Dersin Adı Dersin Seviyesi Dersin Kodu Dersin Tipi Dersin Dönemi Yerel Kredi AKTS Kredisi Ders Bilgileri
TARİH SOSYOLOJİ Birinci Düzey TAR 432 Seçmeli 8 4.00 4.00 Yazdır
   
Dersin Tanımı
Ön Koşul Dersleri Yok
Eğitimin Dili Türkçe
Koordinatör
Dersi Veren Öğretim Eleman(lar)ı Doç. Dr. Mustafa Yıldız
Yardımcı Öğretim Eleman(lar)ı Yok
Dersin Veriliş Şekli Yüzyüze
Dersin Amacı Tarihsel ve sosyolojik verileri birlikte kullanmanın önemini sosyal tarih bağlamında öğretmektir.
Dersin Tanımı Tarihsel sosyolojinin tanımı ve açıklanması, Avrupa'da Roma İmparatorluğunun son zamanlarından itibaren sosyal kurumların oluşum süreci ve tarihi, Türk sosyal yapısının Göktürkler döneminden itibaren evrim süreçleri

Dersin İçeriği
1 Tarihin tanımı, anlamı ve bilim olarak önemi, sosyolojinin alanı ve konusu
2 Sosyal yapının tarihsel evrelerde teşekkül süreçleri ve günümüze nasıl evrildiği
3 Avrupa'da Roma İmparatorluğu çökerken ortaya çıkan kurumlar ve Kavimler göçü
4 Avrupa'da Roma İmparatorluğu çökerken ortaya çıkan kurumlar; Feodalite ve Hristiyanlık
5 Feodalite ve Hristiyanlık ve Cermen kültürünün ortak ürünleri, sanat, kültür ve düşünce yapısı; Avrupa'da Burjuvazi ve Sanayi devrimi sonrasında sosyal yapı
6 Türk Tarihine damga vuran değişim süreçleri: Bozkır kültürü ve göç
7 Türklerin İslamiyet'i kabulü ve değişen toplumsal ve siyasal kurumlar
8 Arasınav
9 İslam dünyasında medreseler
10 Türk modernleşmesi ve batılaşma süreci; modern Türkiye'nin sosyal ve kültürel dokusu
11 Türkiye'deki tarihçiliğin ve toplum bilimcilerin en son ürünleri üzerinden metodoloji konusunda geldiğimiz genel durumun analiz edilmesi
12 Sosyal yapı incelemelerinde karşılaştırma, model ve merkez-çevre ilişkileri perspektifinden elde edilen sonuçlar
13 Tarihsel ve sosyolojik bilgi üretimi esnasında kuram/teori ve genellemelerden yaralanılması ve bu yöntemin muhtemel sakıncaları
14 Yarıyılsonu sınavı
15
16
17
18
19
20

Dersin Öğrenme Çıktıları
1 Tarihle sosyolojinin kesiştiği ve ayrıştığı yönleri kavrar,
2 Sosyolojik araştırmalarda tarihsel perspektifin kullanılmasının önemini kavrar,
3 Tarihsel sosyolojinin tanımı ve açıklanmasını yapar,
4 Sosyal kurumların oluşum sürecinde tarihi faktörlerin önemini açıklar,
5 Sosyolojik ve tarihî araştırma teknikleri arasında ilişkileri kural ve bunun önemini kavrar,
6 Tarih ve sosyolojinin benimsediği karşılaştırmalı bakış açısını benimser,
7 Toplumun geçmişten günümüzde değişim ve süreklilik gösteren alanlarını açıklar.
8
9
10

*Dersin Program Yeterliliklerine Katkı Seviyesi
1 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında karşılaştıkları ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel olarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
2 Tarih Bölümü öğrencileri, edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilirler.
3 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplama, çözümleme, yorumlama ve ilgili kişi, kurum ve kuruluşlarla paylaşma yetisine sahiptir.
4 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında kazandıkları yeterliliklere dayalı olarak, güncel bilgileri içeren ders materyallerine, uygulamalı araç ve gereçlere, araştırma yöntem ve tekniklerine ve diğer kaynaklarda desteklenen kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
5 Tarih Bölümü öğrencileri, bir yabancı dili kullanarak Tarih Bilimi alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır.
6 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve bilgi teknolojilerini kullanır.
7 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili bilgilerin uygulanması sürecinde etik değerleri gözetir.
8 Tarih Bölümü öğrencileri, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
9 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapabilir.
10 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarındaki ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir ve onlara düşüncelerini aktarır, sorunlarla ilgili çözüm önerilerini kuramsal ve uygulamalı olarak ortaya koyar.
11 Tarih Bölümü öğrencileri, çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır.
12 Tarih Bölümü öğrencileri, alanlarında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme yetisine sahiptir
13 Tarih Bölümü öğrencileri, alanı ile ilgili sorunlara yönelik olarak çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekler ve bu verileri ilgili alanda bulunan uzman olan kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçlarıyla paylaşır
14 Tarih Bölümü öğrencileri,yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
15 Kalite yönetim ve süreçlerine uygun davranır ve katılır.
16 Tarih Bölümü öğrencileri, alanları ile ilgili bilgileri toplar, çözümler, yorumlar.
17 Tarih Bölümü öğrencileri, alanında edindikleri kuramsal ve uygulamalı bilgileri; eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
18 Tarih Bölümü öğrencileri almış oldukları eğitim sayesinde milli bilinç ve şuura sahip bilinçli bir vatandaş olarak kültürel mirasına sahip çıkar.
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
Yıldızların sayısı 1’den (en az) 5’e (en fazla) kadar katkı seviyesini ifade eder

Planlanan Öğretim Faaliyetleri, Öğretme Metodları ve AKTS İş Yükü
  Sayısı Süresi (saat) Sayı*Süre (saat)
Yüz yüze eğitim 12 2 24
Sınıf dışı ders çalışma süresi (ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ödevler 0 0 0
Sunum / Seminer hazırlama 0 0 0
Kısa sınavlar 0 0 0
Ara sınavlara hazırlık 1 5 5
Ara sınavlar 1 1 1
Proje (Yarıyıl ödevi) 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Arazi çalışması 0 0 0
Yarıyıl sonu sınavına hazırlık 2 5 10
Yarıyıl sonu sınavı 1 1 1
Araştırma 0 0 0
Toplam iş yükü     69
AKTS     3.00

Değerlendirme yöntemleri ve kriterler
Yarıyıl içi değerlendirme Sayısı Katkı Yüzdesi
Ara sınav 1 40
Kısa sınav 0 0
Ödev 0 0
Yarıyıl içi toplam   40
Yarıyıl içi değerlendirmelerin başarıya katkı oranı   40
Yarıyıl sonu sınavının başarıya katkı oranı   60
Genel toplam   100

Önerilen Veya Zorunlu Okuma Materyalleri
Ders kitabı Tarih Sosyolojisi, Derleme: Ramazan Yelken, Ankara: Vadi Yayınları.
Yardımcı Kaynaklar Burke, P. (2005) Tarih ve Toplumsal Kuram, (Mete Tunçay, çev.). İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları. Skocpol, T. (Ed.). (2002). Tarihsel Sosyoloji, (Ahmet Fethi, çev.). İstanbul:Tarih Vakfı Yurt Yay. Ergun, D. (1982). Sosyoloji ve Tarih, Sosyolojide Yöntem Sorunu, İstanbul:Der yay. Behar, B. E. (1996). İktidar ve Tarih, Türkiye'de Resmi Tarih Tezinin Oluşumu (1929-1937), İstanbul: Afa yay.

Ders İle İlgili Dosyalar