Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARİH SOSYOLOJİ Birinci Düzey TAR 432 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mustafa Yıldız
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Tarihsel ve sosyolojik verileri birlikte kullanmanın önemini sosyal tarih bağlamında öğretmektir.
Dersin Tanımı Tarihsel sosyolojinin tanımı ve açıklanması, Avrupa'da Roma İmparatorluğunun son zamanlarından itibaren sosyal kurumların oluşum süreci ve tarihi, Türk sosyal yapısının Göktürkler döneminden itibaren evrim süreçleri

Dersin İçeriği
1 Tarihin tanımı, anlamı ve bilim olarak önemi, sosyolojinin alanı ve konusu
2 Sosyal yapının tarihsel evrelerde teşekkül süreçleri ve günümüze nasıl evrildiği
3 Avrupa'da Roma İmparatorluğu çökerken ortaya çıkan kurumlar ve Kavimler göçü
4 Avrupa'da Roma İmparatorluğu çökerken ortaya çıkan kurumlar; Feodalite ve Hristiyanlık
5 Feodalite ve Hristiyanlık ve Cermen kültürünün ortak ürünleri, sanat, kültür ve düşünce yapısı; Avrupa'da Burjuvazi ve Sanayi devrimi sonrasında sosyal yapı
6 Türk Tarihine damga vuran değişim süreçleri: Bozkır kültürü ve göç
7 Türklerin İslamiyet'i kabulü ve değişen toplumsal ve siyasal kurumlar
8 Arasınav
9 İslam dünyasında medreseler
10 Türk modernleşmesi ve batılaşma süreci; modern Türkiye'nin sosyal ve kültürel dokusu
11 Türkiye'deki tarihçiliğin ve toplum bilimcilerin en son ürünleri üzerinden metodoloji konusunda geldiğimiz genel durumun analiz edilmesi
12 Sosyal yapı incelemelerinde karşılaştırma, model ve merkez-çevre ilişkileri perspektifinden elde edilen sonuçlar
13 Tarihsel ve sosyolojik bilgi üretimi esnasında kuram/teori ve genellemelerden yaralanılması ve bu yöntemin muhtemel sakıncaları
14 Yarıyılsonu sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihle sosyolojinin kesiştiği ve ayrıştığı yönleri kavrar,
2 Sosyolojik araştırmalarda tarihsel perspektifin kullanılmasının önemini kavrar,
3 Tarihsel sosyolojinin tanımı ve açıklanmasını yapar,
4 Sosyal kurumların oluşum sürecinde tarihi faktörlerin önemini açıklar,
5 Sosyolojik ve tarihî araştırma teknikleri arasında ilişkileri kural ve bunun önemini kavrar,
6 Tarih ve sosyolojinin benimsediği karşılaştırmalı bakış açısını benimser,
7 Toplumun geçmişten günümüzde değişim ve süreklilik gösteren alanlarını açıklar.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Korece okuma-yazma, dinleme-konuşma becerilerini temel ve/veya ileri düzeyde geliştirir. ulusal ve uluslararası platformlarda, kendisini etkili bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade edebilecek Korece dil yeterliğini kazanır.
2 Kore Edebiyatı''na ait farklı türden eserleri; bu eserlerin tarihi, kültürel ve sosyal bağlamını öğrenir.
3 Kore dilinin yapısını, özelliklerini ve gelişimini öğrenir. Dil bilgisi, ses bilgisi, söz-dizim, anlam bilim, biçem bilim, söylem bilim ve derlem bilim konularında yetkinlik kazanır.
4 Korece''den Türkçe''ye, Türkçe''den Korece''ye farklı alanlardan her seviyede metinleri tercüme edebilecek bilgi ve yetkinliğe ulaşır.
5 Alanıyla ilgili en son teknolojileri öğrenir. Türkiye ve dünyanın farklı ülkelerinde Korece alanında mesleğini icra edecek bilgi, beceri ve yetkinliğe sahip olur.
6 Dilbilim, yabancı dil öğretimi, edebiyat eleştirisi ve metin çevirisi gibi alanlarda yeterli bilgi ve birikime sahip olur. Edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri ilgili alanlarda da kullanabilecek yetkinliği kazanır.
7 Mesleği ile ilgili alanlarda karşılaşılan problemleri tanımlar ve bu konuda beklentileri karşılayacak çözümler geliştirir. Karşılaşılan problemlerin çözümü için ilgili kurumlar ile iş birliği yapma ve çözüm geliştirme becerisi kazanır.
8 Disiplinlerarası bilgi birikimi ve bakış açısı kazanır. Disiplinlerarası bilgisini ve birikimini kullanabilecek yetkinliğe sahip olur.
9 Eleştirel ve analitik düşünme becerisi geliştirir. Sahip olduğu kuramsal bilgiyi ve eleştirel birikimi etkili olarak kullanır.
10 Bireysel olarak ve grup içinde uyumlu çalışır. Mesleği ile ilgili proje, inovasyon çalışmaları geliştirme ve uygulama becerisi kazanır.
11 Edebiyat kültürü içinde çevre, ırk, cinsiyet, din ve ekonomik konularda bilgi ve anlayış sahibi olur. Bu konularda topluma bilgi, birikim ve düşünce olarak katkı sağlayabilecek farkındalık geliştirir.
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tarih Sosyolojisi, Derleme: Ramazan Yelken, Ankara: Vadi Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Burke, P. (2005) Tarih ve Toplumsal Kuram, (Mete Tunçay, çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Skocpol, T. (Ed.). (2002). Tarihsel Sosyoloji, (Ahmet Fethi, çev.). İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yay. Ergun, D. (1982). Sosyoloji ve Tarih, Sosyolojide Yöntem Sorunu, İstanbul:Der yay. Behar, B. E. (1996). İktidar ve Tarih, Türkiye'de Resmi Tarih Tezinin Oluşumu (1929-1937), İstanbul: Afa yay.

Ders İle İlgili Dosyalar