Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK DIŞ POLİTİKASI I Birinci Düzey D-ULS301 5 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ARAŞTIRMA GÖREVLİSİ MEHMET OZAN KASAPOĞLU
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. GÜNER ÖZKAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı 1919 ve 1980 arası Türk Dış Politikasını anlamlandırmak, temel ilkelerini analiz etmek ve farklı dönemleri karşılaştırmak bu dersin temel amacıdır.
Dersin Tanımı Bu ders 1919 ve 1980 arasında Türk Dış Politikasındaki temel kavramlar, eğilimler ve hususları incelemektedir. Soğuk Savaş dönemine ve bu dönemde karar alma mekanizmaları ile uluslararası yapının etkileşimine özellikle önem atfedilmektedir.

Dersin İçeriği
1 1919 ve 1980 arası Türk Dış Politikasına Giriş
2 1919-1923 Arası Dönem: Mondros, Sevres, Batı Dünyası ve Bolşevik Devrimi sonrası gelişmeler
3 1919-1923 Arası Dönem: Yunanistan, Orta Doğu ve Lozan Antlaşması
4 1923-1939: Batı Avrupa, SSCB ve Yunanistan ile İlişkiler
5 İki Savaş arası dönem ve Montreux Boğazlar Sözleşmesi
6 II. Dünya Savaşı ve Türk Dış Politikası
7 1945-1960: Soğuk Savaş
8 Ara Sınav
9 1945-1960: Türkiye SSCB İlişkileri
10 1945-1960: Birinci Soğuk Savaş döneminde ABD ve NATO ile İlişkiler
11 1945-1960: Orta Doğu ve Balkanlara yönelik Türk Dış Politikas
12 1960-1980: Yumuşama dönemi ve İkinci Soğuk Savaş
13 1960-1980: ABD, NATO ve AET ile İlişkiler
14 1960-1980: SSCB’ye yönelik Türk Dış Politikası
15 1960-1980 Orta Doğu ve Balkanlar ile İlişkiler
16 Final Sınavı
17 Final Sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Bu ders ile öğrenciler, cumhuriyet dönemi Türk Dış Politikasının temel özelliklerini açıklar.
2 Bu ders ile öğrenciler, Soğuk Savaş döneminin farklı tarih aralıklarını karşılaştırır.
3 Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin anılan dönemde küresel meydan okumalara cevaplarını tartışır.
4 Bu ders ile öğrenciler, Türkiye’nin komşuları ve küresel aktörlerle arasındaki ilişkileri karşılaştırır.
5 Bu ders ile öğrenciler, Soğuk Savaşın dinamikleri ve bunların Türkiye’nin dış politika yapımı üzerindeki etkilerini açıklar.
6 Bu ders ile öğrenciler, anılan dönemde Türk Dış Politikasındaki tarihsel süreklilikleri analiz eder.
7 Bu ders ile öğrenciler, anılan dönemde Türk Dış Politikasındaki değişimi analiz eder.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Beden eğitimi ve spor alanının belli başlı kavramlarını, varsayımlarını, tartışmalarını, araştırma ve inceleme yöntemlerini kullanır.
2 Beden eğitimi ve spor öğretimine uygun planlama yapar.
3 Beden eğitimi ve spor öğretiminde planları uygular.
4 Beden eğitimi ve spor öğretiminde özel gereksinimli öğrencilere yönelik planlamalar yapar.
5 Beden eğitimi ve spor alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
6 Alanı ile ilgili bilgi ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır şekilde ifade eder.
7 Fiziksel aktivite ve sağlık ile ilgili güncel bilgileri analiz eder.
8 Beden eğitimi ve spor alanındaki araştırma yöntem ve tekniklerini kullanır.
9 Beden eğitiminde kullanılan ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kullanır.
10 Öğretmenlik mesleği ile ilgili kavramları analiz eder.
11 Öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor gelişimlerine yönelik yaptığı ölçme değerlendirme sonuçlarını analiz edebilme ve öğrencilere gerekli geri bildirimleri sağlayabilir.
12 Öğrencilerin aktif biçimde ders katıldığı, anlamlı ve kalıcı öğrenmenin oluştuğu, öğrencinin kendini güvende hissettiği bir öğrenme ortamı oluşturabilme için gerekli olan birey ve grup yönetimi ilke ve stratejilerini uygulayabilir
13 Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar
14 Alanıyla ilgili genel kültür bilgisine yönelik konuları bilir.
15 Öğretmenlik mesleği için geçerli olan etik kurallara her zaman uygun davranabilir.
16 Toplumda spor kültürünün oluşturulması, farklı sporların tanıtılması ve spora katılımın yaygınlaştırılması için geçerli stratejiler geliştirebilir.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 5 2 10
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 1 1 1
Ara sınavlara hazırlık 1 12 12
Ara sınavlar 1 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 16 16
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 10 2 20
Toplam iş yükü     116
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Baskın Oran, Türk Dış Politikası: Kurtuluş Savaşından Bugüne Olgular, Belgeler, Yorumlar, (İstanbul: İletişim: 2001)
Yardımcı Kaynaklar William Hale, Türk Dış Politikası, (İstanbul: Mozaik: 2003)

Ders İle İlgili Dosyalar