Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
NÖROBİYOLOJİ Birinci Düzey BİY493 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı -
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze / çevrim içi
Dersin Amacı Vücudun başlıca kontrol ve iletişim sistemi olan sinir siteminin yapı ve fonksiyonlarının tanıtılması, nöral iletişimin anahtarı olan sinir hücrelerinden başlayarak çevresel ve merkezi sinir sisteminin incelenmesini sağlayarak sinir bilimin temelleri hakkında öğrencilerin bilgi edinmelerini sağlamaktır.
Dersin Tanımı Sinir hücrelerinin incelenmesiyle başlar; yapıları, sinir uyarılarının yayılması ve sinir hücreleri arasında bilgi aktarımı, sinir hücrelerinin beyin ve omuriliğe gelişimi ile devam eder. Daha sonra merkezi sinir sisteminin yapı ve fonksiyonlarının tartışılmasıyla devam eder. Periferik sinir sisteminin temel elemanları ve işlevsel özellikleri tanıtılır. Son olarak, bazı beyin hastalıklarının nörokimyasal temellerini ele alınır.

Dersin İçeriği
1 Sinir sistemi ve dokusunun temelleri
2 Sinir dokusunun histolojisi
3 Membran potansiyelleri ve sinaps
4 Nörotransmitter maddeler ve reseptörleri
5 Nöral birleşmenin temel kuralları
6 Merkezi Sinir Sistemi- Beyin
7 Yüksek mental fonksiyonlar
8 Beynin korunması - Zarlar, BOS
9 Bazı dejeneratif beyin hastalıkları
10 Medulla spinalis
11 Periferik sinir sistemi giriş
12 Somatik ve Otonom sinir sitemi
13 Kranial sinirler
14 Spinal sinirler
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sinir sistemini genel olarak sınıflandırır, temellerini bilir.
2 Sinir sisteminin histolojisini bilir.
3 Elektrik akımının temellerinden yola çıkarak zar potansiyellerini tanır, membran dinlenme potansiyeli hakkında bilgi sahibi olur, sinapsı tanımlar.
4 Nöral birleşmenin temel yollarını tanımlar ve nöronların organizasyonları, nöronal havuzlar, devre tipleri ve nöral işleme modellerini tanımlar.
5 Beynin embriyonik gelişi, bölgeleri ve beyin sapı hakkında bilgi sahibi olur.
6 Beyin dalga modelleri ve EEG, bilinç, uyku ve uyanıklık, konuşma be bellek çeşitlerini tanımlar ve sınıflandırır.
7 Periferik sinir sistemini tanımlar, bileşenlerini kavrar.
8 Otonom ve somatik sinir sistemlerini tanımlar, karşılaştırır farklarını bilir.
9 Kranial ve spinal sinirlerin fonksiyon ve anatomik düzeni hakkında bilgi sahibi olur.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Biyoloji alanındaki en güncel uygulama, araç-gereç ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olur, bunları kullanabilir.
2 Biyoloji alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirebilme, karmaşık problem ve konuları analiz edebilme, tartışmalar yapabilme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirebilme gibi yetkinlikler kazanır.
3 Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir.
4 Biyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda çözüm üretebilir.
5 Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi kazanır.
6 Biyoloji ile ilgili sektörlerde sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilir.
7 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak ve veri tabanları gibi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmayı öğrenir.
8 Bireysel olarak ve çok disiplinli takımlarda etkin çalışma ve sorumluluk alma özgüvenini kazanır.
9 Biyoloji alanındaki bilgi ve uygulamaları takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olur.
10 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincini; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisini kazanır.
11 Sürdürülebilir kalkınma ve çevre koruma konularında yeterli bilgi ve bilince sahip olur.
12 Proje yönetimi, iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, kalite kontrol ve yönetimi konularında yeterli bilgi ve bilinci kazanır.
13 Biyoloji alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliğine sahip olur.
14 Biyolojik teknolojileri eğitime, endüstriye, tarıma, sağlık ve çevre problemlerine uygulayabilme konularında yeterli bilince sahip olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 7 1 7
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 8 8
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     66
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   0
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   0
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   0
Genel toplam   0

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Marieb, E. N., & Hoehn, K. (2018). Anatomi Ve Fizyoloji - Anatomy & Physiology.
Yardımcı Kaynaklar Yegen, B. (Ed.). (2021). Guyton Ve Hall Tibbi Fizyoloji, Ondoerduncu Baski. Elsevier.

Ders İle İlgili Dosyalar