Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
GENETİK VE SİTOGENETİK Birinci Düzey GZM 202 4 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. MEHMET ARSLAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli TEORİK ANLATIM
Dersin Amacı MENDEL GENETIĞININ TEMEL PRENSIPLERI, KALITIMIN KROMOZOMAL TEORISI, KROMOZOMAL SAPMA VE MUTASYONLAR, DNA’NIN KIMYASAL YAPISI, REPLIKASYON, TRANSKRIPSIYON, TRANSLASYON, PROKARYOTIK VE ÖKARYOTIK GENLERIN YAPI VE FONKSIYONU, GENETIK MATERYALDEKI DEĞIŞIMLER, REKOMBINANT DNA TEKNOLOJISININ TEMEL ESASLARI VE POPÜLASYON GENETIĞI GIBI KONULARININ ÖĞRETILMESI
Dersin Tanımı MENDEL GENETİĞİ, OLASILIK, MENDEL GENETIĞINDEN SAPMALAR, EKSİK VE KODOMİNANS, GEN INTERAKSIYONLARI, HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KROMOZOMLAR, BAĞLANTI, CROSSİNG OVER VE KROMOZOM HARITALARI, KROMOZOM VARYASYONLARI, FARKLI TÜRLERDE KROMOZOMLAR, KROMOZOMLAR VE CİNSİYET OLUŞUMU, CİNSİYETE BAĞLI KALITIM, KROMOZOMAL MUTASYONLAR, DNA’NIN KIMYASAL YAPISI, DNA REPLİKASYONU VE SENTEZI, DNA ORGANIZASYONU, TRANSKRİPSİYON VE PROKARYOTLARDA TRANSKRIPSİYON KONTROLÜ, ÖKARYOTİK GEN YAPISI VE EKSPRESYONU, TRANSLASYON, GEN MUTASYONLARI, DNA TAHRİBİ VE ONARIMI, TRANSPOSABLE ELEMENTLER VE KANSER, BAKTERI VE FAJ GENETİĞİ, GELİŞİM GENETİĞİ VE GELİŞİMİN GENETİK KONTROLÜ, DNA KLONLAMA VE MANİPULASYONU, RECOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMDA UYGULANMASI VE POPULASYON GENETİĞİ KONULARİ İŞLENECEKTİR

Dersin İçeriği
1 GENETİĞİN KISA TARİHÇESİ VE TEMEL GENTİK KAVRAMLAR, MENDEL GENETİĞİ, OLASILIK, MONOHİBRİT, DİHİBRİT ÇAPRAZLAMALAR
2 MENDEL GENETİĞİNDEN SAPMALAR, EKSİK VE KODOMİNANS, GENE İNTERAKSİYONLARI
3 HÜCRE BÖLÜNMESİ VE KROMOZOMLAR, BAĞLANTI, CROSSİNG OVER VE KROMOZOM HARİTALARI, KHİ- KARE TESTİ
4 KROMOZOM VARYASYONLARI, FARKLI TÜRLERDE KROMOZOMLAR, KROMOZOMLAR VE CİNSİYET OLUŞUMU, CİNSİYETE BAĞLI KALITIM
5 KROMOZOMAL MUTASYONLAR
6 DNA’NIN KİMYASAL YAPISI VE ANALİZİ
7 DNA REPLİKASYONU VE SENTEZİ, DNA ORGANİZASYONU
8 TRANSKRİPSİYON VE PROKARYOTLARDA TRANSKRİPSİYON KONTROLÜ
9 ÖKARYOTİK GEN YAPISI VE EKSPRESYONU
10 TRANSLASYON
11 GEN MUTASYONLARI, DNA TAHRİBİ VE ONARIMI, TRANSPOSABLE ELEMENTLER VE KANSER
12 BAKTERİ VE FAJ GENETİĞİ
13 DNA KLONLAMA VE MANİPULASYONU, RECOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMDA UYGULANMASI
14 POPÜLASYON GENETİĞİ
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 TEMEL GENETİK KAVRAMLARIN TANIMLANMASI, MENDEL GENETİĞİ, DNA MOLEKÜLÜNÜN YAPISI VE FONKSİYONUNU ÖĞRENEBİLECEKTİR
2 GEN ETKİLEŞİMLERİ, KANTİTATİF GENETİK, POPULASYON GENETİĞİNİ ÖĞRENEBİLECEKTİR
3 REKOMBİNANT DNA TEKNOLOJİSİ VE TARIMSAL BİYOTEKNOLOJİ UYGULAMALARI HAKKINDA BİLGİ SAHİBİ OLABİLECEKTİR
4 ---
5 ---
6 ---
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematiksel düşünme yeteneği kazanır ve bu yeteneği kullanır.
2 Matematik ile ilgili bir problemi kurgulayabilir, çözüm yöntemi geliştirebilir ve sonuçları gerektiğinde uygulayabilir.
3 Fiziksel olayları matematiksel modelleme yaparak çözebilme yeteneği geliştirir.
4 Güncel yazılım programları kullanır ve bu yeteneğini bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izlemede de kullanır.
5 Girişimcilik ve yenilikçiliğe önem verir.
6 Soyut düşünme yeteneğini kullanır.
7 Soyut kavramları, matematiksel yöntemler ile somut hale indirgeyerek bunları anlama ve yorumlama yeteneği kazanır.
8 Matematiksel düşüncenin bir sanatsal özelliğe sahip olduğunun farkına varır.
9 Matematik tarihi ile ilgili belirli bir bilgi düzeyinde olur ve bilim tarihinde matematiğin yerini kavrar.
10 Analitik düşünme yeteneği kazanır.
11 Sorgulayıcı ve eleştirel düşünme yeteneği kazanır.
12 Kendi meslektaşları ile takım oluşturabilme ve bireysel bilgilerini takıma yansıtma yeteneği kazanır.
13 Kendi alanı ile ilgili sahip olduğu bilgi birikimini yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
14 Kendi alanı ile ilgili matematiksel bilgileri belirli düzeyde takip edebilecek ve yorumlayabilecek düzeyde bir yabancı dil geliştirir.
15 Sahip olduğu matematiksel bilgileri farklı disiplinlerde de kullanır.
16 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 8 2 16
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     90
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı BASIC GENETICS 2ND ED. WBC GENETICS, ANALYSIS & PRINCIPLES. 2ND ED. BROOKER. AN INTRODUCTION TO GENETICS ANALYSIS 8E. W.H. FREEMAN. PRINCIPLES OF MEDICAL GENETICS BY THOMAS D., M.D. GELEHRTER, FRANCIS S. COLLINS, DAVID GINSBURG
Yardımcı Kaynaklar BİTKİ BİYOTEKNOLOJİSİ VE GENETİK İLKELER, TEKNİKLER VE UYGULAMALAR / PLANT BİOTECHNOLOGY AND GENETİCS: PRİNCİPLES, TECHNİQUES, AND APPLİCATİONS 2012 ISBN 978-605-133-182-9

Ders İle İlgili Dosyalar