Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
EKONOMETRİ I İkinci Düzey MLY 525 Seçmeli 1 7.00 7.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı DOÇ. DR. HACI MEHMET TAŞÇI
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı -
Dersin Veriliş Şekli Teorik
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere ileri düzey ekonometri yöntemlerinin tanımlanması ve anlatılması, ve ampirik çalışmalar için gerekli olan ileri teknikleri kazandırmaktır. Ekonometrik yöntemlerin uygulanması hem Stata hem de Eviews programları kullanılarak yapılacaktır. Dolayısıyla, öğrencinin Doktora Tez aşamasına geçtiğinde ampirik uygulama yapabilme ve bulgulardan hareketle bir takım politikalar üretme ya da önerebilme yeteneğinin geliştirmesi hedeflenmektedir.
Dersin Tanımı EKK, Maximum olabilirlik yöntemi ile tahmin, Temel Testler vs....

Dersin İçeriği
1 Temel İstatistik Konuları Genel Hatırlatma: Olasılık Teorisi ve İstatistiki Dağılımlar, Tahmin ve Hipotez Testleri
2 Basit ve Çoklu Regresyon Denklemlerinde Tahmin: EKK Yöntemi ve Temel varsayımlar
3 EKK Yöntemi ile Tahmin ve Tahminin Matrisler kullanılarak Yapılması, Parametre Tahmincilerine ilişkin temel özellikler ve ispat.
4 Maksimum Olabilirlik Yöntemi ile Tahmin & Bilgisayar Uygulaması I
5 Parametrelere İlişkin Doğrusal Sınırlamalar, Modelin Genel Anlamlılık Düzeyine ilişkin Hipotez Testleri: t-test, F-Testleri, Olabilirlik Oranı Testi.
6 Bilgisayar Uygulaması I: Stata ve Eviews’de Veri Girişi ve Tahmin.
7 Parametrelere İlişkin Doğrusal Olmayan Sınırlamalar: Wald ve Lagrangian Çarpanı Testleri.
8 ARASINAV
9 Doğrusal Olmayan Modellerde Tahmin, Modeli Doğrusallaştırma ve Farklı Fonksiyonel Yapılar Altında Tahmin, Model Seçimi ve Model Seçimine ait Testler ve Bilgi Kriterleri (AIC, SIC, HQ)
10 Temel Varsayımlardan Sapmalar I: Çoklu Bağlantı Sorunu ve Değişen Varyans Sorunu, Temel Testler ve Modeli bu tür Sorunlardan Arındırma Yolları.
11 Kukla Değişkenler ve Kukla Değişken İçeren Modeller & Bilgisayar Uygulaması II
12 Temel Varsayımlardan Sapmalar II: Otokorelasyon ve Normallik Varsayım İhlali, Konuya İlişkin Temel Testler ve Modeli bu tür Sorunlardan Arındırma Yolları.
13 Eşanlı Denklem Sistemleri, Görünürde İlişkisiz Denklemler ve Tahmin Yöntemleri
14 Bilgisayar Uygulaması III
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Öğrenci bu dersi bitirdiğinde, model kurup bunu tahmin edebilecek ve modele ait bir takım temel ve üst düzey testleri yapabilecektir.
2 Ekonometrik uygulamalı çalışmaları değerlendirebilme yeteneğini kazanır.
3 Basit ve çoklu regresyon tekniklerini kavrama ve ilgili alana ilişkin modelleri tahmin etme becerisi kazanma.
4 Maliye, İktisat ve ekonometri arasındaki ilişkiyi anlama, ekonometrinin iktisata katkısını değerlendirme becerisini edinmek
5 Ekonometrik uygulamalarda oluşabilen problemleri tespit etme, bunları uygun tekniklerle giderme yeteneğini kazanmak.
6 Ekonometrik uygulamalar için gerekli uygun bir bilgisayar paket programını (Eviews ve Stata) kullanma becerisini elde etmek.
7
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Maliye alanı ile ilgili temel kavramsal bilgilere, uygulamadaki yansımaları da göz önüne alacak şekilde ileri düzeyde sahip olma
2 Bilgileri analiz etme, uygulamadaki yansımaları değerlendirme
3 Maliye alanına ilişkin sorunları tespit etme, gerek ekip gerek bireysel olarak sorunları çözebilme, elde edilen bulguları rapor haline getirip sunma.
4 Maliye ile ilgili alt dallarda uzmanlaşmak ve diğer sosyal bilimler alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası yorum üretmek ve analiz yapma becerisine sahip olmak
5 Ulusal, bölgesel ve küresel ölçekte karşılaşılan sorunları iktisadi analiz yöntemleriyle analiz edebilmek ve çözüm önerileri geliştirebilmek
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 14 3 42
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ödevler 7 3 21
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 20 20
Ara sınavlar 1 2 2
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 1 20 20
Yarıyıl sonu sınavı 1 2 2
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     149
AKTS     6.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 100
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   100
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Ekonometri (Recep Tarı; 2010), Ekonometri Temel Kavramlar (Selahattin Güriş ve Ebru Çağlayan), Greene, Econometric Analysis (William, H.; 2009) ve Econometric Methods (Johnston and Dinardo; 1997)
Yardımcı Kaynaklar Eviews ile Temel Ekonometri (Selahattin Güriş, Ebru Çağlayan ve Burak Güriş) & Temel Ekonometri (Gujarati; 2001 [çeviri])

Ders İle İlgili Dosyalar