Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
SPEKTROSKOPİK YAPI ANALİZİ I Birinci Düzey KİMS447 Seçmeli 7 3.00 3.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Enstrümental Analiz I
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İSMAİL YILDIRIM
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı PROF. DR. İLHAN ÖZER İLHAN, PROF. DR. ZÜLBİYE KÖKBUDAK
Dersin Veriliş Şekli Yüz yüze
Dersin Amacı Ders tanımı içerisinde belirlenmiş olan Spektroskopi konuları hakkında öğrencilere bilgiler verir. Organik Kimya Laboratuarında Sentez amaçlı yapılacak Tez çalışmalarının temellerini hazırlar.
Dersin Tanımı Spektroskopi, Çeşitleri ve temel prensipleri, Moleküler spektroskopik yöntemlerin tanıtılması

Dersin İçeriği
1 Spektroskopiye giriş, elektromağnetik ışının temeli ve madde ile etkileşim türleri
2 Moleküler spektroskopi, moleküler enerli seviyeleri, Absorbsiyon spektrumları.
3 Önemli moleküler spektroskopik teknikler: UV, IR-Raman, NMR ve MS.
4 UV spektrumu, teori, moleküler elektronik geçiş türleri ve enerjileri
5 İnstrümentasyon, organik bileşiklerin karakteristik absorbsiyonları, yapı tayini,
6 IR spektroskopisi, teori, instrümentasyon, uygulamalar, Raman spektroskopisi
7 Organik fonksiyonel grup frekansları ve IR spektrum-yapı değerlendirilmesi,
8 ARASINAV
9 1H-NMR spektroskopisi, teori, kimyasal kayma, bileşiklerde simetri ve eşdeğer 1H
10 Spin-spin yarılması, etkileşme sabitleri ve etkileyen faktörler,
11 1H-NMR spektrumu ile yapı değerlendirilmesi, örnek ve uygulamalar.
12 1H-NMR spektrumu ile yapı değerlendirilmesi, örnek ve uygulamalar.
13 13C-NMR spektrumları, esası ve yapı değerlendirilmesi.
14 IR, UV ve NMR spektroskopilerinin uygulamaları, spektrumların beraber değerlendirilmesi ve yapı tayini örnekleri.
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Elektromanyetik ışıma, atom ve moleküllerle olan etkileşimleri hakkında bilgi edinir
2 Absorpsiyon kanunları hakkında bilgi edinir
3 Spektrofotometre, temeli nasıl analiz yapılır öğrenir
4 IR spektrum çözümleri, pratik uygulamalar
5 Organik ve inorganik reaktifler ve spektrumları
6
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç, gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olabilme becerisi
2 Matematik, fen ve kimya alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme becerisi
3 Bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği.
4 Kimya alanıyla ilgili uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek.
5 Mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme yetkinliği
6 Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, sorgulayabilme ve öğrenmeyi yönlendirebilme yetkinliği
7 Sorunlara çözüm önerme yetkinliği.
8 Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nitel ve nicel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme yetkinliği
9 Bir yabancı dili kullanarak Kimya alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilme yetkinliği
10 Kimya alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme ve bu yolla doğru bilimsel kaynaklara ulaşabilme yetkinliği
11 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olma yetkinliği
12 Çevre koruma, iş/laboratuvar güvenliği bilinci.
13 Disiplinlerarası konularda/gruplarda çalışabilme becerisi
14 Uygulama için gerekli olan modern cihazları kullanabilme becerisi.
15 Kimya ve ilgili alanlarda dünyadaki yenilikleri ve gelişmeleri takip edebilme yetkinliği
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 13 2 26
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ödevler 1 1 1
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 0 0 0
Ara sınavlar 1 5 5
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 10 10
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     52
AKTS     2.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı • Erdik, E., Organik Kimyada Spektroskopik Yöntemler, Gazi Büro Kitabevi, Ankara, 1993. • Organik Kimya, R.J. Fessenden, J.S. Fessenden, M.W. Logue, Çeviri Editörü: T. Uyar, Güneş Kitabevi, 6. Baskı (2001). • Organik Kimya, G. Solomons, C. Fryhle, Çeviri Editörleri: G. Okay, Y. Yıldırır, Literatür Kitabevi, 7. Baskı (2002).
Yardımcı Kaynaklar • Silverstein, R.M., Bassler, G.C., Morrill, T.C., Spectrometric Identification of Organic Compounds, John Wiley & Sons, 4nd Ed., New York, 1981.

Ders İle İlgili Dosyalar