Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARLA BİTKİLERİNDE STRES FİZYOLOJİSİ İkinci Düzey TAB 523 Seçmeli 1 7.50 7.50 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. MAHMUT KAPLAN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Mahmut Kaplan
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere çevresel stres faktörlerini tanıtmak ve stres fizyolojisi ve stres faktörlerinin bitkiler üzerine etkileri hakkında kapsamlı bilgi sağlamak
Dersin Tanımı Bu ders bitkilerdeki temel fizyolojik ve biyokimyasal süreçler, stres faktörleri ve bitkilerin çevresel faktörlerden nasıl etkilendikleri hakkında kapsamlı bilgiler sağlamaktadır

Dersin İçeriği
1 Stres: stresin tarifi ve stresle ilgili kavramlar
2 Fotosentez ve solunum
3 Işık stresi I
4 Işık stresi II
5 Soğuk ve don stresi I
6 Soğuk ve don stresi II
7 Isı stresi
8 Kuraklık stresi
9 Oksijen stres
10 Tuz stresi
11 Asitlik ve alkalinlik
12 Ağır metal stresi
13 Hava kirliliği ve ozon stresi
14 Küresel ısınma
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu dersin tamamlanmasıyla birlikte öğrenciler; Temel bitki yapısı, büyüme ve gelişme ilkeleri hakkında bilgi sahibi olurlar
2 Bitkilerin büyümesini etkileyen süreçleri anlarlar
3 Bitki büyümesi ve gelişmesini düzenleyen çevresel faktörleri tanımlar ve tarif edebilir
4 Bitkisel üretimde hangi stres tiplerinin yaygın olduğunu bilirler
5 Bitki üretimi üzerine bu kısıtlayıcı faktörlerin etkilerini anlar ve değerlendirme yapabilirler
6 Stresi azaltmak için önerilen çözümler hakkında bilgi sahibi olurlar
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine, Çayır-Mera ve Yem Bitkileri, Tarla Bitkileri Yetiştirme ve Islahı bilim dallarından birinde bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşabilme, bilgiyi değerlendirebilme, yorumlama ve uygulama yapabilme becerisi,
2 Tarla Bitkileri alanındaki mevcut verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi geliştirebilme, bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk bilinci ile kullanabilme becerisi,
3 Tarla Bitkileri alanındaki bir problemi, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirebilme, çözebilme, sonuçları değerlendirebilme ve gerektiğinde uygulayabilme becerisi,
4 Tarla Bitkileri alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilme becerisi,
5 Tarla Bitkileri alanındaki uygulamalarda karşılaşılacak öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme becerisi,
6 Tarla Bitkileri alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme becerisi,
7 Tarla Bitkileri alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve geliştirebilme becerisi,
8 Tarla Bitkileri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilme ve denetleyebilme becerisi,
9 Tarla Bitkileri alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda uygulayabilme becerisi,
10 Öğrencilere akademik kariyerlerinde kendilerini başarılı kılacak bilgi ve becerileri kazandırabilmek
11 Mesleki alanla ilgili her faaliyette ahlaki ve profesyonel davranabilme.
12 Tarla bitkilerinin tür ve çeşitlerinin tanımlanmasında kullanılan morfolojik ve genetik tanımlama yöntemlerini temel düzeyde öğrenerek uygulayabilecek düzeyde ön beceri kazanabilmek
13 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak alanında çalışanlarla, alanı dışındaki daha geniş bilimsel topluluklarla ve toplumun geneli ile hem kendi resmi dilinde hem de bir yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişimi ileri düzeyde kurma yetkinliğine sahip olabilme becerisi.
14 Çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olma; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olma ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olma,
15 Çevreyi ve biyolojik çeşitliliği korumayı ön planda tutma, bu konularda toplumu bilgilendirme ve uyarma bilinci ve becerisi,
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 5 20 100
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 7 2 14
Ara sınavlara hazırlık 1 10 10
Ara sınavlar 1 3 3
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 10 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 3 3
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     182
AKTS     7.50

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 25
Kısa sınav 5 15
Ödev 0 40
Yarıyıl içi toplam   80
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1- Nilsen, E.T., Orcutt, D.M. 1996. The Physiology of Plants under Stress: Abiotic Factors. New York, John Wiley & Sons. 689 pp. 2- Pessarakli , M. 1989. Handbook of Plant and Crop Stress, 2nd edn , Revised and Expanded . Marcel Dekker, Inc ., New York , 1254pp. 3- Larcher W, 1995. Physiological plant ecology: ecophysiology and stress physiology of functional groups. Springer, Berlin. 506p. 4- Larcher, W. 1980. Physiological Plant Ecology. New York, Springer-Verlag. 5- Lambers, H., Pons, T. L. , Chapin, F. S., 1998. Plant Physiological Ecology. Springer Verlag. 6- Taiz L, Zeiger E., 2002. Plant physiology, 3rd ed. (chapter: Stress physiology). Sinauer Associates, Sunderland, MA. 7- Levitt, J. 1980. Responses of Plant to Environmental Stress. Vol. 1. New York, Academic Press.
Yardımcı Kaynaklar Yok

Ders İle İlgili Dosyalar