Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
DİL BİLİMİ İkinci Düzey TÖP 305 5 2.00 2.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. MEHMET ALİ BAHAR
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mehmet Ali BAHAR
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Örgün öğretim.
Dersin Amacı Dil bilim ve dil eğitimini ilişkisinin kavranmasını sağlamak.
Dersin Tanımı Bu ders; dilin sözlü ve yazılı dil değişkesine ait dilbilimsel verilerle dil eğitiminin birleştirildiği bir derstir.

Dersin İçeriği
1 Dersin tanıtımı, hedef, içerik, süreç, değerlendirme yöntemleri ve kaynaklar hakkında bilgilendirme
2 Dil bilimin tanımlanması ve çalışma oylumunun ortaya konulması
3 20. yy. başlarına kadar Doğu ve Batı geleneğinde dil çalışmalarına tarihsel bir bakış
4 20. yy. dil bilim kavramının ortaya çıkışı, dil bilimin dalları ve çalışma alanları
5 Ferdinand de Saussere ve Yapısalcı dil bilim kuramı
6 Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları-1
7 Yapısalcı anlayışı benimsemiş dil bilim okulları-2
8 Ara sınav
9 Amerikan Yapısalcığılığı
10 Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı-1 (Edim ve Edinç)
11 Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı-2 (Yüzey Yapı ve Derin Yapı)
12 Noam Chomsky ve Üretken Dönüşümsel Dil Bilgisi Kuramı-3 (Dizel ve Dizimsel Değiştirimler)
13 Standart Kuram
14 Yönetim ve Bağlama Kuramı
15 Yetinmeci Program
16 Sözcelem Kuramı
17 Yarı yıl sonu sınavı
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Dilin temel sistemiyle ilgili bilgi edinir.
2 Sözlü dil ve yazı dili arasındaki ayrımı anlar.
3 Dilbilimin çalışma alanlarıyla ilgili bilgi edinir.
4 Dilbilim ve dil öğretimi ilişkisinin ayrımına varır.
5 Sesbilim ve dil öğretimine yansımalarını kavrar.
6 Sözdizim ve dil öğretimine yansımalarını kavrar.
7 Uygulamalı dilbilim ve dil öğretimine yansımalarını kavrar.
8 Metin dilbilim ve dil öğretimine yansımalarını kavrar.
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Hemşirelik felsefesini bilir
2 Hemşireliğin temel kavramları arasındaki ilişkiyi analiz eder
3 Hemşireliğin mesleki değerlerini içselleştirir
4 Hemşirelik alanında derin ve sistematik bir bilgi düzeyine sahip olur
5 Sağlık alanındaki modern, teknik ve bilgi teknolojilerini bilerek kanıta dayalı hemşirelik uygulamaları doğrultusunda bilgi ve becerisini kullanır
6 Grup içinde -lider ve/veya üye olarak- uyum içinde çalışır.
7 İş yaşamında yeni durumları çabuk öğrenir ve farklı beceriler geliştirir.
8 Geliştirdiği profesyonel hemşirelik bilincini hemşirelik bakımına yansıtır
9 Hemşirelik alanına katkı sağlayacak araştırmalar yapar
10 Hemşirelik alanına özgü bilimsel gelişmeleri izler
11 Hemşirelik alanına özgü eriştiği bilgiyi analiz eder
12 Kanıta dayalı uygulamaları hemşirelik bakımına yansıtır
13 Hemşirelik öğretiminin temel felsefesini bilir
14 Hemşirelik öğretiminde uygun öğretim ilke ve yöntemleri kullanır
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 5 1 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 7 1 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     57
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı 1. Kıran, Z. ve Eziler Kıran, A. (2010). Dilbilime Giriş, Seçkin. 2. Bahar, M. (2021). Dilbilimin Temel Kavramları. İçinde Karagül, S. ve Şen, E. (Dü.) Türkçe Eğitimin Temel Kavramları, s. (117-178), Eğiten.
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar