Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
FOLKLOR VE TÜRK EDEBİYATI Birinci Düzey TDE459 Seçmeli 7 6.00 6.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL GÖRKEM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı yoktur
Dersin Veriliş Şekli Sözlü anlatım
Dersin Amacı Yazılı kültüre dayalı Türk edebiyatının meydana gelmesinde, Türk folklor ve halk edebiyatının katkılarını ve bu husustaki tartışmaları gözden geçirmek.
Dersin Tanımı İslamiyet öncesi, İslami Devir ve Batı tesirindeki Türk Edebiyatı dönemlerinde oluşan yazılı kültüre ait eserlerde Türk folklorundan yararlanma, bu konudaki bakış ve yorum denemeleri.

Dersin İçeriği
1 Bir güzel sanat dalı olarak edebiyat, yazılı ve sözlü edebiyat
2 Folklor ve halk edebiyatı kavramları, tanım ve kapsamları
3 İslamiyet Öncesi Türk Edebiyatı örneklerinde folklor ve halk edebiyatı
4 Eski Türk Edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-1
5 Eski Türk Edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-2
6 Tanzimat Edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-1
7 Tanzimat Edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-2
8 Vize
9 Servet-i Fünun edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-1
10 Servet-i Fünun edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-2
11 Servet-i Fünun dışında kalan (mutavassıtin) edebiyat mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri
12 Milli Edebiyat mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-1
13 Milli Edebiyat mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-2
14 Milli Edebiyat mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakış tarzları ve düşünceleri-3
15 Final
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Folklor ve halk edebiyatı kavramlarının tanımının ve kapsamlarının öğrenilmesi.
2 İslamiyet öncesi Türk Edebiyatı örneklerinin incelenmesi.
3 Eski Türk Edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakışının öğrenilmesi.
4 Tanzimat Edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakışının öğrenilmesi.
5 Servet-i Fünun edebiyatı mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakışının öğrenilmesi.
6 Servet-i Fünun dışında kalan (mutavassıtin) edebiyat mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakışının öğrenilmesi.
7 Milli Edebiyat mensuplarının folklor ve halk edebiyatına bakışının öğrenilmesi.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, edindiği bilgi ve becerileri kullanır. Sosyal bilimlerin diğer alanlarında yürütülen çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Türk Dili ve Edebiyatı sahasına giren eserleri okuma, anlama, inceleme ve yorumlama konusunda kuram ve yöntemleri öğrenir ve bunları eserler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Kişisel ve kurumsal gelişimini tamamlayarak planlar.
3 Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
4 Türk Dili ve Edebiyatı alanında, bilgi ve internet teknolojilerini kullanarak nicel ve nitel verilerle bilgileri düzenler, iletir, saklar; kişi ve kurumlarla paylaşır.
5 Türk Dili ve Edebiyatı alanında yapılmış güncel araştırmaları takip edebilecek, meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi edinir. Bu yabancı dil bilgisiyle kendi alanındaki bilgileri takip eder ve kullanır.
6 Beşeri bilimler alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır ve bu etkinliklerin düzenlenmesinde etkin rol alır.
7 Beşeri bilimler alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik ve ahlaki değerleri gözeterek kalite yönetim süreçlerine uygun davranır.
8 Beşeri bilimler alanında sosyal, kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Türkçeyi doğru, güzel ve etkin kullanmayı öğrenerek iletişim kurma becerisini geliştirir. Anlama, yorumlama ve çözümleme yetkinliğine sahip olarak bu alandaki bilgisini araştırma ve geliştirme yönünde kullanır.
10 Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
11 Türk dilinin çağdaş lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak üzerinde dilbilimi ve dilbilgisi incelemeleri yapar.
12 Yeni Türk Edebiyatı alanının tarihi dönemlerine ve edebiyat tarihçiliğine uygun olarak, bilimsel bir şekilde incelemeler ve değerlendirmeler yapar. Dönemlerin tarihini, evrelerini, gelişimini, özelliklerini öğrenerek dönemlere hâkim olan başlıca akım, ekol, edebî çevre, yazar ve şairleri manzum ve mensur eserleriyle açıklar.
13 Eski Türk Edebiyatı tarihini araştırır ve öğrenir. Eski Türk edebiyatı manzum ve mensur metinlerini Osmanlı Türkçesi alfabesiyle okur ve günümüz harflerine aktarır. Bu metinler üzerinde nesre çeviri, şerh, yorum, tahlil ve inceleme çalışmaları yapar ve gerekli yöntemleri öğrenir. Eski Türk edebiyatında kullanılan nazım şekillerini kavrar ve aruz bilgisi edinir.
14 Türk halk edebiyatının ortaya çıkışını sağlayan sözlü, yazılı ve elektronik kültür ortamlarını kavrar; sözlü kültürün temel niteliklerini öğrenerek halk edebiyatı metinleri üzerinde inceleme ve değerlendirme yapar. Bu metinlerin hangi temel esaslar üzerine inşa edildiğini kavrayarak anonim, âşık ve tekke edebiyatı çevresinde şekillenen halk edebiyatının tarihi ve sosyo-kültürel gelişimine vakıf olur.
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 1 14
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 14 1 14
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     58
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 28
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 12
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Pakize Aytaç (2010) Folklro ve Edebiyat, Berikan Yayınevi.
Yardımcı Kaynaklar ALANGU, Tahir (1983) Türkiye Folkloru Elkitabı, İstanbul: Adam Yay., s. 130- 142. ARTUN, Erman (2005) Türk Halkbilimi, (2. baskı), İstanbul: Kitabevi Yay., s. 47-82. CAHANGİR, Esed (2001) Gedim Türk Edebiyatının Linguistik Poetikası, Baü: Elm Neşriyat. ERCİŞ, Pakize (1984) “Halk Edebiyatını Tenkid (Halk Edebiyatı’na Bakışlar, Yorumlar ve Halk Edebiyatı’ndan Faydalanma Cereyanı)”, (Basılmamış Doktora Tezi) Erzurum: Atatürk Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü. FİLİZOK, Rıza (1991) Şiirimizde Halk Edebiyatı Tesirleri Üzerine Notlar, İzmir: Ege Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Yay. OĞUZ, Öcal vd. (2004) Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, Ankara: Grafiker Yayıncılık, s. 31-67; 85-111. ÖZTÜRKMEN, Arzu (1998) Türkiye’de Folklor ve Milliyetçilik, İst.: İletişim Yay., s. 19-67; 271-274. Dünden Bugüne ‘Türk Sözel Edebiyatı’: Değişim ve Dönüşüm (İsmail Görkem); Eski Türk Şiiri: Ata Sözleri, İlâhi_Tan Tanrı Geldi (Reşid Rahmeti Arat); DLT’den: Bahar Tasviri, Bir Aşk Şiiri (Talât Tekin); Selçuklu’dan Cumhuriyete: Halk Şairlerinde Türkçe Sevgisi (İsmail Görkem); Folklor Hareketlerinin Türkiye’deki Geçmişi (Tahir Alangu); Halk Medeniyeti-I, II (Ziya Gökalp); Yeni Bir İlim: Halkıyât: Folklore (Köprülüzâde Mehmed Fuad); Yeni Bir İlim: Halkıyât: Folklore (Fevziye Abdullah Tansel); Folklor-Folklore (Rıza Tevfik); Hilmi Ziya Ülken’de Türk Rönesansı Arayışı ve Destan (Ümmühan Bilgin Topçu); Mustafa Necati Sepetçioğlu’nun Türk Mitolojisi ve Destan Geleneği Çalışmaları Üzerine Bir Değerlendirme (İsmail Görkem); Folklor Şiire Düşman (Cemal Süreya); Folklor Şiire Düşman: Anlambilimsel Bir Çözümleme (Selim Temo); Halkbiliminin Çalışma Kadrosuna Yeni Bir Başlık: Cep Telefonu Mesajları (Şeref Boyraz)

Ders İle İlgili Dosyalar