Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
HİPOBARİK (YÜKSEK) FİZYOLOJİ İkinci Düzey ELK208 3 1.00 1.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri YOK
Eğitimin Dili TÜRKÇE
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Bekir Çoksevim
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Dr.M.Akif Baktır-E.Başaran
Dersin Veriliş Şekli İnteraktif sınıf ders ve uygulaması
Dersin Amacı Hipobarik hipoksik faktörlerin vital fonksiyonlar üzerine etkilerini anlatmaktır.
Dersin Tanımı Önemli çevre faktörlerinden olan hipobarik hipoksinin(yükseklik)insan üzerine olan etkilerinin fizyolojik temellerini kapsar.

Dersin İçeriği
1 Atmosferin yapısı ve kompozisyonuna genel bakış
2 İrtifa yüksekliği, basıncı ve sıcaklığının tespit edilmesi
3 Atmosfer ve zonlarının fizyolojik bölümleri
4 Yüksek irtifada solunum fonksiyonu
5 Oksijen satürasyonu ve Hipoksi
6 Yüksek irtifada kan gazları ve taşınmaları
7 Oksijen Toksisitesi ve Dekompresyon rahatsızlıkları
8 Hız ve Hızlandırmanın etkileri
9 Ara Sınav
10 Sıcak ve soğuk stresin Etkileri
11 Yüksek irtfada görme problemleri
12 İrtafaya bağlı işitme problemleri
13 Yükseklikte stres ve yorgunluk
14 Yüksek irtifada fizyolojik sorunlar
15 Proje sunumu ve final sınavı
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 yüksek irtifa kavramı hakkında yeterli bilgiye sahip olmak
2 Fiziksel irtifa ile fizyolofik irtifa kavramlarını değerlendirebilmek
3 Hipobarik faktörlerin yaşamsal fonksiyonlar üzerine etkisini kavramak
4 Yüksekliğe bağlı hipoksinin yaşamsal fonksiyonlara etkisini açıklayabilmek
5 Yükseklikle birlikte soğuğun etkisini de anlatabilmek
6 Radyasyon ve ozon gibi faktörlerin canlı sistemler üzerine etkisini izah edebilmek
7 Hipobarik hipokside termoregulasyon hakkında yorum yapabilmek
8 Hipotermi konusunda açıklamalarda bulunabilmek ve
9 Hipotermide ilk yardım bilgi ve becerisine sahip olmak
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Besin Hijyeni ve Teknolojisi alanında temel ve yeterli bilgi birikimine sahip olur, öğrendiği bilgileri etkin olarak kullanabilir
2 Mesleğini uygularken bilimsel ve mesleki etik kurallarını ve hayvan haklarını gözetir
3 Yeterli bilgi birikimi ve deneyimiyle karşılaştığı problemler ile ilgili çözüm üretebilir ve uygulayabilir
4 Birey ve halk sağlığı açısından koruyucu hekimliğin temel kurallarını bilir ve uygulayabilir
5 Veteriner hekimlik alanındaki halk sağlığı çiftlikten sofraya gıda güvenliği ve teknolojisi konularında yeterli bilgi ve beceri kazanır
6 Besin Hijyeni ve Teknolojisi ile ilgili mevzuatı bilir ve mesleki problemleri farklı bakış açılarından analiz edebilir
7 Meslektaşları, diğer meslek mensupları ve gıda endüstris çalışanları ile iyi iletişim kurabilir
8 Yazılı ve sözlü olarak kendisini iyi ifade edebilir, Yabancı dil ve bilişim teknolojilerini yeterince bilir ve kullanır
9 Kendi kendine öğrenme araştırma ve uygulama yeteneğini kazanır ve hayat boyu öğrenmeyi ilke edinir
10 Genel kültüre sahip, ülkenin sosyal ve ekonomik yapısı konusunda bilgili ve duyarlı olmayı ilke edinir
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 1 12
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 3 1 3
Ödevler 1 2 2
Sunum / Seminer hazırlama 1 2 2
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 2 2
Ara sınavlar 0 0 0
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 5 2 10
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     32
AKTS     1.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 20
Kısa sınav 0 0
Ödev 1 20
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı
Yardımcı Kaynaklar

Ders İle İlgili Dosyalar