilgiler alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 2 6 12
Ara sınavlar 2 1 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 8 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     73
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   60
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   40
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Cevdet Kırpık, Osmanlı Tarihi (Ders Notları)
Yardımcı Kaynaklar İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi (I-V. ciltler) E. Ziya Karal, Osmanlı Tarihi Halil İnalcık, Osmanlı İmp. Kalasik Dönem 1300-1600)

Ders İle İlgili Dosyalar