Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BESLENME VE DİYETETİK ALANINDA ETİK Birinci Düzey BES 428 7 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE ÖZÇALIŞKAN İLKAY
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞR. ÜYESİ HATİCE ÖZÇALIŞKAN İLKAY
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Anlatım, Tartışma
Dersin Amacı Beslenme ve Diyetetik eğitimi süresince ve diyetisyenlik mesleği uygulamalarında, etik kurallar zemininde davranma, düşünme, araştırma, yayınlama yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin Tanımı Etik ve ilişkili kavramlar, meslek çerçevesince etik ikilemler ve etik karar verme mekanizmaları, beslenme ve diyetetik eğitimi sürecinde, uygulama alanlarında etik kuralları gözeterek davranma, diyetisyenlerin topluma, hasta ve danışanlara, meslektaşlara ve diğer meslek gruplarına karşı sorumlukları ve davranışlarının meslek etiğine uygunluğunu işleyen bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Etik ve İlişkili Kavramlar
2 Mesleki Etik, Sağlık Bilimlerinde Etik, Biyoetik
3 Mesleki Etik, Sağlık Bilimlerinde Etik, Biyoetik
4 Etik Kurullar
5 Araştırma ve Yayın Etiği
6 Etik İkilemler ve Etik Karar Verme
7 Ara Sınav
8 Beslenme ve Diyet Akademisi’nin Etik Kodlar Rehberi
9 Beslenme ve Diyet Akademisi’nin Etik Kodlar Rehberi – Örnek Senaryolar
10 Beslenme ve Diyetetik Eğitim Sürecinde Etik
11 Beslenme ve Diyetetik Araştırmalarında Etik
12 Beslenme ve Diyetetik Uygulama Alanlarında Etik
13 Beslenme ve Diyetetik Uygulama Alanlarında Etik
14 Beslenme ve Diyetetik Uygulama Alanlarında Etik
15 Beslenme ve Diyetetik Uygulama Alanlarında Etik
16 Final Sınavı
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Etik kavramını ve ilişkili kavramları/teorileri öğrenir.
2 Etik ikilemleri ve ihlalleri tanımlar; meslek uygulamalarındaki etik ikilemleri ve ihlalleri bu çerçevede tanımlayabilir.
3 Etik sorunlarda, etik karar verme sürecini uygulamayı öğrenir.
4 Eğitim ve meslek yaşamında etik kurallara uygun kararlar verir ve davranış sergiler.
5 Meslek uygulamalarında, iletişimde olduğu hastalar, danışanlar, meslektaşlar, diğer meslek gruplarına karşı sorumluluklarını ve davranışlarını meslek etiği tabanına dayandırır.
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 İletişim ve halkla ilişkiler ve tanıtım alanı ile ilgili bilimsel, toplumsal, ekonomik, yasal, siyasal, sosyal ve kültürel konularda disiplinler arası bir bakış açısıyla yeterli bilgi birikimine sahip olarak bu birikimle tutarlı ve kapsamlı fikirler oluşturup savunabilme becerisine sahip olur.
2 Halkla ilişkiler kuram ve modellerini ve alanı ile ilgili tarihsel gelişim sürecini bilir.
3 Yönetim-organizasyon ve örgütsel davranış hakkında bilgi sahibidir.
4 Halkla ilişkilerde araştırma, planlama, uygulama, ölçme ve değerlendirme ile ilgili bilgi ve beceri sahibi olup, ekip çalışmasına uyum sağlamaya ve zaman sınırlılığı içinde üretim yapmaya yetkindir.
5 Bütünleşik pazarlama iletişimi çerçevesinde halkla ilişkilerin ve tanıtımın önemini ve rolünü bilir.
6 Halkla ilişkilerde kriz yönetimi, risk yönetimi, imaj ve itibar yönetimi konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
7 Stratejik iletişim yönetimine ilişkin medya planlaması ve teknikleri, sponsorluk ve kurumsal sosyal sorumluluk konusunda bilgi ve beceri sahibidir.
8 Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurma, rapor yazma, yazılı raporları anlama ve etkin sunum yapabilme bilgi ve becerisine sahiptir.
9 Siyasal iletişim ve lobicilik; uluslararası halkla ilişkiler ve kamu diplomasisi ile ilgili bilgiye sahiptir.
10 Halkla ilişkiler ve tanıtım alanında kampanya, proje yönetimi ve etkinlik yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
11 Alanı ile ilgili uygulamaları, yaratıcı ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, yorumlar ve alanına özgü araştırma, planlama, ürün geliştirme ve uygulama becerisine sahip olur.
12 Mesleği ile ilgili yenilikleri takip ederek, bu doğrultuda yaratıcı içerikler oluşturma ve uygulama yetkinliğine sahiptir.
13 Halkla ilişkiler alanıyla ilgili uluslararası, ulusal mevzuat, mesleki örgütlenmeler ve etik ilkeler hakkında bilgi sahibi olur ve çalışmalarında mesleki etik ilkelerini uygulama becerisine sahip olur.
14 İçinde bulunduğu toplumun ekonomik, sosyal ve siyasal politikalarını ve gündemini yakından izleyip sürdürülebilirlik çerçevesinde değerlendirme yetkinliğine sahip olarak alanıyla ilgili mesleki çalışmaların sürdürülebilir kalkınma hedefleri, kamu yararı kamu hizmeti gibi evrensel ve toplumsal boyuttaki etkilerine, hukuksal sonuçlarına duyarlı olur.
15 Medya mensuplarıyla ilişki yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliğe sahiptir.
16 Medya okuryazarlığı konusunda bilinçlidir ve farklı medya içeriklerini ve uygulamalarını eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilir.
17 Yapay Zekâ tabanlı uygulamaları halkla ilişkiler araçlarında etkin ve etik bir biçimde kullanabilir.
18 İş hayatındaki uygulamalar ile iş sağlığı ve güvenliği hakkında bilgi ve deneyim sahibi olur.
19 En az bir yabancı dilde alanıyla ilgili sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisine sahip olur.
20 Girişimcilik ve iş geliştirme konularında bilgi ve beceri ye sahip olur.
21 Alanı ile ilgili bilişim ve iletişim teknolojilerini (yazılım, program, uygulamalar vb.) etkin bir şekilde kullanabilme becerisine sahip olur.
22 Alanı dışında, kişisel ilgi alanları doğrultusunda tercih ettiği konularda akademik bilgi ve perspektif sahibi olur.
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 2 1 2
Ödevler 1 9 9
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 4 2 8
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     48
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 0 0
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 40
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics (Paul B. Thompson, David M. Kaplan, 2014,London, e-book) Code of Ethics for the Nutrition and Dietetics Profession, The Academy of Nutrition and Dietetics (online); International Code of Ethics and Code of Good Practice, ICDA (online); Diyetisyenlik Eğitimi ve Meslek Etiği (Prof. Dr. Muhittin Tayfur ve ark., 2014, Ankara)

Ders İle İlgili Dosyalar