Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK HALK BİLİMİ II Birinci Düzey TDE416 Seçmeli 8 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yoktur
Dersin Veriliş Şekli Sözlü Anlatım
Dersin Amacı Folklorun kaynakları ile Türkiye’deki folklorik hayatı ayrıntılarıyla inceleyip kavratmak.
Dersin Tanımı Türk Halkbiliminin kaynaklarının incelenmesi ve halk edebiyatı ve Türk halk bilgisi.

Dersin İçeriği
1 Türk Halkbiliminin kaynakları
2 Türk Folkloru Araştırma Tarihi-1
3 Türk Folkloru Araştırma Tarihi -2
4 Anadolu-Türk kişilik ve karakterinin belli başlı özellikleri-1
5 Anadolu-Türk kişilik ve karakterinin belli başlı özellikleri-2
6 Hayatın dönüm noktalarıyla ilgili gelenek ve görenekler-1
7 Hayatın dönüm noktalarıyla ilgili gelenek ve görenekler -2
8 ara sınav
9 Türk halk bilgisi, halk mutfağı
10 Bayramlar ve törenler-1
11 Bayramlar ve törenler-2 (Dayanışma, yardımlaşma, eğitim kurumları)
12 Türk halk inançları (Türk kültüründe inanç ve töre kuralları)
13 Türk kültüründe oyunlar (Halk oyun, eğlence ve sporları)
14 Türk Halkbilimi araştırmalarının sorunları
15 yıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Türk Halkbiliminin kaynaklarının öğrenilmesi
2 Türkiye'deki folklor çalışmaları tarihinin öğrenilmesi.
3 Anadolu-Türk kişilik ve karakterinin belli başlı özelliklerinin öğrenilmesi.
4 Hayatın dönüm noktalarıyla ilgili gelenek ve göreneklerin öğrenilmesi ve örneklerin tahlil edilmesi.
5 Türk halk mutfağı hakkında bilgi edinilmesi.
6 Bayramlar ve törenlerin Türk halk kültürü içerisindeki ve Türk halk bilimi içerisindeki yerinin öğrenilmesi.
7 Türk halk inançlarının öğrenilmesi ve örneklerin değerlendirilmesi.
8 Halk oyunu, eğlence ve sporlarının öğrenilmesi ve örneklerin değerlendirilmesi.
9 Türk Halkbilimi araştırmalarının sorunlarının öğrenilmesi.
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 14 2 28
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 1 1
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     100
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı ÖRNEK, S. V. (1995). Türk Halkbilimi, Ank.: Kültür Bak.
Yardımcı Kaynaklar ALANGU, T. (1983). Türkiye Folkloru El Kitabı, İstanbul: Adam Yay. BORATAV, P. N. (1984). 100 Soruda Türk Folkloru, İst.: Gerçek. ÇOBANOĞLU, Ö. (1999). Halkbilimi Kuramları ve Araştırma Yöntemleri Tarihine Giriş, Ank.: Akçağ. OĞUZ, M. Ö. vd. (2004).Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ank.: Grafiker. TAN, N. (1997). Folklor (Halkbilimi) Genel Bilgiler, İstanbul: ABO Basım. YILDIRIM, D. (1998). Türk Bitiği/ Araştırma/ İnceleme Yazıları, Ank.: Akçağ.

Ders İle İlgili Dosyalar