Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SAĞLIK EĞİTİMİ İkinci Düzey HAS 510 1 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. FEVZİYE ÇETİNKAYA
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sunum, soru cevap yöntemi, tartışma
Dersin Amacı Dersin amacı öğrencilere sağlık eğitiminin teorik ve pratik yönlerini öğretmektir. Halk sağlığı çalışanlarının görevlerini etkin bir şekilde yapabilmeleri ve mevcut bilgilerini etkin bir şekilde kullanabilmeleri için sağlık eğitimi konusunda yeterli beceri sahibi olmaları önemlidir.
Dersin Tanımı Eğitim,öğrenme ve öğretme ile ilgili kavramlar, sağlık eğitiminin tanımı, amacı,ilkeleri, planlaması, yöntemleri ve eğitim araçlarını içeren teorik ağırlıklı bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Eğitimin tanımı ve niteliği
2 Öğrenme, öğretme ve eğitim süreci
3 Öğrenmenin oluşumu
4 Yetişkin eğitimi
5 Interaktif eğitim yaklaşımı
6 Sağlık eğitiminin tanımı ve niteliği
7 Sağlık eğitiminin amaç ve hedefleri
8 Sağlık eğitimi ilkeleri
9 Birey eğitimi
10 Grup eğitimi
11 Toplum sağlık eğitimi
12 Sağlık eğitimi planlaması
13 Sağlık eğitimi yöntemleri
14 Sağlık eğitimi araçları
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenme, öğretme ve eğitim ile ilgili kavramları tanımlayabilecek ve ilişkilendirebilecek
2 Sağlık eğitiminin tanımı, amaçları ve içeriğini açıklayabilecek
3 Yetişkin eğitimi ilkelerini sıralayabilecek
4 Birey ve toplumun eğitim ihtiyaçlarını belirleyebilme yeteneğine sahip olacak
5 Birey ve toplum eğitimini uygun şekilde planlayabilecek
6 Birey ve grup eğitim yöntemlerini uygulayabilecek
7 Eğitim araçlarını kullanma becerisine sahip olacak
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 20 2 40
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 1 20 20
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 20 40
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     152
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Çetinkaya F, Naçar M. Sağlık Eğitimi. (Öztürk Y; Günay O. Eds.) Halk Sağlığı. Erciyes Üniversitesi Yayınları No 172. Kayseri, 2011. Dünya Sağlık Örgütü. Sağlık Eğitimi. Çev: Aykut M, Ceyhan O, Çetinkaya F ve ark. Ed: Y Öztürk, F Çetinkaya. Erciyes Üniversitesi Tıp Fakültesi Yayınları No 116, Kayseri 1999
Yardımcı Kaynaklar Özvarış ŞB. "Sağlık eğitimi ve sağlığı geliştirme." Hacettepe Halk Sağlığı Vakfı. Ankara (2001): 25-56. Tabak, RS. "Sağlık eğitimi." Ankara: Somgür Yayıncılık (2000). Glanz, Karen, Barbara K. Rimer, and Kasisomayajula Viswanath, eds. Health behavior and health education: theory, research, and practice. John Wiley & Sons, 2008. World Health Organization. "New approaches to health education in primary health care: report of a WHO expert committee [meeting held in Geneva from 12 to 18 October 1982]." (1983). Lorig, Kate, et al. Outcome measures for health education and other health care interventions. Sage Publications, 1996.

Ders İle İlgili Dosyalar