Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
AERODİNAMİK Birinci Düzey UZM301 Zorunlu 5 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör ÖĞRETİM ÜYESİ SERPİL ÖZKILIÇ
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DR. ÖĞRETİM ÜYESİ SERPİL ÖZKILIÇ
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı
Dersin Veriliş Şekli Örgün
Dersin Amacı AERODİNAMİK ALANINDAKİ TEORİK, DENEYSEL ÇALIŞMALAR HAKKINDA BİLGİ EDİNMEK, BUNLARI MÜHENDİSLİK UYGULAMALARINDA KULLABİLME YETENEĞİ GELİŞTİRMEK
Dersin Tanımı Aerodinamik, hareket eden gazlarla (genellikle hava ile) cisimler arasındaki etkileşimleri inceleyen bilim dalıdır. Bu etkileşimler genellikle hava akışıyla ilgili olduğundan, aerodinamik genellikle uçaklar, roketler, otomobiller, gemiler ve rüzgar türbinleri gibi hava ile temas halinde olan cisimlerin tasarımı ve performansıyla ilgilenir. Aerodinamik, hava akışının özelliklerini, basınç dağılımını, akışkanın hızını, türbülansı ve sürüklenmeyi içeren bir dizi kavramı inceler.

Dersin İçeriği
1 Aerodinamiğin temel prensipleri ve temel kavramlar.
2 Aerodinamiğin temel denklemleri.
3 Potansiyel akış.
4 Aerodinamik kuvvetler.
5 Aerodinamik kuvvetleri etkileyen faktörler.
6 Sınır tabaka teorisi.
7 Kanat profilinin analizi ve kanat karakteristikleri.
8 Ara Sınav
9 İnce kanat teorisi.
10 Vortex panel metodu.
11 Sıkıştırılamayan akışta kanat profili analizi.
12 Sıkıştırılabilir akışta kanat profili analizi.
13 Sıkıştırılabilir akışta kanat profili analizi.
14 Sıkıştırılabilirlik ve hız aralıkları, Mach sayısı.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Aerodinamiğin temel kavram ve ilkelerini tanımlayabilmek.
2 Aerodinamik yüklerin saptanmasına ilişkin uygulanan yöntemleri öğrenmek ve ilgili hesaplamaları yapabilmek.
3 Keskin kenarlı geometriye sahip bloklardaki akışı kavramak ve ilgili mühendislik problemlerini çözebilmek.
4 Hava akımının uçak ve elemanları üzerindeki etkilerini fizik yasalarını ve temel matematik yöntemleri kullanarak açıklayabilmek.
5 Aerodinamiğin temel ilkeleriyle uçuş operasyonlarına ilişkin uygulamalarını ilişkilendirebilmek.
6 Sıkıştırılabilir akışlar hakkında bilgi edinmek.
7 Aerodinamik ile ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi kazanmak
8 Aerodinamik yapıya sahip bir cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi kazanmak
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimine sahip olma becerisi.
2 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi.
3 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
4 Etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
5 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci.
6 Bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
7 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
8 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi
9 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; Mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 0 0 0
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 10 2 20
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 10 3 30
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     92
AKTS     4.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar Fundamentals of Aerodynamics, John D. Anderson

Ders İle İlgili Dosyalar