Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
ONKOLOJİ HEMŞİRELİĞİ İkinci Düzey İHH 608 1 5.00 5.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör DOÇ. DR. PINAR TEKİNSOY KARTIN
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. PINAR TEKİNSOY KARTIN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Sunuş Yolu ile Öğretim, Tartışma, Soru-Cevap, Küçük Grup Çalışması
Dersin Amacı Kanser tanısı konmuş hastaların bakımını optimize etmek, tedavi süreçlerini desteklemek ve hastaların yaşam kalitesini artırmak amacıyla kanser hastalarının özel ihtiyaçlarına yönelik ileri düzeyde bilgi ve beceri kazandırmak. Tedavi protokollerini anlamak, hasta bakımında fiziksel, psikolojik ve sosyal yönleriyle kanser hastalarının bakımında liderlik yapabilme becerisini kazandırmak, ağrı yönetimi ve yaşam sonu bakım gibi kritik konularda bilgi sahibi olmak, onkolojik acilleri tanımak ve bilgi sahibi olmak, hasta ve bakım verenin desteklenmesi için temel hususlar hakkında bilgi sahibi olmak amaçlanmaktadır.
Dersin Tanımı Onkoloji dersi, kanserin nedenleri (etiyolojisi), önlenmesi, tanısı, tedavi yöntemleri ve hasta bakımıyla ilgili teorik ve uygulamalı bilgiler sunar. Kanser hastalarının fiziksel, duygusal ve sosyal gereksinimlerine bütüncül bir yaklaşımla odaklanır ve hem bireysel hem de toplumsal düzeyde onkolojik bakım standartlarını öğretir.

Dersin İçeriği
1 Kanserin Önemi, Epidemiyolojisi: • Dünyada ve Türkiye''de kanserin görülme sıklığı • Kanserin halk sağlığı üzerindeki etkileri ve önemi
2 Etiyolojik Risk Faktörleri: • Genetik faktörler • Çevresel ve yaşam tarzına bağlı faktörler (beslenme, sigara, alkol, radyasyon) • Enfeksiyonlarla ilişkili kanser türleri
3 Kanserin Oluşumu – Karsinogenezis: • Kanserin biyolojik temelleri • Genetik mutasyonlar ve hücresel mekanizmalar • Metastaz süreci
4 Kanserin Sınıflandırılması ve Tanı Yöntemleri: • Kanser türleri ve evrelendirme • KETEM (Kanser Erken Teşhis, Tarama ve Eğitim Merkezleri) hizmetleri • Erken teşhis yöntemleri (biyopsi, görüntüleme, kan testleri)
5 Kanserde Tedavi Yöntemleri: • Kemoterapi: Uygulama yöntemleri ve yan etkilerin yönetimi • Hedefe Yönelik Tedaviler ve Akıllı İlaçlar: Modern tedavi yaklaşımları • Radyoterapi Tedavisi: Temel prensipler ve hasta hazırlığı • Cerrahi Tedavi ve Hormon Tedavileri: Ameliyat türleri ve hormon tedavisinin rolü
6 Semptom Kontrolü ve Hemşirelik Bakımı: • Ağrı, bulantı-kusma, beslenme sorunları gibi semptomların yönetimi • Kanser hastalarına yönelik bütüncül hemşirelik yaklaşımı
7 vize Haftası
8 Onkolojik Aciller ve Hemşirenin Sorumlulukları: Onkolojik acillerin tanımı ve sınıflandırılması Hiperkalsemi Tümör lizis sendromu Spinal kord basısı Febril nötropeni Acil durum yönetiminde hemşirelik müdahaleleri ve iletişim
9 Lösemi, Lenfoma ve Multiple Myelom: Lösemi: Türleri, belirtileri, tedavi ve hemşirelik bakımı Lenfoma: Hodgkin ve Hodgkin dışı lenfomaların farkları, tedavi süreçleri Multiple Myelom: Belirtiler, komplikasyonlar ve bakım yaklaşımları
10 Kök Hücre Tedavisi ve Hemşirelik Bakımı: Kök hücre nakli türleri (otolog, allojenik) Nakil öncesi, sırası ve sonrasında hemşirelik sorumlulukları Komplikasyonlar (greft versus host hastalığı) ve yönetimi
11 Meme Kanseri /Akciğer Kanseri Olgu Sunumu Kanserinin evrelendirilmesi, risk faktörleri Tanı ve tedavi yöntemleri (cerrahi, kemoterapi, radyoterapi) Gerçek bir olgu üzerinde hasta bakım planı oluşturma
12 Palyatif Bakım Semptom Yönetimi: Ağrı, nefes darlığı, bulantı, kusma, yorgunluk gibi semptomların kontrol edilmesi. Psikososyal Destek: Hasta ve ailesinin duygusal ihtiyaçlarına yönelik destek sağlama. Depresyon, anksiyete gibi psikolojik sorunların yönetimi. Manevi Destek: Hastanın ve ailesinin inanç ve değerlerine saygı duyarak manevi ihtiyaçlarına yanıt verme. Aile Destek Mekanizması
13 Terminal Dönem Hasta Bakımı ve Palyatif Bakım Terminal dönemde hastaya ve ailesine yönelik destek Palyatif bakımın temel prensipleri Ağrı yönetimi, semptom kontrolü ve psikososyal destek
14 Kanserli Hastalara Bakım Verenlerin Yaşadığı Güçlükler Fiziksel ve duygusal zorluklar Bakım verenlerin stres ve tükenmişlik riskleri Aile içi dinamikler ve destek mekanizmalarının rolü
15 Onkoloji Hemşirelerinde Tükenmişlik ve Baş Etme Yöntemleri Tükenmişlik sendromu ve belirtileri Stres yönetimi teknikleri Psikososyal destek sistemleri ve öz bakım uygulamaları
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Sık görülen kanser tanı, tedavi ve hemşirelik yönetimini yapabilme
2 Sık görülen Kanserlerin risk faktörlerinin, korunmanın ve erken tanının önemini kavrama
3 Sık görülen kanserlerin tanısında kullanılan yaklaşımların önemini kavrama
4 Sık görülen kanserlerde kemoterapötik ajanların uygulanması ile ilgili yan etkilerin yönetimini sağlama
5 Sık görülen kanserlerin tanısı ile tedavi alan hastaların bakım/eğitim gereksinimlerinin belirlenmesinin önemini kavrar.
6 Ölüm süreci, kanserli birey ve ailesi ile iletişim, kanserli birey ve ailesinin yaşadığı psikososyal sorunları öğrenme
7 Onkolojik hastada palyatif bakım ilklerini öğrenme
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü mezunları, edindikleri ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü mezunları, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşır
4 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü mezunları, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü mezunları, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
7 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar.
10 Tarih Bölümü mezunları, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü mezunları, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır
12 Tarih Bölümü mezunları, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
13 Tarih Bölümü mezunları, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan ve olmayan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü mezunları,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 2 28
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 10 30
Ödevler 3 10 30
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 3 6 18
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 7 2 14
Toplam iş yükü     122
AKTS     5.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 50
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 50
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Can G. İç Hastalıkları Hemşireliği Klinikj Uygulama Rehberi 4. Baskı Güncelllenmiş video anlatımlı. Nobel Tıp Kitabevleri, 2023 Usta Yeşilbalkan Ö, Özkaraman A (edit). "Olgu, Soru ve Yanıtlarla Onkoloji Hemşireliği" Hipokrat Kitabevi, Ankara, 2023 Kapucu S, Kutlutürkan S (edit). Onkoloji Hemşireliği: Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik. Hipokrat Yayınevi, 2020 Akdemir N. Kapucu S, Kutlutürkan S, Akyar İ (Edit yrd). İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı. 7. Baskı Akademisyen Kitabevi, Ankara,2020 Can G (edit). Onkoloji Hemşireliği: Hemşirelik Öğrencilerine Yönelik – Genişletilmiş ve Güncellenmiş 2. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri.2020 Ovayolu N, Ovayolu Ö. (Ed.) Patofizyoloji. Çukurova Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2016. Joyce M. Black, Linda J. Hawks (edit). Cancer Nursing: Principles and Practice.7th ed. 2005
Yardımcı Kaynaklar Kronik hastalıklarda hemşirelik bakımı ile ilgili güncel makaleler.

Ders İle İlgili Dosyalar