Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TÜRK HALK EFSANELERİ Üçüncü Düzey TDE 564 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri yoktur
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Dersin Veriliş Şekli sözlü anlatım
Dersin Amacı Efsane ve menkabe türlerinin özellikleri, bu türler hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi ve örnek metinler üzerinde tahlil çalışmaları.
Dersin Tanımı Efsane ve menkabe türlerinin özellikleri, bu türler hakkındaki kaynakların değerlendirilmesi ve örnek metinler üzerinde tahlil çalışmaları.

Dersin İçeriği
1 İ. Görkem’in Elazığ Efsaneleri (Görkem 2006: 1-191).
2 H. Özdemir’in efsane konusundaki lisans notları-(1-2)
3 İ. Görkem’in ‘efsane’ konulu makale ve bildirileri (Görkem 2006: 206-270).
4 Saim Sakaoğlu’nun Efsane Araştırmaları kitabından seçilen makale ve bildirilerin incelenmesi (Sakaoğlu 2009: 17-35, 81-86, 138-143, 185-190, 198-205, 246-252)
5 Makale ve bildiri incelemeleri-(Çevik 2004)
6 Makale ve bildiri incelemeleri-(Ayva: İnsan Asıllı Göl Efsaneleri)
7 Makale ve bildiri incelemeleri-(Duymaz: Kaz Dağı ve Sarıkız)
8 Ara sınav
9 Makale ve bildiri incelemeleri-; Hasan Özdemir, “Dede Korkut’un Kişiliği...; O. Ş. Gökyay-Dedem Korkud’un Kitabı’ndan ‘Korkut hk. değerlendirme)
10 Makale ve bildiri incelemeleri-(Gül: Geyik Ana, Şimşek: Ana Geyik; S. Çağatay: Geyik)
11 Makale ve bildiri incelemeleri-(Boratav: Kızıl Elma; Ömer Seyfettin- “Kızıl Elma Neresi?”, “Başını Vermeyen Şehit” )
12 Makale ve bildiri incelemeleri-(Görkem: Enişteyi Tavana Asma Geleneği)
13 Verilen ödevlerin değerlendirilmesi-1
14 Verilen ödevlerin değerlendirilmesi-2
15 yıl sonu sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Efsane ve menkabe türlerinin özelliklerinin öğrenilmesi.
2 Efsane ve menkabe türleri hakkındaki kaynakların değerlendirilmesinin öğrenilmesi.
3 Örnek metinlerin tahlil edilebilmesi.
4 Örnek metinlerin tahlil çalışmalarının değerlendirilebilmesi.
5 Türk dünyası efsanelerinde yer alan ortak motiflerin değerlendirilebilmesi.
6 .
7 .
8 .
9 .
10 .

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Araştırma yöntem - tekniklerini bilmek ve alanında uygulayabilmek
2 Alanında proje geliştirmek, projesini uygulayarak hayata geçirebilmek
3 Alan içi ve çok alanlı takımlarda etkin çalışmak ve/veya liderlik rolü üstlenebilmek
4 Güncel yayınları, oluşum ve aktiviteleri takip etmek, katılımcı olabilmek
5 Evrensel, ulusal, yerel sanat ve tasarım değerlerinin farkında olabilmek
6 Herhangi bir sanat eserini çözümleyici ve eleştirel bakış açısı ile değerlendirebilmek
7 Estetik beğeni yetkinliğine sahip olmak ve bu yönünü sanat görüşlerine, tasarımlarına yansıtabilmek
8 Çağdaş sanat tasarım materyal ile tekniklerini kullanmak ve estetik bir ürün yaratabilmek
9 Etik kurallara uymak ve sosyal sorumluluk bilinci taşıyabilmek
10 Alanında paylaşıma açık sanatsal etkinlikler düzenlemek; Yaptığı çalışmaları diğerlerine etkili bir şekilde sunabilmek
11 Alanında kullanılan yeni yöntem -teknikleri bilmek ve özgün tasarımlarına ulaşmada kullanabilmek
12 Edindikleri uzmanlık düzeyindeki teorik ve pratik bilgileri kullanabilme, elde ettiği sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilme becerisine sahip olmak
13 Lisans ve yüksek lisans düzeyinde edinilen yeterliliklere dayalı olarak bilgilerini geliştirebilmek ve özgün çalışmalar yapabilecek seviyeye ulaşabilmek
14 Özgün bir çalışmayı, programı veya projeyi zamanında ve istenilen nitelikte gerçekleştirmek, ekip çalışmalarında sorumluluk alarak çözüm üretmek, akademik ve mesleki kurum ve kuruluşların faaliyetlerine katkıda bulunmak
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Ödevler 14 3 42
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     144
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı GÖRKEM, İsmail (2006) Elazığ Efsaneleri, Elazığ: Manas Yayıncılık. SEYİDOĞLU, Bilge (2002) “Efsaneler”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, c. II, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s. 1- 116. SEYİDOĞLU, Bilge (2002) “Efsaneler”, Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, c. II, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, s. 651- 696.
Yardımcı Kaynaklar ALBAYRAK, Nurettin (2004) “Efsane”, Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları, s. 152-155. ALBAYRAK, Nurettin (2004) “Menkıbe”, Halk Edebiyatı Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Kapı Yayınları, s. 382. ASAD, Talal (2007) "Sekülarizm Antropolojisi Diye Bir Şey Olsa Neye Benzerdi?", Sekülerliğin Biçimleri: Hıristiyanlık, İslamiyet ve Modernlik, (çev. Ferit Burak Aydar), İstanbul: Metis, s. 33-83. ÇEVİK, Mehmet (2004) “Türkiye’de 1980 Sonrasında Halk Anlatıları Araştırmaları”, Folklor/Edebiyat, S. 38 (2004/2), s. 87- 108. ÇAĞATAY, Saadet (?) “Geyik” makalesi. GÖKYAY, Orhan Şaik (?) Dedem Korkud’un Kitabı ÖZDEMİR, Hasan (?) “Dede Korkut’un Kişiliğiyle İlgili Efsaneler”, PİRSULTANLI, Sednik Paşa (2008) Azerbaycan Efsane ve Rivayetlerinin Edebiyat Anıtlarımızla Karşılaştırmalı Tetkiki, çeviri: Azad Ağaoğlu, Bakı-Qismet.[=Kadir Has Kütüphanesi.: PL 311/P.669 2008] SAKAOĞLU, Saim (2009) Efsane Araştırmaları, (Genişletilmiş 2. baskı), Konya: Kömen Yayınları.

Ders İle İlgili Dosyalar