Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
YARGI HUKUKU Üçüncü Düzey TİB 684 Seçmeli 2 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yalnızca doktora öğrencileri kabul edilir
Eğitimin Dili Türkçe ve Arapça ilgili metinler
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı YRD.DOÇ. DR. MENDERES GÜRKAN
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Arş. Gr. Osman Bayder
Dersin Veriliş Şekli Takrir, örnek metin okuma ve üzerine yorum yapma
Dersin Amacı İslam Yargı Hukukunun oluşmasına etki eden amiller, tarihi süreç, yapı ve ilgili problemlerin kavranması
Dersin Tanımı İslam Yargı Hukukunun teşekkülü, ve gelişimi, yargıda görev alanlar, ispat vasıtaları gibi konular karşılaştırmalı olarak işlenecektir

Dersin İçeriği
1 İslamiyet öncesi yargı hukuku sistemleri
2 İslam Yargı Hukukunun oluşmasına kaynaklık eden naslar
3 Muhakeme faaliyetini yürüten görevliler
4 Hakimlerle ilgili konular; vasıfları, tayinleri, görev ve yetkileri
5 Yardımcı memurlar; müftiler, zabıt katipleri
6 Muhakeme usulü
7 Muhakemede müracaat edilen deliller; ikrar, şehadet, yemin, karine ve emareler
8 Hükümlerin infazı
9 Muhtemel vize haftası
10 Mezalim mahkemeleri
11 Mecelle; Kıtâbu'd-Da'va
12 Mecelle; Kıtâbu'l-beyyinat
13 günümüz Türkiye'sinde Muhakeme hukukunun genel yapısı
14 Genel değerlendirme
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Farklı yargı hukuku sistemlerini tanıma
2 Muhakeme Hukukuna ilişkin kavramlara aşinalık kazanma
3 Muhakeme usulünün aşamalarını öğrenme
4 Muhakemede esas alınan delilleri kavrama
5 Mecelle'nin ilgili kısımlarını öğrenme
6 Türk Yargı hukuku ile karşılaştırma yeteneğini kazandırma
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Kuranın manasını kavrar,yorumu hakkında söz sahibi olur.
2 Kuran ilimleri ve tefsir metinleri hakkında vukufiyetli bilgi sahibi olur, bu metinler hakkında yorum ve değerlendirme yapabilme becerisi kazanır.
3 Geniş ve derin bir Kuran kültürüne sahip olur, uluslararası düzeyde bilimsel toplantılara katılır, alanı ile ilgili tezler ileri sürüp savunabilir.
4 Hadislerin İslam’daki yerini bilir, Sünnetin Kur’ân-ı Kerim ışığında anlaşılacağını, lafız ve maksat arasındaki ilişkiyi kavrar, gaybî olanla olmayanları birbirinden ayırt eder, çelişki görülen hadisleri uzlaştırır.
5 İsnadın ortaya çıkışını, yerleşmesini, ravilerde aranan özellikleri ve ravilerin nasıl tenkid edildiğini bilir. Hadisin farklı rivayetlerini toplayıp sened ağını ortaya çıkararak onu değerlendirme yeteneğini kazanır.
6 Hadis değerlendirmelerinde bütünlüğün sağlanması gerektiğini bilir, sened ve metin tenkidinde bütünlüğü sağlama prensiplerini bilir, Hadisi anlama ve anlatmada bütünlüğün nasıl sağlanacağını bilir ve Hadisleri bütünlük esaslarına göre değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
7 Klasik hadis ve tarih kaynaklarını, zihniyet yapılarını objekitif bir bakış açısıyla değerlendirir
8 XIX. ve XX. yüzyıllarda İslâm âlemindeki ihya hareketlerini doğuran nedenleri ve günümüz İslâm dünyasındaki ana dini akımları tanır.
9 İlk Dönemde ortaya çıkan Haricilik, şia, Mutezile, Mürcie gibi mezhepleri tanır.
10 Teolojik tartışmaların metodolojik ve tarihsel yönlerini kavrar ve değerlendirir.
11 İslam düşüncesinin güncel problemlerini tespit ve değerlendirme kabiliyetini kazanır.
12 Çağdaş teolojik problemlere çözüm önerebilme becerisini kazanır.
13 Dinî konularda alanında uzman akademisyenlerle çeşitli sempozyum, konferans, açık oturum ve panellerde bilgi paylaşımı kabiliyet ve becerisini geliştirme yeteneğine sahip olur.
14 Çağdaş değer ve ilkeler bazında, kazanılan bilimsel değer ve persfektif çerçevesinde insanlığa faydalı olma ilkesine bağlı kalınarak düzgün, tutarlı ve iyi bir vatandaş olma düşüncesini yaşatmaya çalışmak.
15 Din alanının kapsamı temel alınarak bilgilendirilme ihtiyacının gerekli ve lüzumlu olduğu kişi ve tüzel kişilerin ihtiyacı olan yazılı, sözlü ve görsel alanda sunum tecrübelerinin kazandırılması.
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ödevler 5 3 15
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 3 3
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 3 3
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     150
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Prof.Dr. Fahrettin Atar, İslam Adliye Teşkilatı, Prof.Dr.Abdülaziz Bayındır, Mecelle'inin ilgili kısımları
Yardımcı Kaynaklar el-İhtiyar'ın ve Bidayetü'l-Müctehid'in ilgili kısmı

Ders İle İlgili Dosyalar