Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
BÖBREKLERİN TEMEL FONKSİYONLARI VE FİZYOPATOLOJİSİ Birinci Düzey ELK203 4 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. SAMİ AYDOĞAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Haftada bir saat teorik ders, bir saat kaynak araştırma ve ulaşım yolları ve seminer şeklinde sunumlar ve problem çözme, diyaliz merkezleri gibi merkezlerde inceleme gibi faaliyetleri kapsamaktadır.
Dersin Amacı Böbreklerin fizyoanatomisi ile temel fonksiyonlarını kavramak,fizyopatolojik değişiklikleri, vücutta sıvı-elektrolit dengesi ile asit-baz dengesi bozuklukları ve düzenlenmesini incelemek ve son gelişmeler ışığında klinik bilimlere temel oluşturmak
Dersin Tanımı Öğrenciler,Böbreklerin fizyoanatomisi ile temel fonksiyonlarını kavrayacak,fizyopatolojik değişiklikleri, vücutta sıvı-elektrolit dengesi ile asit-baz dengesi bozuklukları ve düzenlenmesini öğrenecek ve son gelişmeler ışığında klinik bilimlere geçiş için temel donanıma sahip olabileceklerdir

Dersin İçeriği
1 Vücut sıvılarının özellikleri ve ödem
2 Böbreğin fizyoanatomisi ve böbrek kan akımı
3 Glomerüler filtrasyon ve düzenlenmesi
4 Tübüllerin fonksiyonları
5 İdrarın konsantrasyon-dilüsyon mekanizması
6 Vücut sıvılarının hacim ve ozmolaritesinin düzenlenmesi
7 Vücut sıvılarında elektrolit dengesinin düzenlenmesi
8 Asit - baz dengesinin düzenlenmesi
9 Asit-baz dengesi bozuklukları
10 Miksiyon olayı ve diüretikler
11 Akut böbrek hastalıkları
12 Kronik böbrek hastalıkları
13 Diyaliz ve yapay böbreğin temel prensipleri
14 Klinik problemler ve sorular
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Vücut sıvılarının özellikleri ve ödem konusunda bilgi sahibi olmak, vücuttan sıvı kaybı ve sıvı yüklemesi durumunda dengenin kurulmasını yorumlayabilmek
2 Böbreğin fizyoanatomisi ve böbrek kan akımı hakkında bilgi sahibi olmak
3 Glomerüler filtrasyon ve düzenlenmesini kavramak
4 Tübüllerin fonksiyonları İdrarın konsantrasyon-dilüsyon mekanizmalarını anlatabilmek
5 Vücut sıvılarının hacim ve ozmolaritesi ile elektrolit dengesinin düzenlenmesini kavramak , elektrolit dengesi bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak, yorumlayabilmek
6 Asit - baz dengesinin düzenlenmesi ve Asit-baz dengesi bozukluklarını kavramak, problemleri çözebilmek ve yorumlayabilmek
7 Akut ve Kronik böbrek hastalıkları hakkında genel biligi sahibi olmak
8 Diyalizin genel prensiplerini öğrenmek, yapay böbrek ve transplantasyon konusunda bilgi sahibi olmak
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ağız, çene ve dişlerin hücre, doku, organ ve sistem bazında normal yapı ve fonksiyonlarını, yaşam döngüsünü ve büyümenin etkilerini açıklar
2 Ağız çene ve diş sağlığının temel ve önemli belirleyicilerini, birey ve toplum için risk faktörlerini bilir, insan ile fiziksel ve sosyal çevresi arasındaki etkileşimi değerlendirir.
3 Ağız,çene ve diş hastalıklarının nedenlerini, bu hastalıklara neden olabilecek sistemik hastalıklarla, çeşitli sistemik hastalıklara neden olabilecek ağız ve diş hastalıklarının organizmayı etkileme yollarını, hastalıklarda ortaya çıkan vücut ve ağız yapı ve fonksiyonlarındaki bozuklukları ve yol açtığı bulguları kavrar.
4 Ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımlara sahiptir.
5 Güvenli bir çalışma ortamı sağlar ve çalışma ekibinin diğer üyeleriyle sağlık, güvenlik ve klinik risk yönetimi ile ilgili çalışmalar yapar. Verimliliği daha da arttırmak için çalışma pozisyonları, görsel algılama, alet tutuşu, malzeme kullanımı, stres ve mental durumlarla başa çıkar ve çapraz enfeksiyon kontrolü yapar.
6 Hasta ve/veya hasta yakınlarından tıbbi ve dental öykü (anamnez) alır, diş, dişeti oral mukoza ve çene eklemi bölgesinin muayenesini yapar.
7 Ağız, çene ve diş sağlık sorunlarını tanımlamak, bulguları analiz etmek ve yorumlamak, tedaviyi yönlendirmek için aydınlatılmış onam alarak temel tanısal testleri ve girişimleri uygular.
8 Anamnez, fizik muayene ve tanısal test sonuçları, işlevsel değerlendirme ve klinik akıl yürütme becerisini kullanarak klinik tanı koyar.
9 Hastanın da katılımını sağlayarak tedavi ve takip planı oluşturur ve tedavilerini uygular, gerekli durumlarda ilgili uzmana sevk eder.
10 Mevcut düzenlemelere uygun şekilde tıbbi ve adli kayıt tutar, hasta bilgilerini (epikriz, rapor vb.) hazırlar ve sunar.
11 Hastanın tanı, tedavi ve takip sürecinde kanıta dayalı ve hasta merkezli tedavi prensiplerini uygular.
12 Yaşamı doğrudan tehdit eden durumları tanır, tıbbi acil durumları yönetir ve yönlendirir.
13 Birey, aile ve toplumun ağız, çene ve diş hastalıklarının tanı, tedavi, önleme ve rehabilitasyon ilkeleri ile toplumda sık görülen ağız ve diş hastalıklarının yaygınlığı ve bunlara karşı koruyucu hekimliğe yönelik yaklaşımları uygular.
14 Diş hekimliği uygulamalarında sorumluluk alır; meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile etkili ekip çalışması yapar ve ilgili sektörlerle işbirliği içinde çalışır.
15 Mezun diş hekimi kütüphane ve diğer veri tabanlarından gerekli bilgilere ulaşabilir, ve bu bilgileri yorumlayabilme, bilimsel ve etkili olarak kullanabilme ve sunum konusunda yeterli olmalıdır.
16 Bilimsel ve teknolojik gelişmelere, mesleki uygulamalardaki değişimlere ve toplum gereksinimlerine yanıt verebilmek için yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak sürekli kendini geliştirir.
17 Birey ve toplum düzeyinde ağız, çene ve hastalıklarını önlemek ve sağlığını geliştirmek amacıyla diğer sağlık personeli ve sağlık kurumları ile işbirliği yapar.
18 Eğitim becerilerini kullanarak hasta ve hasta yakınları, toplum, diş hekimi dışı sağlık personeline eğitim ve danışmanlık verir.
19 Diş hekimliği uygulamalarında etik ilkeler doğrultusunda hareket eder, etik ikilemleri tanır ve çözümünde etik akıl yürütme prensiplerini uygular.
20 Mevcut yasal düzenlemelere uygun, diş hekimi sorumluluğunu bilerek, hasta ve diş hekimi haklarını gözeterek
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 7 1 7
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 7 1 7
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 1 2 2
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 4 4
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 1 3 3
Toplam iş yükü     28
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Human Physiology; Vander,Sherman,Luciano Principle of Physiology; Berne and Levy
Yardımcı Kaynaklar Renal Physiology; Bruce,Koeppen,Stanton clinical Physiology of Acid-Base and Electrolite Disorders; Burton D Rose

Ders İle İlgili Dosyalar