Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
OSMANLICA II Üçüncü Düzey THB 108 2 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri --
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Dr. Öğr. Üyesi Betül GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı --
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım ve uygulama
Dersin Amacı Osmanlı alfabesiyle yazılmış metinlerin okunması ve Osmanlı Türkçesinde sık kullanılan bazı gramer hususiyetlerinin öğrenilmesi.
Dersin Tanımı Osmanlı alfabesiyle yazılmış metinleri okumak, Osmanlı Türkçesinde yer alan bazı Arapça ve Farsça gramer kurallarının öğrenilmesi.

Dersin İçeriği
1 Osmanlıca-Türkçe sözlük kullanımının uygulamalı olarak görülmesi.
2 Şemsi-Kameri Harfler ve Arapça Tamlamalar
3 Arapça çatı görevindeki vezinler: Ettirgenlik vezinleri (ifal-tefil vezinleri)
4 Metin okuma ve Arapça tamlamalar ile ettirgenlik çatılı kelimelerin uygulamalı olarak görülmesi.
5 Arapça çatı görevindeki vezinler: Dönüşlülük vezinleri (iftial, infial, tefaul, tefa''ul, istifal vezinleri)
6 Metin okuma ve dönüşlülük vezinleri ile çekimlenmiş kelimelerin uygulamalı olarak görülmesi.
7 Arapça ve Farsça çokluk ekleri ve kurallı çokluk çekimleri.
8 Ara sınav
9 Ebced hesabı
10 Metin okuma ve önceki konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesi.
11 Metin okuma ve önceki konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesi.
12 Metin okuma ve önceki konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesi.
13 Metin okuma ve önceki konuların uygulamalı olarak tekrar edilmesi.
14 Yıl sonu sınavı.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Osmanlı Türkçesinde kullanılan belli başlı vezinlerin çekimi ve kullanımı öğrenilir.
2 Osmanlı Türkçesinde kullanılanı Arapça tamlamaların kuruluşu ve okunuşu öğrenilir.
3 Ebced hesabının kullanım alanlarının öğrenilmesi ve hesaplama becerisi kazanılır.
4 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış metinleri okuyabilme becerisi ilerletilir.
5
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 12 2 24
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 7 7
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 7 7
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     96
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Hayati Develi (2008) Osmanlı Türkçesi Kılavuzu I, İstanbul: Kesit Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Muharrem Ergin (2016) Osmanlıca Dersleri, İstanbul: Boğaziçi Yayınları. Faruk Kadri Timurtaş (2000) Osmanlı Türkçesine Giriş I, İstanbul: Alfa Yayıncılık. Ziyat Akkoyunlu (2009) Kolay Osmanlıca, Ankara: İldem Yayınları. İ. Hakkı Aksoyak (2015) Osmanlı Türkçesi Okuma Kitabı, Ankara: Grafiker Yayınları. Hamit Zübeyr, "Folkloe Nedir?". Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu (1928) Halk Bilgisi Toplayıcılarına Rehber, Halk Bilgisi Dergisi Neşriyatı.

Ders İle İlgili Dosyalar